Barriers of medicinal products sales over the Internet in Poland

Authors

  • Jakub Pajdowski Johnson&Johnson Poland Sp. z o.o., Warszaw, Poland Author
  • Anna Kijewska Department of Applied Pharmacy, Medical University of Lublin, Poland Author
  • Mariola Drozd Department of Applied Pharmacy, Medical University of Lublin, Poland Author
  • Grzegorz Doman The Pharmacy of Health Center, Police, Poland Author

DOI:

https://doi.org/10.12923/j.2084-980X/26.2/a.23

Keywords:

online pharmacies in Poland, indirect sales of medicines, e-pharmacies

Abstract

The basic aim of presented article is the identification and the systematization of the inhibitory factors in development of virtual pharmaceutical market in Poland. The phenomenon of barriers of market development is the object of many publications, however the majority of the affirming was not supported by empirical investigations. The study presents the results of questionnaire survey taken on a group of 582 respondents making the medicine purchases via the Internet. Thanks to that, it was possible to identify empirically real barriers and their range, recognizable only theoretically so far. On the basis of the resources the e-pharmacy consumer profile has been created. In the next part of the article, the systematization of unfavorable factors regarding to pharmaceutical online market was undertaken. Additionally, the opinion of the importance of key factors will be created in future.

References

1. Apteki internetowe nie ominą już sprzedaży leków wydawanych na receptę. [In Polish] Dziennik Gazeta Prawna, 7.02.2011, http://prawo.gazetaprawna.pl/artykul/484787,apteki_internetowe_nie_omina_juz_zakazu_sprzedazy_lekow_wydawanych_na_recepte.html, on-line, available: 20.03.2011.

2. Doman G.: Działalność aptek internetowych w Polsce, [In Polish] praca magisterska, Lublin 2011, Wydział Farmaceutyczny Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.

3. E-commerce w Polsce w oczach internautów 2010, raport firmy GEMIUS S.A. [In Polish] 01.2011, http://www.gemius.pl/pl/raporty/2011-01/01, on-line, available: 03.04.2011.

4. Gawłowski S.: Obroty e-aptek urosną o 1000 procent. [In Polish] 16.07.2008, on-line, available 01.03.2013.

5. Głowiak G.: Największe apteki internetowe w Polsce. [In Polish] 10.05.2011, http://www.eapteki.info/najwieksze-apteki-internetowe-w-polsce/, on-line, available: 15.05.2013.

6. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 14 marca 2008 roku w sprawie warunków wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza, [In Polish] (Dz. U. Nr 60, poz. 374)

7. Rynek farmaceutyczny w Polsce 2011-2013. [In Polish] eGospodarka.pl, 6.04.2011, http://www.egospodarka.pl/art/galeria/64189,Rynek-farmaceutyczny-w-Polsce-2011-2013,1,39,1.html, on-line, available: 18.05.2013.

8. Snoch M., Skowron A.: Ocena wybranych aspektów działalności aptek internetowych w Polsce. [In Polish] Farmacja Polska, 10.2008, T. 64, No 19, p. 848.

9. Szuba T.J.: Apteka sieciowa (internetowa). [In Polish] Aptekarz. Czasopismo Farmaceutyczno-Ekonomiczne, 2002, No 11/12, p .243-246.

10. Targański B.: Ochrona konkurencji w działalności platform handlu elektronicznego. [In Polish] Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010, p. 55.

11. The Economic and Social Impact of Electronic Commerce: Preliminary Findings and Research Agenda. OECD Publications, Paryż 1999, p. 28.

12. Tracz M., Kwiatkowska A., Orszulak-Michalak D.: Rozwój elektronicznego handlu w polskim sektorze farmaceutycznym. Rozwój podstaw prawnych. [In Polish] Farmakoekonomika. Czasopismo farmaceutyczno-ekonomiczne, 2006, No 1, p. 12-16.

Downloads

Published

2013-05-01

How to Cite

Pajdowski, J., Kijewska, A., Drozd, M., & Doman, G. (2013). Barriers of medicinal products sales over the Internet in Poland. Current Issues in Pharmacy and Medical Sciences, 26(2), 225-230. https://doi.org/10.12923/j.2084-980X/26.2/a.23