Abstract
THE FUNCTIONING OF NEW LEGAL REGULATIONS ON HEALTH CARE FOR PUPILS IN THE PRACTICE OF AN EDUCATIONAL SETTING NURSE
Introduction. Recently, much attention and interest have been devoted to the health care of school children in Poland. The current status was critically assessed and new legal regulations were prepared to bring about improvement.
Aim. The aim of this paper is to present the functioning of current legal regulations in the field of health care for school children in the practice of an educational setting nurse.
Discussion. The new law gives every student of public and private, primary and secondary schools the right to seek the care of a nurse and a dentist. It specifies the principles of cooperation and exchange of information between medical staff, parents, school management and authorities running the facility. Health care for a student in a school environment is preventive, focused on maintaining health, early detection of diseases, treatment, care and prevention of disability.
Conclusions. The nurse is a direct health care provider and is also assigned the role of coordinator of preventive care over the school student. However, school nursing practice entails many organizational difficulties on the part of the school environment, parents/ legal guardians, as well as the students themselves. New regulations, their frequent updates and amendments, and inconsistencies in various documents force nurses to keep track of the revisions in order not to exceed their competence in practice. The nurse is prepared for professional practice in terms of expertise and direction and is able to competently fulfill the difficult role of a child care coordinator in a school environment.
References
1. Strategiczne kierunki rozwoju systemu ochrony zdrowia w Polsce. Wyniki ogólnonarodowej debaty o kierunkach zmian w ochronie zdrowia. Dokument podsumowujący. Warszawa, 4 lipca 2019. http://oipip.elblag.pl/ wp-content/uploads/2019/07/Wsp%C3%B3lnie-dla-zdrowia_dokument-podsumowuj%C4%85cy.pdf (dostęp 16.06.2020).
2. Mądrala A (red.) System ochrony zdrowia w Polsce. Diagnoza i kierunki reformy. Akademia Zdrowia 2030. Warszawa; 2013.
3. Jodkowska M, Oblacińska A, Tabak I, Radiukiewicz K. Ocena nierówności w dostępie uczniów do profilaktycznej opieki zdrowotnej. Medycyna Wieku Rozwojowego. 2010; 2(14): 179-188.
4. Opieka zdrowotna nad dziećmi i młodzieżą w wieku szkolnym. Raport. Najwyższa Izba Kontroli. Warszawa, czerwiec 2018 r. Lata 2015-2017 (do 30 listopada) https:// www.nik.gov.pl/plik/id,16964,vp,19523.pdf (dostęp 10.06.2020).
5. Mazur J, Małkowska-Szkutnik A (red.). Zdrowie uczniów w 2018 roku na tle nowego modelu badań hbsc. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka; 2018.
6. Analizy statystyczne. Zdrowie i ochrona zdrowia w 2019 roku. Główny Urząd Statystyczny. Urząd Statystyczny w Krakowie Statistical Office in Kraków. Warszawa, Kraków 2019. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/zdrowie/zdrowie/zdrowie-i-ochrona-zdrowia-w-2018-roku,1,9.html (dostęp 16.06.2020).
7. OECD/European Observatory on Health Systems and Policies (2019), Polska: Profil systemu ochronyzdrowia 2019, State of Health in the EU, OECD Publishing, Paris/ European Observatory on Health Systems and Policies, Bruksela. https://doi. org/10.1787/c7cfb688-pl (dostęp 10.01.2020).
8. Zmiany w systemie oświaty. Raport NIK 2019. Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego.
9. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo oświatowe. (Dz. U. z 2019 r., poz. 1148).
10. Informacja o wynikach kontroli – Opieka zdrowotna nad dziećmi i młodzieżą w wieku szkolnym. Najwyższa Izba Kontroli. Warszawa; 2018. file:///C:/Users/ agnie/Downloads/kzd_p_17_058_201709280917281506590248_02.pdf (dostęp 30.05.2020).
11. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. (Dz. U. z 2020 r., poz. 295).
12. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 12 czerwca 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ze środków publicznych. (Dz. U. z 2019 r., poz. 1373).
13. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31 października 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. (Dz. U. z 2019 r., poz. 2120).
14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 października 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. (Dz. U. z 2018 r., poz. 2140).
15. Ustawa z dnia 12 kwietna 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami. (Dz. U. z 2019 r., poz. 1078).
16. Wojciechowska M, Piejak M. Problemy w realizacji świadczeń pielęgniarki szkolnej w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej udzielanej w środowisku nauczania i wychowania. Szczecin: Krajowe Stowarzyszenie Pielęgniarek Medycyny Szkolnej; 2012.
17. Zarządzenie nr 115/2019/DOSZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 30 sierpnia 2019 r. zmieniające zarządzenie w sprawie warunków zawarcia i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej.
18. Ostręga W, Oblacińska A (red.). Standardy postępowania i metodyka pracy pielęgniarki szkolnej. Podręcznik dla pielęgniarek i higienistek szkolnych. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka; 2017.
19. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 sierpnia 2016r.w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016–2020. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1492).
20. Woynarowska B. Terminologia, cele i koncepcje współczesnej edukacji zdrowotnej. [w:] Woynarowska B, red. Edukacja zdrowotna. Warszawa: Wyd. PWN; 2018, s. 93- 107.
21. Wychowanie fizyczne https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII/Wychowanie-fizyczne (dostęp 22.07.2020).
22. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego. (Dz. U. z 2019 r., poz. 1573).
23. Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej. (Dz. U. z 2017 r., poz. 2217).
24. Marzec A, Pluta A, Faleńczyk K, et al. Rights and obligations of the patients in the primary health care. J. Educ. Health Sport. 2019; 9(6): 301-307.
25. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego. (Dz. U. z 2017 r., poz.497).
26. Ministerstwo Zdrowia. Departament Matki i Dziecka. Stanowisko w sprawie możliwości podawania leków dzieciom przez nauczycieli w szkole i przedszkolu, Warszawa, 4 maja 2010 r.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Authors