Nursing – why? Students’ motives for choosing nursing as a field of education

Abstract

NURSING – WHY? STUDENTS’ MOTIVES FOR CHOOSING NURSING AS A FIELD OF EDUCATION

Introduction. The decision on a course of study related to the profession of choice is a milestone in many people’s life. The choice of nursing is determined by various reasons and values which can influence both the involvement and satisfaction of students with their education and later, professional life.

Aim. To learn the reasons and values behind choosing nursing education.

Material and methods. The survey was performed in January 2019 on a group of 223 1st grade nursing students at the Medical University of Warsaw. The survey used an original questionnaire and the standardized List of Personal Values (PVL) by Z. Jurczyński.

Results. Within the group of participating students – 34.1% chose nursing as their first recruitment choice of studies. The majority justified their choice with the will to help others and the need to acquire higher education. The personal values declared by the students were mostly love, friendship and good health, physical and mental fitness. The meaning of ”good material conditions” as a token of personal happiness (p=0.005) was more often declared by students for whom nursing was not the first choice of education.

Conclusions. Only a third of the respondents chose nursing education consciously. The most commonly declared reason behind the choice of nursing profession was the will to help other people. Students, who chose nursing as their one and only education less frequently declared the importance of good material conditions as a symbol of personal happiness.

Nursing – why Students motives for choosing nursing as a field of education.pdf

References

1. Cisińska A, Cisińska G. Motywy wyboru studiów pielęgniarskich na przykładzie Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Prob. Pielęg. 2014; 22(4): 433-438.

2. Smoleń E. Motywy wyboru kierunku pielęgniarstwo w opinii studentów. Pielęg. XXI w. 2014;3(48): 31-36.

3. Dziubak M, Motyka M Postrzeganie zawodu pielęgniarki przez studentki pielęgniarstwa w okresie kształcenia na studiach licencjackich. Piel Pol. 2019;2(72):185-191. doi: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.25

4. Sobczak M. Motywy wyboru zawodu a wypalenie zawodowe pielęgniarek. Prob. Pielęg. 2010;18 (2): 207-211.doi: 10.5604/01.3001.0010.7939

5. Nilsson K, Stomberg JM. Nursing students motivation toward their studies – a survey study. BMC Nursing. 2008; 7(6): 1-7.

6. Kucharski A, Ligocka M. Aspiracje edukacyjne młodzieży a motywy podejmowania studiów. Pedagogika Społeczna 2014; 1(51): 57-74.

7. Lelińska K. Znaczenie socjologicznych teorii wyboru zawodu w pracy doradcy zawodowego. [w:] Bednarczyk H, Figurski J, Żurek M, red. Pedagogika pracy: doradztwo zawodowe. Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Instytut Technologii Eksploatacji w Radomiu; Warszawa 2004, s.114-123.

8. Juczyński Z. Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa, 2001, s.122-127

9. Strategia na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce, Warszawa 2017. http://www.mz.gov.pl/aktualnosci/zespol-ds-opracowania-strategii-narzecz-rozwoju pielegniarstwa-i-poloznictwa-w-polsce-zakonczyl-prace/ [dostęp 3.05.2019].

10. Marcinowicz L, Owlasiuk A, Slusarska B, et al. Choice and perception of the nursing profession from the perspective of Polish nursing students: a focus group study. BMC Med Educ 2016; 16, 243.

11. Price S, McGillis Hall L, Angus J, Peter E. The social context of career choice among millennial nurses: implications for interprofessional practice. J Interprof Care. 2013 Nov; 27(6):509-14.

12. Jirwe M, Rudman A. Why choose a career in nursing? J. Adv. Nurs. 2012; 68(7):8. 1615-1623.

13. McLaughalin K, Moutray M, Moore C. Career motivation in nursing students and the perceived influence of significant others. J. Adv. Nurs. 2010; 66(2): 404-412.

14. Kropiwnicka E, Orzechowska A, Cholewska M, i wsp. Determinanty wyboru zawodu, poziom aspiracji oraz plany na przyszłość studentów kierunku lekarskiego i pielęgniarstwa Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Prob. Pielęg. 2011;19(1):70-80.

15. Krajewska-Kułak E, Van Damme-Ostapowicz K, Bielemuk A, i wsp. Samoocena postrzegania zawodu pielęgniarki oraz zdolności rozumienia empatycznego innych ludzi przez studentów pielęgniarstwa. Prob. Pielęg. 2010;18(1): 1-10.

16. Smoleń M, Kędra EM. Motywy wyboru kształcenia na kierunku pielęgniarstwo w opinii studentów Państwowej Medycznej Wyższej Szkoły Zawodowej w Opolu. Pielęg. Pol. 2018;68(2): 141-151.

17. Kube-Brzozowska R, Kobos E. Enrollment motives among candidates for nursing studies at the Medical University of Warsaw. MSP 2017; 11, 4: 4-11. doi: 10.5604/01.3001.0010.7939

18. Rachubińska K, Stanisławska M, Wieder-Huszla S, i wsp. Motywy oraz satysfakcja z wyboru studiów na kierunku pielęgniarstwo jako determinanty poziomu empatii u studentów pielęgniarstwa. Piel. Zdr. Publ. 2017;7 (3): 207-212.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2020 Authors