Zaufanie w relacji lekarz-pacjent w świetle najnowszych badań

Autor

  • Katarzyna Pawlikowska-Łagód Zakład Etyki i Filozofii Człowieka, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor
  • Jarosław Sak Zakład Etyki i Filozofii Człowieka, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor

DOI:

https://doi.org/10.1515/pielxxiw-2017-0009

Słowa kluczowe:

zaufanie, lekarz, pacjent

Abstrakt

ZAUFANIE W RELACJI LEKARZ-PACJENT W ŚWIETLE NAJNOWSZYCH BADAŃ

Wprowadzenie. Zaufanie do personelu medycznego, zwłaszcza do lekarza jest fundamentalnym elementem powodzenia procesu leczenia. Poziom zaufania w relacji lekarz-pacjent wpływa na przestrzeganie przez chorego zaleceń lekarskich i motywuje go do walki z chorobą. W ciągu ostatnich kilku lat zostały przeprowadzone liczne badania dotyczące poziomu zaufania do personelu medycznego, zwłaszcza lekarzy.

Cel pracy. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie doniesień z badań dotyczących zaufania pacjentów do lekarzy różnych specjalności. Posłużono się metodą analizy literatury. Przedmiotem analizy były polskie i zagraniczne publikacje naukowe oraz raporty z badań społecznych, koncentrujące się na zagadnieniu zaufania w relacji lekarz-pacjent.

Wyniki. Omawiany temat został poruszony w różnych krajach świata, takich jak: Polska, Wielka Brytania, Nigeria, Chiny. Przedstawiony w pracy przegląd badań obrazuje, iż poziom zaufania do lekarzy różnych specjalności jest niejednakowy.

Wnioski. Analizy dotyczące omawianego tematu wykazały, że powinny zostać podjęte odpowiednie działania, aby wzmacniać relacje i ufność wobec lekarzy.

Bibliografia

1. Waszkiewicz A, Białecka B. Kształtowanie usług medycznych na postawie oceny i odczucia pacjenta. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie. 2012; 63: 260.

2. Maciąg A, Sakowska I. Rola i prawa pacjenta w obszarze, jakości usług zdrowotnych. Studia i Materiały - Wydział Zarządzania UW. 2006; 1: 50-62.

3. Kemicer-Chmielewska E, Rotter I, Kotwas A, i wsp. Ocena, jakości usług medycznych przez pacjentów z uwzględnieniem wybranych zmiennych socjodemograficznych. Ann Acad Med Stetin. 2013; 59(2): 143-147.

4. Grynchutskyi V, Machuga N. Zdrowotne, społeczne i ekonomiczne wymiary, jakości usług zdrowotnych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Administracja i Zarządzanie. 2013; 97: 125-132.

5. Robbins StP, DeCenzo DA. Podstawy zarządzania. Warszawa: PWE; 2002.

6. Fukuyama F. Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu. Warszawa-Wrocław: PWN; 1997.

7. Palka J, Winkler R. Bariery budowy kultury zaufania. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie. 2006; 715: 27-40.

8. Thom DH, Wong ST, Guzman D, et al. Lekarz zaufanie pacjenta: opracowywanie i zatwierdzanie nowego środka. Ann Fam Med. 2011; 9(2): 148-154.

9. LoCurto J, Berg MG. Trust in healthcare settings: Scale development, methods, and preliminary determinants, SAGE Open Med. 2016; 4: doi: 10.1177/2050312116664224.

10. Opinie o błędach medycznych i zaufaniu do lekarzy. Komunikat z badań. Warszawa: CBOS; 2014, s. 12-13.

11. Krajewska-Kułak E, Wróblewska K, Kruszewa R, i wsp. Ocena zaufania pacjent-lekarz z zastosowaniem skali Anderson i Dedrick. Probl Hig Epidemiol. 2008; 89(3): 414-418.

12. Krajewska-Kułak E, Chilicka M, Kułak W, i wsp. Assessment of physician-patient trust in the obstetrics and gynecology departments in Poland and Greece. Ginekol Pol. 2011; 82: 905-910.

13. Moczydłowska A, Krajewska-Kułak E, Kózka M, i wsp. Oczekiwania chorych wobec personelu lekarskiego. Hygeia Public Health. 2014; 49(1): 142-151.

14. Aloba O, Mapayi B, Akinsulore S, et al. Trust in Physician Scale: Factors tructure, reliability, validity and correlates of trust in a sample of Nigerian psychiatric outpatients. Asian Journal of Psychiatry. 2014; 11: 20-27.

15. Banerjee A, Sanyal D. Dynamics of doctor-patient relationship: A cross-sectional study on concordance, trust, and patient enablement. J Family Community Med. 2012; 19(1): 12-9.

16. Lodr K, Ibrahim K, Kumar S, et al. Measuring trust in healthcare professionals - a study of ethnically diverse UK cancer patients. Clin Oncol (R Coll Radiol). 2012; 24(1): 13-21.

17. Garg R, Shen C, Sambamoorthi N, et al. Type of Multimorbidity and Patient-Doctor Communication and Trust among Elderly Medicare Beneficiaries. Int J Family Med. 2016, doi: 10.1155/2016/8747891.

18. Shan L, Li Y, Ding D, et al. Patient Satisfaction with Hospital Inpatient Care: Effects of Trust, Medical Insurance and Perceived Quality of Care. PLoS One. 2016; 11(10): e0164366.

19. McLaughlin MM, Simonson L, Zou X, et al. African migrant patients’ trust in Chinese physicians: a social ecological approach to understanding patient-physician trust. PLoS One. 2015; 10(5): e0123255.

20. Da-Hai Z, Ke-Qin R, Zhi-Ruo Z. Patient Trust in Physicians: Empirical Evidence from Shanghai, China. Chin Med J 2016; 129(7): 814-818.

21. Dong E, Liang Y, Liu W, et al. Construction and validation of a preliminary Chinese version of the Wake Forest Physician Trust Scale. Med Sci Monit. 2014; 20: 1142-1150.

22. Jones DE, Carson KA, Bleich SN, et al. Patient trust in physicians and adoption of lifestyle behaviors to control high blood pressure. Patient Educ Couns. 2012; 89(1): 57-62.

23. Graham JL, Shahani L, Grimes RM, et al. The Influence of Trust in Physicians and Trust in the Healthcare System on Linkage, Retention, and Adherence to HIV Care. AIDS Patient Care STDS. 2015; 29(12): 661-667.

24. Thompson AE, Anisimowicz Y, Miedema B, et al. The influence of gender and other patient characteristics on health care-seeking behaviour: a QUALICOPC study. BMC Fam Pract. 2016; 17: 38.

25. Gopichandran V, Chetlapalli SK. Dimensions and Determinants of Trust in Health Care in Resource Poor Settings – A Qualitative Exploration. PLoS One. 2013; 8(7): e69170.

Opublikowane

2017-06-15