Abstrakt
OCZEKIWANIA PACJENTÓW WOBEC POSTAW PERSONELU PIELĘGNIARSKIEGO PODCZAS PRZEBIEGU HOSPITALIZACJI NA ODDZIAŁACH SZPITALNYCH
Wstęp. W związku ze wzrostem zachorowania społeczeństwa polskiego na szereg różnych chorób rośnie również zapotrzebowanie na fachową opiekę pielęgniarską, by móc obiektywnie ocenić jaka powinna ona być należy dowiedzieć się jakie są oczekiwania pacjentów w tym aspekcie.
Cel pracy. Badanie miało na celu zdefiniowanie głównych oczekiwań pacjentów wobec personelu pielęgniarskiego podczas przebiegu hospitalizacji w szpitalu. Celem pracy było również poznanie opinii społecznej na temat modelu współczesnej pielęgniarki.
Materiał i metody. Badanie zostało przeprowadzone na 200 pacjentach hospitalizowanych na różnych oddziałach w szpitalach w Krośnie, Strzyżowie i Jaśle na przełomie stycznia i lutego 2017 roku. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety, który składał się z 10 pytań zamkniętych oraz metryczki.
Wyniki. Dla 87% pacjentów najważniejsza jest troskliwa opieka, sprawnego wykonywania czynności wymaga 79,5% ankietowanych, dla 66% badanych ważne jest przekazywanie informacji na nurtujące ich pytania, natomiast dla 51,5% osób znaczące jest zapewnienie kontaktu z rodziną. Zdecydowana większość, bo 93,5% respondentów podkreśla istotność ewentualnego asystowania a nie wyręczania ich podczas wykonywania czynności codziennego życia na oddziale. 72,5% pacjentów bardzo dobrze ocenia relacje na linii pielęgniarka-pacjent.
Wnioski. Dla pacjentów niezwykle ważnym elementem hospitalizacji jest troskliwa opieka pielęgniarska. Hospitalizowani zdecydowanie częściej cenią sobie bardziej doświadczenie zawodowe personelu pielęgniarskiego niż posiadane stopnie naukowe. Zawód pielęgniarki/pielęgniarza postrzegany jest przez pacjentów jako odrębny zawód. Chorzy cenią sobie uśmiech oraz miłe podejście personelu pielęgniarskiego.
Bibliografia
1. Marcinowicz L. Satysfakcja pacjenta z opieki – analiza polskiej literatury medycznej. Probl Med Rodz. 2004; 6 (2):10-13.
2. Kamińska M. Rola pielęgniarki rodzinnej w prewencji upadków. Family Medicine & Primary Care Review. 2013; 15(1): 21-26.
3. Kapała W, Skrobisz J. Oczekiwania pacjentów hospitalizowanych w oddziale chirurgii trybem planowym względem zespołu lekarskiego, pielęgniarskiego i warunków lokalowych. Nowiny Lekarskie. 2006; 75(4): 351-358.
4. Zieliński G. Percepcja jakości usług zdrowotnych w ujęciu relacyjnym. Studia i prace wydziału nauk ekonomicznych i zarządzania. Uniwersytet Szczeciński, 2015; 39(2): 273-283.
5. Moczydłowska A, Krajewska-Kułak E, Kózka M, i wsp: Oczekiwania chorych wobec personelu pielęgniarskiego. Problemy Pielęgniarstwa, 2014; 22 (4): 464-470.
6. Ździebło K, Stępień R, Skrzypek J. Jakość świadczeń pielęgniarskich w ocenie pacjentów opieki długoterminowej. Kwartalnik międzynarodowy. 2016; 1: 15-21.
7. Grochans E, Wieder-Huszla S, Jurczak A, i wsp. Wsparcie emocjonalne jako wyznacznik jakości opieki pielęgniarskiej. Probl Hig Epidemiol. 2009; 90(2): 236-239.
8. Przybylska D, Przybylski P, Drop B, et. al. A comparison of the levels of satisfaction with the medical services provided by primary healthcare centers in selected communes in Lubelskie. Public Health. 2016;126(1): 8-12.
9. Kawczyńska-Butrym Z. Koncepcje opieki i zawody opiekuńcze. Pracownicy socjalni i pielęgniarki. Olsztyn: UW-M; 2005.
10. Leżnicka M, Warunek A, Hartwitch E, Kryn P. Ocena satysfakcji pacjenta z usług świadczonych w stacjonarnej opiece zdrowotnej w województwie kujawskopomorskim. Hygeia Public Health. 2014; 49(4): 787-792.
11. Mianowana V, Bednarek A, Czekirda M. Wsparcie informacyjne a poziom satysfakcji pacjentów z opieki pielęgniarskiej. Uniwersytet Medyczny w Lublinie. Przedsiębiorczość i zarządzanie. Wydawnictwo SAN. 2014; XV(12): 59-72.
12. Tkaczuk K, Dobosz M, Gaworska-Krzemińska A. Rzeczywistość samodzielności zawodowej pielęgniarek. Przedsiębiorczość i zarządzanie. Wydawnictwo SAN. 2012; XIII(11): 139-148.
13. Kamińska M, Brodowski J, Bażydło M, Dąbrowska O. Postawy personelu medycznego a poczucie bezpieczeństwa pacjenta. Fam Med Primary Care Rev. 2009, 11(4): 881-885.
14. Kosicka B, Wrońska I. Rola pielęgniarki w edukacji chorych na cukrzycę. Problemy pielęgniarstwa. 2007; 15 (2-3): 88-189.
15. Prestiż zawodów CBOS, Warszawa, listopad 2013. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_164_13.PDF - 07.05.2018 r.
16. Brodzińska M, i wsp. Stratyfikacja czynników determinujących opinię o jakości świadczeń w zakresie kompetencji pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej. Doniesienia wstępne. Probl Hig Epidemiol. 2010; 91(2): 303-307.
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Prawa autorskie (c) 2018 Autorzy