Abstract
THE NEED FOR UPDATING NURSES’ KNOWLEDGE AND SKILLS IN THE FIELD OF RECOMMENDATIONS FOR DIABETES CARE
Aim. The aim of this study was to assess the need for updating nurses knowledge and skills in the field of diabetes care recommendations.
Material and methods. The study included 580 nurses who were masters degree students. A knowledge test including 20 questions on 10 procedures mentioned in the recommendations was used to collect research data. A total of 93.3% of students in the study group were professionally active.
Results. A total of 11.9% of respondents had access to diabetes care recommendations. The largest knowledge defi cits were found for: leaving an‘old cannula for continuous insulin infusion using an insulin pump for 2-3 hours in place to allow for absorption of the accumulated insulin after inserting a new one; the time it takes to calibrate a continuous glucose monitoring (CGM) system by measuring capillary blood glucose after insertion of a CGM electrode; and indications for alternate site testing. Poor, fair, and good level of knowledge on recommendations was found in 12.8%, 84.3%, and 2.9% of respondents, respectively.
Conclusions. 1) The level of knowledge of studying nurses on diabetic care recommendations is unsatisfactory. 2) Specialised nurses, as well as those participating in in-house training courses on diabetes and those declaring the accessibility of recommendations at workplace show a higher level of knowledge. 3) In the light of the development of new medical technologies, periodic workshops focusing on practical skills should be organised for nurses in their workplace, enabling the use of equipment for insulin administration and glucose monitoring.
References
1. Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2020. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego. Diabetologia Praktyczna. 2020;6(1):1-105.
2. Szewczyk A, Tobiasz-Kałkun N, Stefanowicz A, i wsp. Zalecenia w opiece diabetologicznej Polskiej Federacji Edukacji w Diabetologii (PFED), konsultantów krajowych w dziedzinach pielęgniarstwa, pielęgniarstwa diabetologicznego, pielęgniarstwa ginekologicznego i położniczego oraz pielęgniarstwa epidemiologicznego, 2018 rok. Magazyn Pielęgniarki i Położnej; 2018.
3. IDF Diabetes Atlas Ninth edition 2019. International Diabetes Federation. https:// diabetesatlas.org/upload/resources/material/20200106_152211_IDFATLAS9efi nal-web.pdf (2019). Dostęp 10.07.2020.
4. Szewczyk A, Czupryniak L. Rola pielęgniarki w opiece diabetologicznej. [w:] Sieradzki J, red. Cukrzyca. Gdańsk: ViaMedica; 2016, s. 903-906.
5. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12 grudnia 2013 r. w sprawie wykazu dziedzin pielęgniarstwa oraz dziedzin mających zastosowanie w ochronie zdrowia, w których może być prowadzona specjalizacja i kursy kwalifikacyjne. Dz.U. 2013 poz. 1562.
6. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego Dz.U. 2017 poz. 497.
7. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 stycznia 2018 r. w sprawie wykazu substancji czynnych zawartych w lekach, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych ordynowanych przez pielęgniarki i położne oraz wykazu badań diagnostycznych, na które mają prawo wystawiać skierowania pielęgniarki i położne (Dz.U. 2018 poz. 299).
8. Wojciechowski P, Kulig M, Małowiecka M, i wsp. Edukacja w cukrzycy. Brakujące ogniwo do osiągnięcia sukcesu. Kraków: HTA Consuling; 2015.
9. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1573).
10. Odili VU, Eke I. Knowledge of Diabetes Mellitus among Registered Nurses in Benin City. International Journal of Health Research. 2010; 3:145-151.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2020 Authors