Abstract
MEASURING NURSES’ KNOWLEDGE OF PREVENTIVE VACCINATION
Introduction. Nurses’ attitudes toward vaccination can be the most important factor influencing the patients’ knowledge about the infectious disease-related risks.
Aim. Measuring nurses’ knowledge about vaccination.
Material and methods. 200 nurses, 97% women. Mean age: 40.8 (SD=10.5 years, min.22, max. 60). Tenure: 18.9 (SD=11.7, min 1, max. 44). 55% Bachelor’s degree, 32% course in vaccination. It was a voluntary, anonymous study and the questionnaire comprised 29 close-ended and two open questions. STATISTICA 10.0 PL. Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U test, p<0.05.
Results. There is a relationship between the nurse’s knowledge level and their age (p=0.00), tenure (p=0.00), workplace (p=0.00), education (p=0.31), and the fact that they had graduated from a course in vaccination (p=0.00).
Conclusions.
- There is a huge diversity in terms of nurses’ expertise but overall, it can be said that nurses do not have sufficient knowledge in the field of vaccinations.
- Participating in a vaccination course improved the level of knowledge of the issue, pointing to the need of high-quality, postgraduate education in this field.
- The study participants’ age and length of tenure influenced the level of knowledge of preventive vaccination – it is important to repeat courses. Vaccinology is a field that has been undergoing rapid development.
- This means, the level of knowledge about preventive vaccination needs updating and broadening.
References
1. Wysocki J. Co to jest wakcynologia? [w:] Wakcynologia. (Red.) Magdzik W, Naruszewicz-Lesiuk D, Zieliński A. Wydawnictwo Alfa-medica Press. Bielsko-Biała, 2007.
2. Juszczyk J. Globalne strategie zapobiegania chorobom zakaźnym na przełomie drugiego i trzeciego tysiąclecia: oczekiwania a rzeczywistość. Przegląd Epidemiologiczny 2004; 58 (suppl. 1): 22-26.
3. Stefanoff P. Rola szczepień ochronnych w programach eradykacji chorób zakaźnych [w:] Wakcynologia. (Red.) Magdzik W, Naruszewicz-Lesiuk D, Zieliński A. Wydawnictwo Alfa-medica Press. Bielsko-Biała, 2007.
4. Borys D. Rola producenta szczepionek w powstawaniu skutecznych, bezpiecznych i mało odczynowych preparatów. [w:] Wakcynologia. (Red.) Magdzik W, Naruszewicz-Lesiuk D, Zieliński A. Wydawnictwo Alfa-medica Press. Bielsko-Biała, 2007.
5. Ślusarczyk J. Mechanizmy odporności oraz podstawy czynnej immunoprofilaktyki w chorobach zakaźnych. [w:] Choroby zakaźne i pasożytnicze (Red.) Cianciara J, Juszczyk J. Wydawnictwo Czelej. Lublin, 2007.
6. Pokorska-Lis M. Podstawy immunologiczne szczepień. Zakażenia 2010; 1: 19-27.
7. Ślusarczyk J. Charakterystyka szczepionek. [w:] Wakcynologia. (Red.) Magdzik W, Naruszewicz-Lesiuk D, Zieliński A. Wydawnictwo Alfa-medica Press. Bielsko-Biała, 2007.
8. Prokopowicz D. Immunostymulacja w profilaktyce chorób zakaźnych. Lekarz 2007; (11): 71-79.
9. Grzesiowski P, Wępsięć K, Dziurda D, Roś S. Dostępność do szczepień ochronnych w wybranych krajach Europy Centralnej – przegląd mechanizmów finansowania szczepień i ich efektywności. Polityka Zdrowotna 2012; 12: 71-79.
10. Matysiak-Klose D, Ahmed F, Duclos P. i wsp. Report on the 1st international workshop on procedures forthe development of evidence-based vaccination recommendations. Vaccine 2012; 30: 2399-2404.
11. Shapiro ED, Vazquez M, Esposito D. i wsp. Effectiveness’ of 2 doses of varicella vaccine in children. J. Inf. Dis. 2011; 203: 312-315.
12. Hryniewicz W. Szczepienia ochronne: co i dlaczego monitorować. Przegląd Epidemiologiczny 2003; 57(suppl 1): 56-62.
13. Mrożek-Budzyn D. Ewolucja polskiego programu szczepień ochronnych na przestrzeni ostatnich 10 lat. Przegląd Epidemiologiczny 2012; 66 (1): 23-29.
14. Podciechowski L, Królikowska A, Hładuńska J. Prawo pacjenta do informacji – aspekty prawne, medyczne i psychologiczne. Przegląd Menopauzalny 2009; 8 (6): 308-314.
15. Stefanowicz A, Krajewska M, Kołodziejska A, Wierzba J. Rola pielęgniarki i położnej w wykonywaniu szczepień ochronnych u dzieci i młodzieży. Zdrowie Publiczne 2012; 122 (1): 56-67.
16. Mrukowicz J, Wysocki J. Szczepionki skojarzone. Medycyna Praktyczna – Pediatria 2010; 2: 46-53.
17. Topczewska-Cabanek A, Nitsch-Osuch A, Gyrczuk E, Wardyn KA. Wiedza i opinia studentów IV roku medycyny na temat „strategii kokonowej” – badanie ankietowe. Family Medicine & Primary Care Review 2011; 13 (3): 517-520.
18. Wojczyk A. Stan wiedzy i podejmowane działania profilaktyczne studentów kierunków medycznych w dziedzinie szczepień ochronnych. Puls Uczelni 2013; 3: 22-25.
19. Jabłoński L, Karwat D. Podstawy epidemiologii ogólnej, epidemiologia chorób zakaźnych. Wydawnictwo Czelej. Lublin, 2002.
20. Bernatowska E, Grzesiowski P. (red.) Szczepienia ochronne: obowiązkowe i zalecane od A do Z. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa, 2012.
21. Bernatowska E. Szczepienia ochronne i ich bezpieczeństwo. Centrum Zdrowia Dziecka. Warszawa, 2004.
22. Tarczoń I, Domaradzka E, Czajka H. Co na temat szczepień ochronnych wiedzą rodzice i pracownicy ochrony zdrowia? Przegląd Lekarski 2009; 66 (1-2): 34-39.
23. Nitsch-Osuch A, Gyrczuk E, Topczewska-Cabanek A, Życińska K, Wardyn KA. Wiedza studentów medycyny na temat szczepień ochronnych u osób dorosłych. Family Medicine & Primary Review 2008; 10 (2): 180-185.
24. Nitsch-Osuch A, Dyk S, Gąsiorowska A, Łukowska J. Wiedza personelu medycznego (lekarzy, pielęgniarek) na temat szczepień u dorosłych. Family Medicine & Primary Review 2008; 10 (3): 560-563.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Elżbieta J. Różalska, Anna Kaczyńska, Jarosława Belowska, Mariusz Panczyk, Aleksander Zarzeka, Grażyna Dykowska, Zofia Sienkiewicz, Joanna Gotlib (Autor)