Measuring nurses’ knowledge of preventive vaccination
PDF (Polish)

Keywords

level of knowledge
schedule of compulsory vaccination
nurse

Abstract

MEASURING NURSES’ KNOWLEDGE OF PREVENTIVE VACCINATION

Introduction. Nurses’ attitudes toward vaccination can be the most important factor influencing the patients’ knowledge about the infectious disease-related risks.

Aim. Measuring nurses’ knowledge about vaccination.

Material and methods. 200 nurses, 97% women. Mean age: 40.8 (SD=10.5 years, min.22, max. 60). Tenure: 18.9 (SD=11.7, min 1, max. 44). 55% Bachelor’s degree, 32% course in vaccination. It was a voluntary, anonymous study and the questionnaire comprised 29 close-ended and two open questions. STATISTICA 10.0 PL. Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U test, p<0.05.

Results. There is a relationship between the nurse’s knowledge level and their age (p=0.00), tenure (p=0.00), workplace (p=0.00), education (p=0.31), and the fact that they had graduated from a course in vaccination (p=0.00).

Conclusions.

  1. There is a huge diversity in terms of nurses’ expertise but overall, it can be said that nurses do not have sufficient knowledge in the field of vaccinations.
  2. Participating in a vaccination course improved the level of knowledge of the issue, pointing to the need of high-quality, postgraduate education in this field.
  3. The study participants’ age and length of tenure influenced the level of knowledge of preventive vaccination – it is important to repeat courses. Vaccinology is a field that has been undergoing rapid development.
  4. This means, the level of knowledge about preventive vaccination needs updating and broadening.
PDF (Polish)

References

1. Wysocki J. Co to jest wakcynologia? [w:] Wakcynologia. (Red.) Magdzik W, Naruszewicz-Lesiuk D, Zieliński A. Wydawnictwo Alfa-medica Press. Bielsko-Biała, 2007.

2. Juszczyk J. Globalne strategie zapobiegania chorobom zakaźnym na przełomie drugiego i trzeciego tysiąclecia: oczekiwania a rzeczywistość. Przegląd Epidemiologiczny 2004; 58 (suppl. 1): 22-26.

3. Stefanoff P. Rola szczepień ochronnych w programach eradykacji chorób zakaźnych [w:] Wakcynologia. (Red.) Magdzik W, Naruszewicz-Lesiuk D, Zieliński A. Wydawnictwo Alfa-medica Press. Bielsko-Biała, 2007.

4. Borys D. Rola producenta szczepionek w powstawaniu skutecznych, bezpiecznych i mało odczynowych preparatów. [w:] Wakcynologia. (Red.) Magdzik W, Naruszewicz-Lesiuk D, Zieliński A. Wydawnictwo Alfa-medica Press. Bielsko-Biała, 2007.

5. Ślusarczyk J. Mechanizmy odporności oraz podstawy czynnej immunoprofilaktyki w chorobach zakaźnych. [w:] Choroby zakaźne i pasożytnicze (Red.) Cianciara J, Juszczyk J. Wydawnictwo Czelej. Lublin, 2007.

6. Pokorska-Lis M. Podstawy immunologiczne szczepień. Zakażenia 2010; 1: 19-27.

7. Ślusarczyk J. Charakterystyka szczepionek. [w:] Wakcynologia. (Red.) Magdzik W, Naruszewicz-Lesiuk D, Zieliński A. Wydawnictwo Alfa-medica Press. Bielsko-Biała, 2007.

8. Prokopowicz D. Immunostymulacja w profilaktyce chorób zakaźnych. Lekarz 2007; (11): 71-79.

9. Grzesiowski P, Wępsięć K, Dziurda D, Roś S. Dostępność do szczepień ochronnych w wybranych krajach Europy Centralnej – przegląd mechanizmów finansowania szczepień i ich efektywności. Polityka Zdrowotna 2012; 12: 71-79.

10. Matysiak-Klose D, Ahmed F, Duclos P. i wsp. Report on the 1st international workshop on procedures forthe development of evidence-based vaccination recommendations. Vaccine 2012; 30: 2399-2404.

11. Shapiro ED, Vazquez M, Esposito D. i wsp. Effectiveness’ of 2 doses of varicella vaccine in children. J. Inf. Dis. 2011; 203: 312-315.

12. Hryniewicz W. Szczepienia ochronne: co i dlaczego monitorować. Przegląd Epidemiologiczny 2003; 57(suppl 1): 56-62.

13. Mrożek-Budzyn D. Ewolucja polskiego programu szczepień ochronnych na przestrzeni ostatnich 10 lat. Przegląd Epidemiologiczny 2012; 66 (1): 23-29.

14. Podciechowski L, Królikowska A, Hładuńska J. Prawo pacjenta do informacji – aspekty prawne, medyczne i psychologiczne. Przegląd Menopauzalny 2009; 8 (6): 308-314.

15. Stefanowicz A, Krajewska M, Kołodziejska A, Wierzba J. Rola pielęgniarki i położnej w wykonywaniu szczepień ochronnych u dzieci i młodzieży. Zdrowie Publiczne 2012; 122 (1): 56-67.

16. Mrukowicz J, Wysocki J. Szczepionki skojarzone. Medycyna Praktyczna – Pediatria 2010; 2: 46-53.

17. Topczewska-Cabanek A, Nitsch-Osuch A, Gyrczuk E, Wardyn KA. Wiedza i opinia studentów IV roku medycyny na temat „strategii kokonowej” – badanie ankietowe. Family Medicine & Primary Care Review 2011; 13 (3): 517-520.

18. Wojczyk A. Stan wiedzy i podejmowane działania profilaktyczne studentów kierunków medycznych w dziedzinie szczepień ochronnych. Puls Uczelni 2013; 3: 22-25.

19. Jabłoński L, Karwat D. Podstawy epidemiologii ogólnej, epidemiologia chorób zakaźnych. Wydawnictwo Czelej. Lublin, 2002.

20. Bernatowska E, Grzesiowski P. (red.) Szczepienia ochronne: obowiązkowe i zalecane od A do Z. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa, 2012.

21. Bernatowska E. Szczepienia ochronne i ich bezpieczeństwo. Centrum Zdrowia Dziecka. Warszawa, 2004.

22. Tarczoń I, Domaradzka E, Czajka H. Co na temat szczepień ochronnych wiedzą rodzice i pracownicy ochrony zdrowia? Przegląd Lekarski 2009; 66 (1-2): 34-39.

23. Nitsch-Osuch A, Gyrczuk E, Topczewska-Cabanek A, Życińska K, Wardyn KA. Wiedza studentów medycyny na temat szczepień ochronnych u osób dorosłych. Family Medicine & Primary Review 2008; 10 (2): 180-185.

24. Nitsch-Osuch A, Dyk S, Gąsiorowska A, Łukowska J. Wiedza personelu medycznego (lekarzy, pielęgniarek) na temat szczepień u dorosłych. Family Medicine & Primary Review 2008; 10 (3): 560-563.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Elżbieta J. Różalska, Anna Kaczyńska, Jarosława Belowska, Mariusz Panczyk, Aleksander Zarzeka, Grażyna Dykowska, Zofia Sienkiewicz, Joanna Gotlib (Autor)