Ocena satysfakcji pacjentów przeprowadzona w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym w Kraśniku

Autor

  • Marek Kos Independent Public Health Care in Kraśnik, Poland Autor
  • Agnieszka Dziewa SPZOZ in Kraśnik, Poland Autor
  • Bartłomiej Drop Medical University of Lublin, II Faculty of Medicine with the English Division, Department of Public Health, Poland Autor

DOI:

https://doi.org/10.12923/j.0044-2011/123-2/a.04

Słowa kluczowe:

satysfakcja pacjenta, opieka zdrowotna, jakość opieki, personel pielęgniarski, personel lekarski

Abstrakt

Wstęp. Wiedza o wymaganiach chorych w trakcie pobytu szpitalnego jest bardzo istotna w procesie zarządzania zakładami opieki zdrowotnej. Dobrym przykładem rozpoznawania oczekiwań pacjentów jest badanie poziomu satysfakcji.

Cel. Celem pracy była ocena poziomu satysfakcji chorych z pobytu i obsługi w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym Szpitala Powiatowego SPZOZ w Kraśniku.

Materiał i metody. W grudniu 2011 roku przeprowadzono ankietę wśród pacjentów leczonych w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym Szpitala Powiatowego SPZOZ w Kraśniku. Badanie polegało na dobrowolnym, anonimowym wypełnieniu Ankiety Satysfakcji Pacjenta. Ankieta składała się z 29 pytań zamkniętych, pogrupowanych w siedmiu blokach tematycznych (modułach).

Wyniki. Otrzymane wyniki badań dały ponad dobry (4,56) wynik ogólny. Bardzo dobrze oceniono moduły: przyjęcie w SOR, pomieszczenia SOR, opieka pielęgniarska, diagnostyka, opieka lekarska. Najgorsze noty otrzymano za moduł otoczenie, gdzie ankietowani wyrazili swoje niezadowolenie z przyszpitalnego parkingu oraz ilości sklepów i punktów usługowych w szpitalu.

Wnioski. Pacjenci Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w Kraśniku pozytywnie oceniają jakość stosowanej tam opieki medycznej. Badania poziomu satysfakcji pacjentów ambulatoryjnych w szpitalu są dobrą metodą poznania mocnych i słabych stron SOR.

Bibliografia

1. Kapała W, Skrobisz J. Oczekiwania pacjentów hospitalizowanych w oddziale chirurgii trybem planowym względem zespołu lekarskiego, pielęgniarskiego i warunków lokalowych. Now Lek. 2006;75(4):351-8.

2. Janczewska M, Raduj J, Induska A, et al. Porównanie opinii pacjentów o jakości opieki na oddziałach psychiatrycznych i neurologicznych. Psychiatr Pol. 2010;XLIV(2):255-65.

3. Heszen I, Sęk H. Psychologia zdrowia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Naukowe; 2008.

4. Boey KW. The measurement of stress associated with hospitalization. Sing Med J. 1988;29:586-8.

5. Marcinowicz L. Satysfakcja pacjenta z opieki – analiza polskiej literatury medycznej. Prob Med Rodz. 2004;2:10-3.

6. Kapica D, Orzeł Z, Draus J. Ocena poziomu zadowolenia pacjentów szpitala ze świadczonych usług zdrowotnych. Zdr Publ. 2001;1:26-30.

7. Kabacińska B. Satysfakcja pacjentów hospitalizowanych na oddziałach chirurgicznych i internistycznych w szpitalach województwa wielkopolskiego – analiza wybranych aspektów. Zdr Zarządz. 2002;3-4:85-92.

8. Lisiecka K. Zarządzanie jakością świadczeń zdrowotnych. Wyzwania przyszłości. Prob Jakości. 2003;7:32-4.

9. Sofaer S, Crofton C, Goldstein E, et al. What do consumers want to know about the quality of care in hospitals? Health Serv Res. 2005;40:2018-36.

10. Sierpińska L, Dzirba A. Poziom satysfakcji pacjenta z opieki pielęgniarskie na oddziałach zabiegowych. Pielęg Chir Angiol. 2011;1:18-22.

Opublikowane

2013-04-01