Problem zagrożenia uzależnieniem od Internetu wśród studentów kierunku fizjoterapia

Autor

  • Elżbieta Krajewska-Kułak Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Autor
  • Ewa Kropiwnicka Biuro Promocji i Rekrutacji, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Autor
  • Krystyna Kowalczuk Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Autor
  • Agnieszka Lankau Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Autor
  • Emilia Rozwadowska Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Autor
  • Jolanta Lewko Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Autor
  • Cecylia Łukaszuk Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Autor
  • Katarzyna Van Damme-Ostapowicz Zakład Zintegrowanej Opieki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Autor
  • Bogdan Wieczorek Poradnia Zdrowia Psychicznego NZOZ MCD-L L.S. Kisiel, Augustów Autor
  • Wojciech Kułak Klinika Rehabilitacji Dziecięcej, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku Autor
  • Tomasz Iwański Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Nr 7, w Katowicach Autor

Słowa kluczowe:

studenci, Internet, uzależnienie

Abstrakt

Wstęp. We współczesnym świecie u ludzi występują różnego rodzaju uzależnienia, ale najczęściej wyróżnia się: uzależnienie psychiczne (psychologiczne), fizyczne (fizjologiczne) oraz społeczne (socjologiczne)

Cel pracy. Celem pracy była ocena stopnia zagrożenia uzależnieniem od Internetu studentów kierunku fizjoterapia Wydziału Nauk o Zdrowiu UMB.

Materiał i metody: Badaniem objęto 214 studentów kieurnku fizjoterapia. W pracy wykorzystano kwestionariusz ankietowy złożony z części metryczkowej oraz czterech części zasadniczych: części A – testu uzależnienia od Internetu wg Augustynka, części B – test uzależnienia od Internetu Kimberly Young, części C – test oceny stopnia nasilenia objawów zespołu abstynencyjnego w oparciu o kryteria diagnostyczne DSM-IV oraz części D – kryteria „siecioholizmu” oceniające zdarzenia z okresu ostatniego roku w oparciu o kryteria diagnostyczne uzależnień wg ICD-10 .

Wyniki: Czas korzystania z komputera był bardzo zróżnicowany, od 0,5 godz. do ponad 10 godzin dziennie. Najczęściej (92 osób - 42,99%) badani spędzali przed monitorem od 2 do 3 godzin. Testem z części A ankiety, potwierdzono cechy uzależnienia od internetu u 42 (19,6%), a zagrożenie uzależnieniem u 26 (12,1%) studentów. Test Kimberly Young wykazał uzależnienie u 14 (6,5%) i zagrożenie uzależnieniem u 4 (1,9%) respondentów. Zespół abstynencyjny został stwierdzony u 14 (6,5%) osób. Cechy „siecioholizmu” wykazywało 16 (7,5%) badanych.

Wnioski. Przy komputerze ponad 5 godzin dziennie spędzało 20% studentów fizjoterapii. Co piąta osoba wykazywała cechy uzależnienia od Internetu oceniane Testem Kimberly Young. U co piętnastej osoby można dopatrywać się istnienia zespołu abstynencyjnego ocenianego w oparciu o kryteria diagnostyczne DSM-IV. Co trzynasta osoba wykazywała cechy charakterystyczne dla „siecioholizmu” oceniane w oparciu o kryteria diagnostyczne uzależnień wg ICD.

Bibliografia

1. Wołpiuk-Ochocimska A. Uzależnienie od Internetu - przybliżenie zjawiska, Studia z psychologii w KUL, t.13, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, 2006.

2. Guerreschi C. Nowe uzależnienia, Kraków: Wydawnictwo Salwador; 2005.

3. Burns JM, Davenport TA, Durkin LA, Luscombe GM, Hickie IB. The internet as a setting for mental health service utilisation by young people, Med. J. Austral., 2010; 192: (supl 11), S22-26.

4. Jakubik A. Zespół uzależnienia od Internetu, Studia Psychologica. 2002; 3: 133-142.

5. Jakubik A., Popławska J. Zespół uzależnienia od Internetu (ZUI) a osobowość Studia Psychologica, 2003; 4: 123-131.

6. Engelberg E., Sjöberg L. (2004) Internet Use, Social Skills, and Adjustment. Cyberpsychol Behav. 2004; 7(1):, 41-47.

7. Becelewska D. Hobby, przyzwyczajenie czy uzależnienie?, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2000; 3: 42-48.

8. Augustynek A. Uzależnienia komputerowe. Diagnoza, rozpoznanie, terapia. Wyd. Difin S.A., Warszawa 2010.

9. Janiszewski Wł. Stare i nowe uzależnienia - podobieństwa i różnice, Probl. Narkom. 2009; 1: 66-84.

10. Semaille P. The new types of addiction. Rev. Med. Brux.; 30(4): 335-357.

11. Young KS. Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychol Behav, 1998; 1(3): 237-244.

12. Young KS. Caught in the net. New York: Wiley & Sons 1998.

13. Young K. S. Psychology of computer use: XL. Addictive use of the Internet: a case that breaks the stereotype. Psychol. Rep., 1996; 79(3pt 10): 899-902.

14. Young K.S. Internet addiction: symptoms, evaluation, and treatment. In: Vande Creek, L., Jackson, T. (eds.). Innovations in clinical practice: a source book (Vol. 17). Sarasota, FL: Professional Resource, Press, 1999; 19-31.

15. Young K., Pister M., O’Mara J., Buchanan J. Cyber disorders: the mental health concern for the new millennium, CyberpsycholBehav, 1999; 2(5): 475-479.

16. Young KS. Cognitive behavior therapy with Internet addicts: treatment outcomes and implications, CyberpsycholBehav, 2007;10(5): 671-679.

17. Young K, Klausing P. Uwolnić sie z sieci. Uzależnienie od Internetu, Wyd. Ks. Św. Jacka , Katowice 2009.

18. Kandell J. Internet Addiction on Campus: The Vulnerability of College Students. CyberpsycholBehav, 1998; 1(1): 3-30.

19. Woronowicz BT. Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu. Wyd. IPiN. Warszawa 2001.

20. ICD-10. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. UWM „Vesalius”/IPiN, Kraków - Warszawa 1997; 73-75.

21. Wallace P. Psychologia Internetu. Poznań: Wydawnictwo Rebis, Poznań 2001.

22. Weinstein A, Lejoyeux M. Internet Addiction or Excessive Internet Use, Am. J. drug Alcohol. Abuse., 2010; 36(5): 277-283.

23. Griffiths M. Technological addictions. Clin. Psychol. Forum, 1996; 15, 161-162.

24. Griffiths M.: Gry i hazard. Uzależnienia dzieci w okresie dorastania. Gdańskie Wyd. Psychologiczne, Gdańsk 2004.

25. Grabosz J., Sikorski M.: Jak oceniać ryzyko pracy przy komputerze. Wyd. ODDK, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., Gdańsk 1999.

26. Greenfield D.N. Psychological characteristics of compulsive internet use: a preliminary analysis, CyberpsycholBehav., 1996; 2(5): 403-412.

27. Echeburṻa E, de Corral P. Addiction to new technologies and to online social networking in young people: A new challenge. Adiccione, 2010; 22(2): 91-55.

28. You HJ, Cho SC, Ha J, Yune SK, Kim SJ, Hwang J, Chung A, Sung YH, Lyoo IK. Attention deficit hyperactivity symtoms and internet addiction, Psychiatry Clin. Neurosci., 2004; 58(5): 487-494.

29. Nalwa K., Anand A.P. Internet addiction in students: a cuses of concern. CyberpsycholBehav., 2003; 6(6), 653-656.

30. Ko Ch., Hsiao S., Liu G.C., Yen J.Y., Yang M.J., Yen C.F.: The characteristics of decision making, potential to take risks, and personality of college students with Internet addiction, Psychiatry Research, 2010; 175(1-2): 121-125.

31. Siomos K.E., Dafoul E.D., Braimiotis D.A., Mouzas O.D., Angelopoulos N.V.: Internet addiction among Greek adolescent students. CyberpsycholBehav., 2008; 11(6): 653-657.

32. Pallanti S., Bernardi S., Quercioli L. The Shorter PROMIS Questionnaire and the Internet Addiction Scal in the Assesment of multiple Addictions in a High-School population: prevalence and related disability, CNS Spectrums, 2006; 11(12): 966-974.

33. DSM-IV. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 4th ed., APA, Washington 1994.

Pobrania

Opublikowane

2011-03-09