Abstrakt
MOŻLIWOŚCI SOCIAL MEDIA W KSZTAŁTOWANIU WIZERUNKU PIELĘGNIAREK W INTERNECIE
Wstęp. Współcześnie wizerunek zawodowy jest ważnym elementem tożsamości niemalże każdej profesji. Jego kształtowanie to proces trudny, zależny od wielu czynników, w tym między innymi wykorzystywanie nowych kanałów komunikacji, takich jak media społecznościowe, które w ostatnich latach stały się przestrzenią wyrażania opinii społecznej, także tej dotyczącej poszczególnych zawodów.
Cel pracy. Analiza możliwości wykorzystania social media w kształtowaniu wizerunku pielęgniarek w Internecie.
Materiał i metodyka. Badanie przeprowadzono wykorzystując metodę porównawczą. Przedmiot badań stanowiły strony (fanpage) związane ze środowiskiem zawodowym pielęgniarek na portalu społecznościowym Facebook.com, dobrane celowo według przyjętych kryteriów.
Wyniki badań. W czasie realizacji badań dostrzeżono różnice w strategii prowadzenia analizowanych stron (fanpage), uzależnione w głównej mierze od tematyki oraz celu publikowania treści. Aktualność, atrakcyjność i spójność wizualna charakteryzowała się wysokim poziomem. Pojawiające się na poszczególnych witrynach treści (posty) pisane były językiem dostosowanym do grupy odbiorców, z zachowaniem różnej częstotliwości publikacji. Strony tworzyły stałą społeczność obserwujących, starały się pozytywnie wpłynąć na wizerunek pielęgniarstwa w Polsce.
Wnioski. Treści publikowane w mediach społecznościowych mogą wpłynąć zarówno pozytywnie jak i negatywnie na obraz pielęgniarki w opinii społeczeństwa. Wśród czynników niekorzystanie wpływających na wizerunek pielęgniarek można wskazać m.in. obraźliwy język komentarzy, epatowanie negatywnymi cechami pielęgniarek. Pozytywny odbiór gwarantuje aktualna wiedza z zakresu pielęgniarstwa oraz podkreślanie kompetencji zawodowych.
Bibliografia
1. Słownik Języka Polskiego PWN www.sjp.pwn.pl/sjp/;2579940 [dostęp z dnia 11.03.2019].
2. Włodarczyk D, Tobolska B. Wizerunek zawodu pielęgniarki z perspektywy lekarzy, pacjentów i pielęgniarek. Med Pr. 2011; 62 (3): 269-279.
3. Kapała A, Kapała W. Wizerunek pielęgniarki, czyli jak widzą i oceniają ciebie inni? W cieniu czepka. Biuletyn informacyjny Dolnośląskiej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych 2018; 2/316: 16-19.
4. Żychowska R. Wizerunek polskiej pielęgniarki i położnej w mediach publicznych i prywatnych oraz w prasie zawodowej. Materiały z międzynarodowej konferencji „Wizerunek pielęgniarki i położnej na tle nowych wyzwań w pielęgniarstwie polskim i europejskim” Warszawa: Wyd. Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych; 2009, s. 37-47.
5. Markiewicz E, Resiak-Urbanowicz M. Kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa w Internecie na przykładzie międzynarodowych targów poznańskich. Studia Oeconomica Posnaniensia. 2014; 2 (3): 196-216.
6. Badzińska E. Media interaktywne warunkiem skutecznej komunikacji społecznej. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy 2013; 35: 24-40.
7. Kojder E, Zarzycka D. Wizerunek zawodowy pielęgniarki i jego determinanty. Piel XXI w. 2014; 2(47): 47-52.
8. Sykut A, Dobrowolska B. Media elektroniczne i ich wpływ na kreowanie wizerunku zawodowego pielęgniarek według opinii pracujących przedstawicieli tej profesji. Pielęg Pol. 2016; 3 (61): 347-352.
9. Kaczmarek-Śliwińska M. Kompetencje medialne pracowników w dobie social media. Kul Popul. 2014; 3 (41): 68-77.
10. Sainsbury J. How can nursing students use social media to enhance their studies and future career? www.rcn.org.uk/news-and-events/blogs/making-the-most-ofsocial-media [dostęp z dnia 11.03.2018].
11. Guidance on using social media responsibly. Nursing and Midwifery Council (NMC): www.nmc.org.uk/globalassets/sitedocuments/nmc-publications/social-mediaguidance.pdf [dostęp z dnia: 11.03.2019].
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Prawa autorskie (c) 2019 Autorzy