Possible influence of social media on shaping the image of nurses on the Internet
Possible influence of social media on shaping the image of nurses on the Internet.pdf

Keywords

professional image
nurses
Social Media
Facebook.com

Abstract

POSSIBLE INFLUENCE OF SOCIAL MEDIA ON SHAPING THE IMAGE OF NURSES ON THE INTERNET

Introduction. Nowadays, a professional image is an important element of the identity of individual professions. Its formation is a difficult process, dependent on many factors, including the use of new communication channels, such as social media, which in recent years have become a space for expressing social opinion, including those concerning individual professions.

Aim. The analysis of the possibilities of using social media in shaping the image of nurses on the Internet.

Material and methods. The study was carried out using the comparative method. The subject of the research were websites (fanpages) related to the professional environment of nurses on the social networking site Facebook.com, chosen deliberately according to the adopted criteria.

Findings. During the research, differences in the strategy of administering the analyzed websites were identified, depending mainly on the subject matter and purpose of publishing the content. The topicality, visual attractiveness and cohesion were characterized by a high level. The posts appearing on individual websites were written in the language of the recipients, with different publication frequency. The websites created a long-term group of recipients and tried to influence the image of nursing in Poland in a positive way.

Conclusions. Content published on social media can affect both the positive and negative image of the nurse in the public opinion. Among the factors that do not affect the image of nurses can be indicated, among others, offensive language of comments and displaying negative traits of nurses. Positive reception guarantees current knowledge in the field of nursing and emphasizing professional competences.

Possible influence of social media on shaping the image of nurses on the Internet.pdf

References

1. Słownik Języka Polskiego PWN www.sjp.pwn.pl/sjp/;2579940 [dostęp z dnia 11.03.2019].

2. Włodarczyk D, Tobolska B. Wizerunek zawodu pielęgniarki z perspektywy lekarzy, pacjentów i pielęgniarek. Med Pr. 2011; 62 (3): 269-279.

3. Kapała A, Kapała W. Wizerunek pielęgniarki, czyli jak widzą i oceniają ciebie inni? W cieniu czepka. Biuletyn informacyjny Dolnośląskiej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych 2018; 2/316: 16-19.

4. Żychowska R. Wizerunek polskiej pielęgniarki i położnej w mediach publicznych i prywatnych oraz w prasie zawodowej. Materiały z międzynarodowej konferencji „Wizerunek pielęgniarki i położnej na tle nowych wyzwań w pielęgniarstwie polskim i europejskim” Warszawa: Wyd. Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych; 2009, s. 37-47.

5. Markiewicz E, Resiak-Urbanowicz M. Kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa w Internecie na przykładzie międzynarodowych targów poznańskich. Studia Oeconomica Posnaniensia. 2014; 2 (3): 196-216.

6. Badzińska E. Media interaktywne warunkiem skutecznej komunikacji społecznej. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy 2013; 35: 24-40.

7. Kojder E, Zarzycka D. Wizerunek zawodowy pielęgniarki i jego determinanty. Piel XXI w. 2014; 2(47): 47-52.

8. Sykut A, Dobrowolska B. Media elektroniczne i ich wpływ na kreowanie wizerunku zawodowego pielęgniarek według opinii pracujących przedstawicieli tej profesji. Pielęg Pol. 2016; 3 (61): 347-352.

9. Kaczmarek-Śliwińska M. Kompetencje medialne pracowników w dobie social media. Kul Popul. 2014; 3 (41): 68-77.

10. Sainsbury J. How can nursing students use social media to enhance their studies and future career? www.rcn.org.uk/news-and-events/blogs/making-the-most-ofsocial-media [dostęp z dnia 11.03.2018].

11. Guidance on using social media responsibly. Nursing and Midwifery Council (NMC): www.nmc.org.uk/globalassets/sitedocuments/nmc-publications/social-mediaguidance.pdf [dostęp z dnia: 11.03.2019].

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2019 Authors