Coaching in the professional and personal development of nurses
Coaching in the professional and personal development of nurses.pdf

Keywords

coaching
professional development
personal development
nurse

Abstract

COACHING IN THE PROFESSIONAL AND PERSONAL DEVELOPMENT OF NURSES

Introduction. Shortage of nurses reported in the EU (European Union) among other causes is related to: non-attractive work conditions, lack of willingness to take up job as a nurse (despite their education), and high risk of professional burnout. Encouraging graduates to take up a job in the profession and remain is a challenge for employers and institutions involved in the problems of modern nursing. Teaching nurses how to: protect themselves from professional burnout, how to combine career ambitions, family needs and above all personal satisfaction is of utmost importance. Amongst possible solutions which enhance planning of career and personal development in a deliberate manner, as is the case in other professions, it may be worth considering the support of a coach.

Aim. Analysis of the professional situation of nurses in the context of need for individual development using the coaching method.

Method. A method of analysis and criticism of the literature was used.

Conclusions and results. Coaching gives an opportunity for conscious planning process of nurse professional development in synchrony with needs and expectations for personal, family and social life. Better stress management, maintaining work-life balance and professional burnout prevention are benefits provided by this approach.

Coaching in the professional and personal development of nurses.pdf

References

1. Ustawa z dnia 15 lipca 2011 roku o zawodach pielęgniarki i położnej, Dz.U.2011.174.1039 art. 2, art. 4 i art. 10 b. Pobrane z: https://www.prawo.sejm.gov.pl

2. Lickiewicz J, Piątek J. Doświadczanie agresji w pracy pielęgniarskiej. Sztuka Leczenia. 2014; 3-4, 11-22.

3. Kozłowska L, Doboszyńska A. Mobbing w grupie zawodowej pielęgniarek. Probl.Pielęg. 2012; 20(4): 524-528.

4. Walkiewicz M, Sowińska K, Tartas M. Wypalenie zawodowe wśród personelu medycznego – przegląd literatury. Przegl Lek. 2014;71(5): 263-269.

5. Ostrowicka M, Walewska-Zielecka B, Olejniczak D. Czynniki motywujące i satysfakcja z pracy w wybranych placówkach publicznej i prywatnej służby zdrowia. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie. 2013; 11(2):191-209.

6. Lipińska-Grobelny A, Głowacka K. Zadowolenie z pracy a stopień dopasowania do zawodu. Przegląd Psychologiczny. 2009;52(2):181-194.

7. Baruch-Feldman C, Brondolo E, Ben-Dayan D, Schwartz J. Sources of social support and burnout, job satisfaction, and productivity. Journal of Occupational Health Psychology. 2002;7(1):84-93. DOI: https://ec.europa.eu/epale/en/newsletters/ health-literacy-and-migrant-education.

8. Górka E, Kunecka D, Szylińska A, Ptak M. Coaching i mentoring w praktyce pielęgniarskiej. Pomeranian J Life Sci 2019;65(1):98-104. doi: 10.21164/pomjlifesci.547.

9. Baek M, Jang KS. Development and verification on the effectiveness of coaching program for nurses. Journal of Health Informatics and Statistics. 2016; 41(1):57-66.

10. Fletcher S. Nurse education specialist utilizing career coaching to encourage lifelong learning. Journal of Nursing Education and Practice. 2016;6(6):71-74. DOI: https://doi.org/10.5430/jnep.v6n6p71.

11. Skiem PT, Brooks BA. Career coaching 101. Imprint. 2007; 64(1):26-29.

12. International Coach Federation. [Internet]. [cited 2018 August 27]. Available from: https://icf.org.pl/coaching/

13. Gerlach R. Rozwój zawodowy jako element całożyciowego rozwoju człowieka. Polityka Społeczna. 2014; 3(41):3-6.

14. Wołk Z. Rozwój zawodowy na tle życia. Życie człowieka jako proces rozwojowy. Problemy Profesjologii. 2005;1:35-47.

15. Gawroński A. Pojęciowa problematyka kariery zawodowej w kontekście rozwoju pracowniczego. Problemy Profesjologii. 2015; 2:87-97.

16. European Federation of Nurses Association. [Internet]. [cited 2018 August 27]. Available from: www.efnweb.org

17. Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych. Analiza wyników egzaminów państwowych przeprowadzonych w sesji wiosennej 2018. [Internet]. [cited 2018 August 08]. Available from: www.ckppip.edu.pl

18. “Analiza liczby zarejestrowanych i zatrudnionych pielęgniarek i położnych w roku 2011 oraz prognoza liczby zarejestrowanych i zatrudnionych pielęgniarek i położnych na lata 2015–2035” [Internet]. [updated April 2013; cited 2018 Jul 15]. Available from: www.izbapiel.org.pl/attachments/article/2010/Analiza%20 2.03.2015.pdf

19. Hasselhorn HM, Mueller BH, Tackenberg P. Working Conditions and Intent to Leave the Profession Among Nursing Staff in Europe, Stockholm: National Institute for Working Life, Working life research 2003 report, no 7.

20. Radkiewicz P, Widerszal-Bazyl M, Pokorski J, i wsp. Dlaczego pielęgniarki wcześnie odchodzą z zawodu? – Bezp Pr Nauk Prakt. 2004;7 8:31-34.

21. Radosz Z, Paplaczyk M. Zawód pielęgniarka – jakie możliwości mają młodzi absolwenci kierunku pielęgniarstwo Pielęg XXI w. 2017;4(61):31-35.

22. Aiken LH, Sloane DM, Bruyneel L, et al. Nurse staffing and education and hospital mortality in nine European countries: a retrospective observational study. The Lancet. 2014; 383(9931):1824-1830. DOI: 10.1016/S0140-6736(13)62631-8.

23. Gajda K, Kózka M, Brzyski P, i wsp. Wpływ struktury zatrudnienia personelu i wybranych czynników organizacyjnych szpitala na wskaźnik zgonów pacjentów hospitalizowanych w szpitalach polskich uczestniczących w projekcie RN4CAST. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie - Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia. 2012;10(4):296-304, doi:10.4467/20842627OZ.13.031.1179.

24. Heinen MM, van Achterberg T, Schwendimann R, et al. Nurses’ intention to leave their profession: a cross sectional observational study in 10 European countries. International Journal of Nursing Studies. 2013;50(2):174-84. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2012.09.019.

25. Wysokiński M, Fidecki W, Walas L, i wsp. Satysfakcja z życia polskich pielęgniarek. Probl Pielęg. 2009; 17(3):167-172.

26. Kunecka D, Kamińska M, Karakiewicz B. Analiza czynników wpływających na zadowolenie z wykonywanej pracy w grupie zawodowej pielęgniarek. Badanie wstępne. Probl Pielęg. 2007; 15(2-3):192-196.

27. Kwiecień-Jaguś K, Wujtewicz M. Analiza obciążenia pracą personelu pielęgniarskiego oddziałów anestezjologii i intensywnej terapii na podstawie polskojęzycznej wersji kwestionariusza japońskiego. Problemy Higieny i Epidemiologii. 2015;96(1):128-137.

28. Nowakowska I, Rasińska R. Związek wybranych czynników socjodemograficznych z wypaleniem zawodowym wśród pielęgniarek. Polish Nursing. 2014;1(51):26-33.

29. Aiken LH, Sloane D, Griffiths P, et al. Nursing skill mix in European hospitals: crosssectional study of the association with mortality, patient ratings, and quality of care. BMJ Quality and Safety. 2017;26(7):559-568. DOI: 10.1136/bmjqs-2016-005567.

30. Zelga K. Coaching jako skuteczna forma rozwoju pracowników. Rynek – Społeczeństwo – Kultura. 2017;2(23):32-37.

31. Macieńko M. Profilaktyka wypalenia zawodowego. Innowacje Psychologiczne. Studenckie Czasopismo Naukowe. 2017; 6(1):64-68.

32. Ramirez-Cyzio K. Career coaching - podstawy teoretyczne i praktyka. Coaching Review. 2010; 2(2):19-34.

33. Szejniuk A. Coaching – narzędzie rozwoju kompetencji zawodowych. Journal of Modern Science. 2015; 3(26):73-86.

34. Kaniewska E, Stawny P. Satysfakcja zawodowa pracowników sektora ochrony zdrowia. Pielęg Pol. 2012;2(44):81-84.

35. Graf L, Śleziona M, Ptaszek G, Stołecka B. Wpływ rozwoju zawodowego na wizerunek pielęgniarstwa. Pielęgniarstwo Specjalistyczne. 2014;4(1), 171-176.

36. Tomaszewska M, Cieśla D, Czerniak J, Dykowska G. Możliwości doskonalenia zawodowego pielęgniarek – potrzeby a rzeczywistość. – Probl Pielęg. 2008;16(1-2): 40-47.

37. Brzeziński Ł. Coaching narzędziem rozwoju zawodowego pracowników. Problemy Profesjologii. 2013; 17(2):113-124.

38. Donner GJ, Wheeler M. Tłumaczenie: Małgorzata Kisilowska. Mentoring i coaching w pielęgniarstwie. Przewodnik [Mentoring and coaching in nursing. A guide]. [updated 2018; cited 2018 August 20]. Available from: https://ec.europa.eu/epale/en/newsletters/ health-literacy-and-migrant-education

39. Palmer S, Tubbs I, Whybrow A. Health coaching to facilitate the promotion of healthy behaviour and achievement of health-related goals. International Journal of Health Promotion and Education. 2003;41(3):91-93. DOI: 10.1080/14635240.2003.10806231.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2020 Authors