Mapping phrases describing diagnoses and nursing interventions in the care of patients with diabetes using ICNP®
Keywords:
lassification, nursing care, Diabetes MellitusAbstract
Introduction. Diabetes is a growing health, social and economic problem in the world and in Poland as well. Nursing care of patients with diabetes is aimed at preventing acute and late complications, preparing patients for effective self- control and striving to improve the quality of their life. All over the world various classifications for nursing practices have been created. Their primary objective is to formulate, collect and organize nursing terminology. One of such projects is the International Classification for Nursing Practice (ICNP®).
Aim. The aim of this work was to show the possibility of using ICNP in nursing care of patients diagnosed with diabetes. The method of analysis and critique of literature was applied in this work. A review of selected textbooks and articles published in Poland in the last decade that address the problem of nursing care of patients with diabetes was conducted. Next, an attempt was made to crossmap the diagnoses / results and nursing actions formulated in a „traditional” way with the international language of nursing practice ICNP®. As a result, a list of the most common nursing problems in patients with diabetes and nursing actions undertaken was created, and they were subsequently replaced (by cross-mapping) by a phrase describing the ICNP® diagnosis, result and intervention.
Conclusion. The current version of the ICNP® allows for replacing most of the „traditional” expressions describing nursing diagnoses and actions taken towards the patients with diabetes by phrases containing ICNP® „ready” diagnoses and interventions.
References
1. World Health Organization. Media centre. Diabetes. Fact sheet N°312. Key facts. [http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs312/en/, data wejścia 10.06.2014].
2. Jankowski W, Kuskowski P, Strojny M i wsp. Analiza zmian społeczno-demograficznych oraz wpływu złego odżywiania, niedostatecznej aktywności fizycznej, nałogów i innych czynników ryzyka na rozpowszechnienie oraz koszty cukrzycy i chorób sercowo-naczyniowych w Polsce. Stan obecny i prognoza do 2030 roku. [http://zdrowepokolenia.org/data/pdf/raport_kpmg.pdf, data wejścia 10.06.2014].
3. Stepanow B, Herbut D, Olszak C i wsp. Opieka pielęgniarska. [w:] Szewczyk A, red. Pielęgniarstwo diabetologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2013: 108-138.
4. Gawor A. Pacjentka z cukrzycą typu 2 i otyłością. [w:] Kózka M, Płaszewska-Żywko L, red. Modele opieki pielęgniarskiej nad chorym dorosłym. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2010: 355-358.
5. Łagoda K. Opieka pielęgniarska nad pacjentem z cukrzycą.[w:] Jurkowska G, Łagoda K. Pielęgniarstwo internistyczne. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2011: 572-589.
6. Wierusz-Wysocka B, Zozulińska-Ziółkiewicz D, Drozd E, i wsp. Opieka pielęgniarska nad osobami z cukrzycą. [w:] Talarska D, Zozulińska-Ziółkiewicz D, red. Pielęgniarstwo internistyczne. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2009: 261-287.
7. Lewko J, Łagoda K, Sierżantowicz R. Pielęgnowanie pacjentów w wybranych chorobach układu endokrynologicznego. [w:] Kędziora-Kornatowska K, Muszalik M, Wrońska I. Repetytorium z pielęgniarstwa. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2010: 138-144.
8. Kisilowska M. Systemy informacyjne w ochronie zdrowia – zarys problemu. [w:] Kilańska D, red. Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki Pielęgniarskiej – ICNP® w praktyce pielęgniarskiej. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2014: 1-18.
9. International Council of Nurses. Pillars & Programmes. Professional Practice. eHealth. International Classification for Nursing Practice (ICNP®). ICNP Browser [http://icnp.stemos.com/index.php/pl/2013/, data wejścia 10-30.06.2014].
10. Kilańska D. Międzynarodowy standard pielęgniarski – wprowadzenie do praktyki pielęgniarskiej. [w:] Kilańska D, red. Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki Pielęgniarskiej – ICNP® w praktyce pielęgniarskiej. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2014: 25-41.
11. Sulewska M, Mikulska A. Pamiętać o problemach chorego na cukrzycę. Med. Rodz. 2007;2:34-35.
12. Wilczewska L, Książek J, Piotrkowska R i wsp. Edukacja zdrowotna w procesie pielęgnowania pacjentów z cukrzycą. Ann. Univ. Mariae Curie-Sklodowska [Med] 2005;LX(suppl.XVI),614:221-224.
13. Stefanowicz A, Birkholz D, Wójcicka B i wsp. Rola pielęgniarki w edukacji chorego na cukrzycę typu 1 i/lub jego rodziny. Probl. Pielęg. 2009;17(4):346-349.
14. Jędrzejek M, Sarbinowska J. Warsztaty edukacyjne dla pacjentów chorych na cukrzycę – między teorią a praktyką promocji zdrowia. Piel. Zdr. Publ. 2012;2(3):213-220.
15. Tomaszewska TM, Wojciechowska M. Znaczenie edukacji zdrowotnej w zmniejszeniu powikłań u osób z cukrzycą. Pielęgniarstwo XXI wieku 2012;4(41):103-107.
16. Glińska J, Skupińska A, Lewandowska M i wsp. Czynniki demograficzne a ogólna jakość życia chorych z cukrzycą typu 1 i 2. Probl. Pielęg. 2012;20(3):279-288.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Authors

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.