System Project under the name „Professional training of nurses and midwives as part of bridging studies” co-funded from the European Social Fund as part of the Human Capital Operational Programme – execution status (as of 30.06.2011)
Keywords:
bridging studies for nurses and midwives, system project, European Social Fund, Human Capital Operational Programme 2007-2013Abstract
Introduction. The Department of Nurses and Midwives at the Ministry of Health is conducting the System Project under the name "Professional training of nurses and midwives as part of bridging studies", which is co-funded from the European Social Fund as part of the Human Capital Operational Programme 2007-2013. The planned budget for this project amounts to 180 million PLN. The main goal of the Project is to supplement the professional qualifications of at least 24 000 nurses and midwives up to the level of Bachelor of Nursing or Bachelor of Midwifery. The Project has a national range; it is executed in entire Poland between 01.05.2008 and 30.06.2015. In the years 2008-2010 sixty one educational institutions were offering bridging studies as part of the Project. By 30 June 2011 a total of 18426 nurses and midwives have taken up bridging studies within the Project and a total of 10536 have already graduated from such training.
Aim. The goal of the paper is to present detailed information about the Project, including information on the goals, execution period, assumed results and people covered by the planned support, as well as a presentation of the actions completed within the Project in the years 2008-2011 and the activities planned until the end of the Project.
Conclusions. The results of surveys carried out among participants, who have graduated from the Project in 2010, show, that for 97.7% of the respondents the basic benefit was the increase of professional qualifications, 89.9% experienced an increase in their motivation to develop their professional career, 92.7% experienced an increase of their self-confidence in professional circumstances, 88.7% experienced an increase of their self-evaluation in social circumstances, for 45.5% of the respondents graduating from the studies further opportunities of professional development have opened up and social development took place in the case of 40.1% of the respondents.
References
1. Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 13 marca 2008, wydany przez Ministra Rozwoju Regionalnego.
2. Decyzja Ministra Zdrowia z dnia 31 lipca 2008 r. w sprawie dofinansowania Projektu systemowego pn. „Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania Wzmocnienie potencjału zdrowia osób pracujących oraz poprawa jakości funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, z późniejszymi zmianami.
3. Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 r. nr K (2007) 4547, zmieniony decyzją z dnia 21
sierpnia 2009r. nr K (2009) 6607.
4. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 r., Nr 92, poz. 885).
5. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 11 maja 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia studiów zawodowych na kierunku pielęgniarstwo lub położnictwo przeznaczonych dla pielęgniarek i położnych posiadających świadectwo dojrzałości i będących absolwentami liceów medycznych oraz medycznych szkół zawodowych kształcących w zawodzie pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr 110, poz. 1170 z późn. zm.).
6. Cholewka B. Jak to się zaczęło, czyli historia projektu. Magazyn Pielęgniarki i Położnej 2011, nr 4, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
7. Projekt Systemowy Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych. Raport 2008-2010. Ministerstwo Zdrowia Departament Pielęgniarek i Położnych, Warszawa 2010.
8. Strona internetowa Projektu systemowego: www.studiapomostowe.mz.gov.pl.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Beata Cholewka (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.