Abstract
EXPECTATIONS OF PATIENTS TO NURSING STAFF DURING THE HOSPITALIZATION
Introduction. Due to the increasing incidence of a number of different diseases of Polish society , there is also a growing need for professional nursing care to be able to objectively assess how it should be expected to find out what the patients’ expectations are in this situation.
Aim. The study aimed to define the main patient expectations for nursing staff during hospitalization. The purpose of the work was also to get to know the public opinion about the model of a modern nurse.
Material and methods. The study was carried out on 200 patients hospitalized at various hospitals in Krosno, Strzyżów and Jasło at the end of January and February 2017. The method of the diagnostic survey was used with the questionnaire survey, which consisted of 10 closed questions.
Results. For 87% of patients the most important care is caring care, 79.5% of the respondents require good practice. For 66% of respondents it is important to provide information on their questions, while 51.5% of people are important to enable contact with family. The overwhelming majority, (95%) of respondents stress the importance of possible assistance rather than helping them in their everyday life in the ward. 72.5% of patients assess the nurse-patient relationship very well.
Conclusions. For patients a very important element of hospitalization is caring nursing care. Hospitalized people are much more likely to appreciate the professional experience of nursing staff than achieved by them academic titles. The profession of a nurse/nurse is perceived by patients as a separate profession. Patients appreciate the smile and nice attitude of the nursing staff.
References
1. Marcinowicz L. Satysfakcja pacjenta z opieki – analiza polskiej literatury medycznej. Probl Med Rodz. 2004; 6 (2):10-13.
2. Kamińska M. Rola pielęgniarki rodzinnej w prewencji upadków. Family Medicine & Primary Care Review. 2013; 15(1): 21-26.
3. Kapała W, Skrobisz J. Oczekiwania pacjentów hospitalizowanych w oddziale chirurgii trybem planowym względem zespołu lekarskiego, pielęgniarskiego i warunków lokalowych. Nowiny Lekarskie. 2006; 75(4): 351-358.
4. Zieliński G. Percepcja jakości usług zdrowotnych w ujęciu relacyjnym. Studia i prace wydziału nauk ekonomicznych i zarządzania. Uniwersytet Szczeciński, 2015; 39(2): 273-283.
5. Moczydłowska A, Krajewska-Kułak E, Kózka M, i wsp: Oczekiwania chorych wobec personelu pielęgniarskiego. Problemy Pielęgniarstwa, 2014; 22 (4): 464-470.
6. Ździebło K, Stępień R, Skrzypek J. Jakość świadczeń pielęgniarskich w ocenie pacjentów opieki długoterminowej. Kwartalnik międzynarodowy. 2016; 1: 15-21.
7. Grochans E, Wieder-Huszla S, Jurczak A, i wsp. Wsparcie emocjonalne jako wyznacznik jakości opieki pielęgniarskiej. Probl Hig Epidemiol. 2009; 90(2): 236-239.
8. Przybylska D, Przybylski P, Drop B, et. al. A comparison of the levels of satisfaction with the medical services provided by primary healthcare centers in selected communes in Lubelskie. Public Health. 2016;126(1): 8-12.
9. Kawczyńska-Butrym Z. Koncepcje opieki i zawody opiekuńcze. Pracownicy socjalni i pielęgniarki. Olsztyn: UW-M; 2005.
10. Leżnicka M, Warunek A, Hartwitch E, Kryn P. Ocena satysfakcji pacjenta z usług świadczonych w stacjonarnej opiece zdrowotnej w województwie kujawskopomorskim. Hygeia Public Health. 2014; 49(4): 787-792.
11. Mianowana V, Bednarek A, Czekirda M. Wsparcie informacyjne a poziom satysfakcji pacjentów z opieki pielęgniarskiej. Uniwersytet Medyczny w Lublinie. Przedsiębiorczość i zarządzanie. Wydawnictwo SAN. 2014; XV(12): 59-72.
12. Tkaczuk K, Dobosz M, Gaworska-Krzemińska A. Rzeczywistość samodzielności zawodowej pielęgniarek. Przedsiębiorczość i zarządzanie. Wydawnictwo SAN. 2012; XIII(11): 139-148.
13. Kamińska M, Brodowski J, Bażydło M, Dąbrowska O. Postawy personelu medycznego a poczucie bezpieczeństwa pacjenta. Fam Med Primary Care Rev. 2009, 11(4): 881-885.
14. Kosicka B, Wrońska I. Rola pielęgniarki w edukacji chorych na cukrzycę. Problemy pielęgniarstwa. 2007; 15 (2-3): 88-189.
15. Prestiż zawodów CBOS, Warszawa, listopad 2013. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_164_13.PDF - 07.05.2018 r.
16. Brodzińska M, i wsp. Stratyfikacja czynników determinujących opinię o jakości świadczeń w zakresie kompetencji pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej. Doniesienia wstępne. Probl Hig Epidemiol. 2010; 91(2): 303-307.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2018 Authors