Dlaczego zawód pielęgniarki? Motywy wyboru kierunku kształcenia przez studentów pielęgniarstwa
Nursing – why Students motives for choosing nursing as a field of education.pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

motywy kształcenia
pielęgniarstwo
system wartości

Abstrakt

DLACZEGO ZAWÓD PIELĘGNIARKI? MOTYWY WYBORU KIERUNKU KSZTAŁCENIA PRZEZ STUDENTÓW PIELĘGNIARSTWA

Wprowadzenie. Kluczowym momentem w życiu wielu osób jest podjęcie decyzji o kierunku studiów związanych z wybranym zawodem. Wybór pielęgniarstwa determinowany jest przez różne motywy oraz wartości, które mogą wpływać zarówno na zaangażowanie i satysfakcję studentów z procesu kształcenia, jak i późniejsze funkcjonowanie w zawodzie.

Cel pracy. Poznanie motywów i wartości wpływających na podjęcie kształcenia na kierunku pielęgniarstwo.

Materiał i metody. Badania przeprowadzono w styczniu 2019 roku, wśród 223 studentów I-go roku pielęgniarstwa, Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Do badań wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety oraz standaryzowaną Listę Wartości Osobistych (LWO) Z. Juczyńskiego.

Wyniki. W badanej grupie studentów – 34,1% wskazało pielęgniarstwo jako pierwszy wybór w rekrutacji na studia. Najwięcej studentów wybór kierunku studiów uzasadniało chęcią niesienia pomocy innym oraz potrzebą zdobycia wyższego wykształcenia. Wśród deklarowanych przez studentów wartości osobistych dominowały miłość, przyjaźń oraz dobre zdrowie, sprawność fizyczna i psychiczna. Znaczenie „dobrych warunków materialnych” jako symbolu szczęścia osobistego (p=0,005 częściej deklarowali studenci, dla których pielęgniarstwo nie było pierwszym wyborem kierunku kształcenia.

Wnioski. Świadomego wyboru kształcenia na kierunku pielęgniarskim dokonała 1/3 respondentów. Motyw chęci pomocy ludziom był najczęściej deklarowanym w wyborze zawodu przez studentów pielęgniarstwa. Studenci, którzy wskazali wyłączny wybór kształcenia na kierunku pielęgniarskim rzadziej deklarowali znaczenie dobrych warunków materialnych jako symbolu szczęścia osobistego.

Nursing – why Students motives for choosing nursing as a field of education.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Cisińska A, Cisińska G. Motywy wyboru studiów pielęgniarskich na przykładzie Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Prob. Pielęg. 2014; 22(4): 433-438.

2. Smoleń E. Motywy wyboru kierunku pielęgniarstwo w opinii studentów. Pielęg. XXI w. 2014;3(48): 31-36.

3. Dziubak M, Motyka M Postrzeganie zawodu pielęgniarki przez studentki pielęgniarstwa w okresie kształcenia na studiach licencjackich. Piel Pol. 2019;2(72):185-191. doi: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.25

4. Sobczak M. Motywy wyboru zawodu a wypalenie zawodowe pielęgniarek. Prob. Pielęg. 2010;18 (2): 207-211.doi: 10.5604/01.3001.0010.7939

5. Nilsson K, Stomberg JM. Nursing students motivation toward their studies – a survey study. BMC Nursing. 2008; 7(6): 1-7.

6. Kucharski A, Ligocka M. Aspiracje edukacyjne młodzieży a motywy podejmowania studiów. Pedagogika Społeczna 2014; 1(51): 57-74.

7. Lelińska K. Znaczenie socjologicznych teorii wyboru zawodu w pracy doradcy zawodowego. [w:] Bednarczyk H, Figurski J, Żurek M, red. Pedagogika pracy: doradztwo zawodowe. Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Instytut Technologii Eksploatacji w Radomiu; Warszawa 2004, s.114-123.

8. Juczyński Z. Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa, 2001, s.122-127

9. Strategia na rzecz rozwoju pielęgniarstwa i położnictwa w Polsce, Warszawa 2017. http://www.mz.gov.pl/aktualnosci/zespol-ds-opracowania-strategii-narzecz-rozwoju pielegniarstwa-i-poloznictwa-w-polsce-zakonczyl-prace/ [dostęp 3.05.2019].

10. Marcinowicz L, Owlasiuk A, Slusarska B, et al. Choice and perception of the nursing profession from the perspective of Polish nursing students: a focus group study. BMC Med Educ 2016; 16, 243.

11. Price S, McGillis Hall L, Angus J, Peter E. The social context of career choice among millennial nurses: implications for interprofessional practice. J Interprof Care. 2013 Nov; 27(6):509-14.

12. Jirwe M, Rudman A. Why choose a career in nursing? J. Adv. Nurs. 2012; 68(7):8. 1615-1623.

13. McLaughalin K, Moutray M, Moore C. Career motivation in nursing students and the perceived influence of significant others. J. Adv. Nurs. 2010; 66(2): 404-412.

14. Kropiwnicka E, Orzechowska A, Cholewska M, i wsp. Determinanty wyboru zawodu, poziom aspiracji oraz plany na przyszłość studentów kierunku lekarskiego i pielęgniarstwa Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Prob. Pielęg. 2011;19(1):70-80.

15. Krajewska-Kułak E, Van Damme-Ostapowicz K, Bielemuk A, i wsp. Samoocena postrzegania zawodu pielęgniarki oraz zdolności rozumienia empatycznego innych ludzi przez studentów pielęgniarstwa. Prob. Pielęg. 2010;18(1): 1-10.

16. Smoleń M, Kędra EM. Motywy wyboru kształcenia na kierunku pielęgniarstwo w opinii studentów Państwowej Medycznej Wyższej Szkoły Zawodowej w Opolu. Pielęg. Pol. 2018;68(2): 141-151.

17. Kube-Brzozowska R, Kobos E. Enrollment motives among candidates for nursing studies at the Medical University of Warsaw. MSP 2017; 11, 4: 4-11. doi: 10.5604/01.3001.0010.7939

18. Rachubińska K, Stanisławska M, Wieder-Huszla S, i wsp. Motywy oraz satysfakcja z wyboru studiów na kierunku pielęgniarstwo jako determinanty poziomu empatii u studentów pielęgniarstwa. Piel. Zdr. Publ. 2017;7 (3): 207-212.

Creative Commons License

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Prawa autorskie (c) 2020 Autorzy