Bridging studies for nurses and midwives in Poland – Implementation of the Directive 2005/36/EC – Assumptions and results
Keywords:
Bologna Process, bridging studies for nurses and midwives, the Directive 2005/36/EC, Human Capital Operational Programme, the European Social Fund, Project System, the Green PaperAbstract
BRIDGING STUDIES FOR NURSES AND MIDWIVES IN POLAND – IMPLEMENTATION OF THE DIRECTIVE 2005/36/EC – ASSUMPTIONS AND RESULTS
This paper presents bridging training for nurses and midwives in relation to the Bologna Process, shows results of the training, required under the Directive 2005/36/EC as a condition for the automatic recognition of the qualifications of Polish nurses and midwives in the European Union, and its impact on the professional mobility of nurses and midwives. This article mentions also, in relation to the currently ongoing work on the modernization of the Directive, change of the rules of the recognition of professional qualifications of Polish nurses by the Member States of the European Union, postulated by the Polish Government. This work also presents, in chronological way, projects, thanks to which, nurses and midwives with secondary medical education have been able to continue benefiting from EU funds for education on bridging studies after accession of Poland to the EU. Particular attention has been paid to the project, run in the current financial perspective 2007-2013, co-financed by the European Social Fund under the Human Capital Operational Programme, which solves, in systemic way for almost 34 thousand nurses and midwives, the problem of an automatic recognition of professional qualifications.References
1. Proces Boloński w: www.nauka.gov.pl /szkolnictwo-wyzsze/sprawy/międzynarodowe/proces-bolonski/.
2. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 r., Nr 92, poz. 885).
3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 11 maja 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia studiów zawodowych na kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo przeznaczonych dla pielęgniarek i położnych posiadających świadectwo dojrzałości i będących absolwentami liceów medycznych oraz medycznych szkół zawodowych kształcących w zawodzie pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr 110, poz. 1170 z późn. zm.).
4. Dyrektywa 2005/36/We Parlamentu Europy i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych (Dz.U.UE L z dnia 30 września 2005 r.)
5. Zielona Księga - Unowocześnienie dyrektywy w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych, KOM(2011)367.
6. Stanowisko Rządu RP z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie przedstawionego przez Komisję Europejską wniosku dotyczącego zmiany przepisów Dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu i Rady Europy w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych.
7. Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 r. nr K (2007) 4547, zmieniony decyzją z dnia 21 sierpnia 2009 r. nr K (2009) 6607.
8. Decyzja Ministra Zdrowia z dnia 31 lipca 2008 r. w sprawie dofinansowania Projektu systemowego pn. „Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 2.3 Wzmocnienie potencjału zdrowia osób pracujących oraz poprawa jakości funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, z późniejszymi zmianami.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Beata Cholewka, Dorota Zinkowska, Irena Wrońska (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.