Opinie pielęgniarek aktywnych zawodowo na temat wpływu poziomu wykształcenia na ich jakość życia

Autor

  • Mariola Głowacka Zakład Teorii Pielęgniarstwa, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Autor
  • Izabela Gorzycka Zakład Teorii Pielęgniarstwa, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Autor
  • Beata Haor Zakład Teorii Pielęgniarstwa, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Autor

Słowa kluczowe:

wykształcenie, jakość życia, praca zawodowa

Abstrakt

OPINIE PIELĘGNIAREK AKTYWNYCH ZAWODOWO NA TEMAT WPŁYWU POZIOMU WYKSZTAŁCENIA NA ICH JAKOŚĆ ŻYCIA

Wprowadzenie. Pielęgniarki wykonują trudny zawód wymagający zaangażowania, często kosztem najbliższych. Narażone są na działanie stresu i wypalenie zawodowe, gdyż pracują często w ciężkich warunkach opiekując się obłożnie chorymi. 

Cel. Przedstawienie w jakim zakresie poziom jakości życia polskich pielęgniarek aktywnych zawodowo warunkowany był ich poziomem wykształcenia. 

Materiał i metody. Badaniem objęta została grupa 100 pielęgniarek zatrudnionych w NZOZ Nowy Szpital w Szubinie i Nakle w o kresie od marca do maja 2011 roku. Jako metodę badawczą zastosowano sondaż diagnostyczny, techniką ankietową z wykorzystaniem kwestionariusza konstrukcji własnej – ankiety.

Wyniki. Respondentki posiadały wykształcenie średnie pielęgniarskie (68%), wyższe licencjackie pielęgniarskie (28%) lub magisterskie pielęgniarskie (4%). Dodatkowo 54 % - kurs specjalistyczny, 9% kurs kwalifikacyjny i 6% ukończoną specjalizacje. Ich poziom dochodów w gospodarstwie domowym był za niski w stosunku do potrzeb (44% ), dlatego z dóbr kultury korzystały okazjonalnie (69%), Przyczynę nieuprawiania aktywności fizycznej (70%) stanowił brak czasu spowodowany obowiązkami domowymi lub zawodowymi.

Wnioski. Poziom wykształcenia nie determinował jakości życia pielęgniarek, których praca zawodowa wpływała na życie i stosunki panujące w rodzinie, głównie praca w nocy, w weekendy i święta. Na jakość życia pielęgniarek wpływał bardziej brak czasu niż odczuwany stan zdrowia. Pielęgniarki w aspektach dotyczących jakości życia nie odstawały jako grupa zawodowa na tle populacji kraju.

Bibliografia

1. Bańka A. Psychologia jakości życia. Poznań: Wyd. Stowarzyszenie Psychologia i Architektura; 2005.

2. Bańka A, Derbis R. Psychologiczne i pedagogiczne wymiary jakości życia. Poznań – Częstochowa: Wyd. Gemini; 1994.

3. Bańka A, Derbis R. Pomiar i poczucie jakości życia u aktywnych zawodowo oraz bezrobotnych. Poznań – Lublin: Wyd. Środkowoeuropejskie Centrum Ekonomii Działania Społecznego; 1995.

4. Kucharz M. Badanie poziomu satysfakcji pielęgniarek z pracy zawodowej. Kraków: Akademia Ekonomiczna w Krakowie; 2005.

5. Wysokiński M, Fidecki W, Walas L. Satysfakcja z życia polskich pielęgniarek. Problemy Piel. 2009; 17 (3): 167-172.

6. Książek J, Szewczyk G. Satysfakcja zawodowa pielęgniarek a bezpieczeństwo chorych. Poznań: Wyd. Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa; 2010.

7. www.e-godpodarka.pl

Pobrania

Opublikowane

2013-09-01

Jak cytować

Głowacka, M., Gorzycka, I., & Haor, B. (2013). Opinie pielęgniarek aktywnych zawodowo na temat wpływu poziomu wykształcenia na ich jakość życia. Pielęgniarstwo XXI Wieku, 12(3(44), 15-19. https://czasopisma.umlub.pl/piel21w/article/view/2135