Abstract
KNOWLEDGE AND ATTITUDES OF STUDENTS TOWARDS INDIVIDUALS IN TERMINAL CONDITION
Introduction. One of the social processes currently taking place in European countries is a growing number of the elderly and chronically ill. The problem of increasing life expectancy is a new biological and social phenomenon. Despite advances in medical sciences and development of technology in the 21st century, death is a necessity inscribed in the future of every man since birth.
Aim. Assessment of knowledge and attitudes as regards individuals in terminal condition.
Material and methods. The research was conducted at State Higher Vocational School in Tarnow among the group of 284 students. The research tool was an original survey questionnaire.
Results. The studied group was composed of 26.4 % males and 73.6% females. The average age of the respondents was 26.79 years (SD=7.60). The men were significantly more frequently (p=0.008) than women prone to giving up employment abroad in order to look after a close person, also more frequently (p=0.027) claimed that in contacts with the terminally ill, a spiritual support is important. The attitude of the surveyed towards faith influenced the indication of vital factors in contacts with a terminally ill person. For believers the spiritual support was remarkably more important in a contact with a terminally ill person (p=0.016) whereas the non-believers significantly more often mentioned dealing with all formalities (p=0.049). The research demonstrated that the nonbelievers were significantly more often (p<0.000) in favour of euthanasia of individuals in a terminal condition.
Conclusion. Students in a vast majority demonstrated the attitudes towards the individuals in a terminal condition that are socially acceptable. They demonstrated great sensitivity to the needs of a sick person. The surveyed hold the opinion that helping another person can become a source of one’s own spiritual growth.
References
1. Burchacka A. Opieka paliatywna i terminalna [w:] Koper A, Terlikiewicz J, Mazur A, Burchacka A, red. Pielęgniarstwo onkologiczne. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2011. s. 397-416.
2. Bartoszek A. Człowiek w obliczu cierpienia i umierania. Moralne aspekty opieki paliatywnej. Katowice: Księgarnia Św. Jadwigi; 2000. s. 43-52.
3. Kawalec E, Malinowska-Lipień I. Zaburzenia funkcjonowania rodziny w sytuacji choroby [w:] Kózka M, red. Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2008. s. 295-300.
4. Krasuska M, Stanisławek A, Lechicka J, Wrońska I. Wsparcie pacjenta i rodziny w chorobie, cierpieniu, śmierci. Psychoonkologia. 2002; 6 (3): 60-68.
5. Holroyd A, Dahlke S, Ferm C, Jung P, Hutner A. Attitudes toward aging: implications for a caring profession. Journal of Nursing Education. 2009, 48, 7: 374-380.
6. Nicole-Urbanowicz J. Ageizm i dyskryminacja ze względu na wiek. Niebieska linia. 2006, 46, 6. Dostępny na: http://www.pismo.niebieskalinia.pl/index.php?id=482 [dostęp z dnia 1. marca 2015].
7. Korczyński T. Zaangażowanie społeczne Polaków po transformacji jako przejaw społeczeństwa obywatelskiego. Wyniki ogólnopolskich badań reprezentatywnych w latach 1989-2009. [w:] Danielak-Chomać M, Dobrowolska B, Roguska A, red. Wolontariat w teorii i praktyce. Siedlce: Wydawnictwo Fundacja na Rzecz Dzieci i Młodzieży „SZANSA”. 2010. s. 27-49.
8. Łobocki M. Altruizm a wychowanie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej; 2004. s. 10-33.
9. Moroń D. Wolontariat w trzecim sektorze. Prawo i praktyka. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego; 2009. s. 143.
10. Dobrowolska B. Wolontariat i postawy altruistyczne w opinii społecznej. Studenci wobec wolontariatu – analiza badań [w:] Danielak-Chomać M, Dobrowolska B, Roguska A, red. Wolontariat w teorii i praktyce. Siedlce: Wydawnictwo Fundacja na Rzecz Dzieci i Młodzieży „SZANSA”; 2010. s. 59-79.
11. Mariański J. Młodzież między tradycją a ponowoczesnością. Wartości moralne w świadomości maturzystów. Społeczeństwo. 1995; 4: 891-894.
12. Oblubiński A. Edukacja jako źródło ekskluzji i strat czy inkluzji i reform? [w:] Biernat T, Malinowski J. Edukacja a włączenie społeczne. Konteksty socjalne i psychologiczne. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT. 2013: 19-45.
13. Lepa A. Postulat oceny etycznej w wychowaniu do mediów. Cywilizacja. 2008; 24: 36-47.
14. Chałas K. Wychowanie ku wartościom: elementy teorii i praktyki. T. 1. Godność, wolność, odpowiedzialność, tolerancja. Lublin – Kielce: Wydawnictwo Jedność; 2006. s. 41.
15. Bołoz W, Ryś M. Między życiem, a śmiercią. Uzależnienia, eutanazja, sytuacje graniczne. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego; 2002. s. 253.
16. Wrońska I. Filozoficzne i etyczno-deontologiczne podstawy pracy pielęgniarki [w:] Zahradniczek K, red. Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa:Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2004. s. 57-83.
17. Janowicz A. Korzyści ze współpracy hospicjów i szkół [w:] Binnebesel J, red. Jak rozmawiać z uczniami o końcu życia i wolontariacie hospicyjnym. Gdańsk: Wydawnictwo Via Media; 2009. s. 109-120.
18. Raport CBOS, Komunikat z badań BS/134/99: Postawy wobec eutanazji. Warszawa. 1999: 1-27.
19. Raport CBOS, Komunikat z badań BS/93/2007: Opinie o eutanazji, czyli pomoc w umieraniu. Warszawa. 2007; 6: 1-6.
20. Raport CBOS, Komunikat z badań BS/142/2009: Opinia społeczna o eutanazji. Warszawa. 2009; 10: 1-7.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2015 Aneta Grochowska, Halina Sopel, Barbara Kubik, Kazimiera Moździerz, Urszula Romanowska (Autor)