The role of standardized quality systems in the management of a healthcare provider

Authors

  • Daria Żuraw Student Scientific Association at the Chair and Department of Epidemiology and Clinical Research Methodology, Medical University of Lublin, Poland Author
  • Paulina Oleksa Student Scientific Association at the Chair and Department of Epidemiology and Clinical Research Methodology, Medical University of Lublin, Poland Author
  • Mateusz Sobczyk Student Scientific Association at the Chair and Department of Epidemiology and Clinical Research Methodology, Medical University of Lublin, Poland Author
  • Kacper Jasiński Student Scientific Association at the Chair and Department of Epidemiology and Clinical Research Methodology, Medical University of Lublin, Poland Author
  • Mikołaj Porzak Student Scientific Association at the Chair and Department of Epidemiology and Clinical Research Methodology, Medical University of Lublin, Poland Author
  • Alicja Sodolska Student Scientific Association at the Chair and Department of Epidemiology and Clinical Research Methodology, Medical University of Lublin, Poland Author
  • Monika Żybowska Student Scientific Association at the Chair and Department of Epidemiology and Clinical Research Methodology, Medical University of Lublin, Poland Author
  • Anna Rzewuska-Fijałkowska Student Scientific Association at the Chair and Department of Epidemiology and Clinical Research Methodology, Medical University of Lublin, Poland Author

DOI:

https://doi.org/10.12923/2083-4829/2024-0015

Keywords:

ISO standards, accreditation standards, total quality management, adverse events, medical mistake, management

Abstract

Since the 1940s, the healthcare sector in Poland has been in constant evolution and requires constant improvement in the quality of services provided and customer-patient satisfaction. To facilitate quality management, systems dedicated to healthcare entities have been developed over the years, and others have been adapted to medical facilities. These methods are based on efficient, planned, repeatable, documented procedures based on current medical knowledge. The key is to choose the right system, tailored to the way the entity operates. A quality management system defines: organizational structure, available resources, procedures and processes to be implemented, the way information and documents communicate and flow, and the responsibility for quality assurance care and compliance. Creating awareness and a pro-quality attitude in the field of medical services makes it possible to learn about instruments and solutions aimed directly at healthcare provider, as well as those that can be adapted and subsequently implemented.

References

1. Dehlgaard JJ, Kristesen K, Kishore GK. Podstawy zarządzania jakością Warszawa: PWN, 2000. p.13-4.

2. Dobska M, Dobski P. Systemy zarządzania jakością w podmiotach leczniczych. Warszawa: Wolters Kluwer Polska; 2016. p.13-107.

3. Karaszewski R. Nowoczesne koncepcje zarządzania jakością, Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa. Stowarzyszenie Wyższej Użyteczności Dom Organizatora; 2006. p.86-91.

4. Dobska M, Dobski P. Zarządzanie jakością w podmiotach leczniczych. Warszawa: Wolters Kluwer Polska; 2012. p.12.

5. Karaś E. Metoda oceny jakości zarządzania przedsiębiorstwem. Rozprawa Doktorska. Wrocław: Politechnika Wrocławska; 2005. p.76-7.

6. Wiśniewska MZ. Jakość usług medycznych. Instrumenty i modele. Warszawa: CeDeWu Sp. z o.o.; 2021. p.14-20.

7. Słownik Języka Polskiego PWN. [https://sjp.pwn.pl.] (access: 08.03.2024).

8. Nojszewska E. System ochrony zdrowia w Polsce. Warszawa: Wolters Kluwer Polska; 2011. p. 175-93.

9. Hamrol A, Mantura W. Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2005. p.104-5.

10. Kancelaria Sejmu RP. Ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Dz. U. 2023 poz. 1692. [https://isap.sejm.gov.pl/] (access: 05. 05.2024).

11. Dobska M, Dobski P. Rola znormalizowanych systemów w zarządzaniu podmiotami leczniczymi,.Warszawa: Difin; 2023. p.50-133.

12. Ćwik K. Jakość w usługach medycznych. Wpływ systemów zarządzania jakością na efektywność publicznych usług szpitalnych. Warszawa: Difin; 2023. p.73.

13. Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia. Zestaw standardów. Kraków: Centrum Monitorowania Jakości; 1998.

14. Sztela A. Zewnętrzne metody oceny jakości w ochronie zdrowia – akredytacja i system zarządzania jakością według normy ISO 9001:2008. Probl Zarządz. 2021;10:213.

15. Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia. Lista akredytowanych podmiotów. [www.cmj.gov.pl]. (access: 02.05.2024).

16. Opolski K, Dykowska G, Możdżonek M. Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych. Warszawa: CeDeWu Sp. z o.o.; 2023. p.32-111.

17. Kwiatkowska M. Zdarzenia niepożądane w lecznictwie szpitalnym i podstawowej opiece zdrowotnej. Warszawa: Wolters Kluwer Polska; 2020. p.92-3.

18. Bukowska-Piestrzyńska A. Marketing usług zdrowotnych. Od budowania wizerunku placówki do zadowolenia klientów Warszawa: CeDeWu Sp. z o. o.; 2023. p.17-9.

Downloads

Published

2024-12-31