Koncepcja refleksyjnej praktyki i jej zastosowanie w pielęgniarstwie. Wprowadzenie w zagadnienie

Autor

  • Tomasz Zdanowicz Klinika Neurologii SPSK Nr 4 w Lublinie Autor
  • Tomasz Cuber Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor
  • Beata Dobrowolska Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor

DOI:

https://doi.org/10.12923/

Słowa kluczowe:

pielęgniarstwo, refleksyjna praktyka, edukacja zawodowa pielęgniarek

Abstrakt

KONCEPCJA REFLEKSYJNEJ PRAKTYKI I JEJ ZASTOSOWANIE W PIELĘGNIARSTWIE. WPROWADZENIE W ZAGADNIENIE

Celem pracy jest zaprezentowanie możliwości wykorzystania koncepcji refleksyjnej praktyki w codziennej pracy pielęgniarki. Współcześnie polskie pielęgniarstwo podlega wielu przemianom. Polska pielęgniarka znajduje się w drodze pomiędzy pielęgniarką pracującą w systemie opartym na zleceniach lekarskich, a samodzielnym profesjonalistą, dla którego zlecenia lekarskie są jedynie niewielkim wycinkiem pracy. Aby sprostać nowym wymaganiom, edukacja pielęgniarek została przeniesiona na poziom akademicki. Pomocne w pracy z pacjentem, mają być standardy pielęgnowania i algorytmy postępowania. Dzięki nim pielęgnowanie jest w pewien sposób ujednolicone, a jego jakość wzrasta. Jednak standardy niosą ze sobą ryzyko mechanicznego postępowania z podobnymi pacjentami, a schematy zbierania wywiadu – do rozmowy ograniczonej do niezbędnego minimum. Sposobem nadania standardom pielęgnowania “ludzkiej twarzy” jest wykorzystanie refleksyjnej praktyki. Refleksja nad działaniem i w działaniu, niejako zmusza pielęgniarki do szerszego spojrzenia na dany problem. Refleksyjna praktyka, to także pomocny sposób radzenia sobie w sytuacjach trudnych i nietypowych. I wreszcie – refleksyjna praktyka to doskonała propozycja dla samorozwoju. Jej wykorzystanie pozwala na analizę własnych doświadczeń, w świetle zdobytej wiedzy, przez co przyczynia się do rozwoju praktyki.

Bibliografia

1. Ciechaniewicz W. Dawca i biorca pielęgnowania. [w:] Ślusarska B, Zarzycka D, Zahradniczek K, red. Podstawy pielęgniarstwa. Tom I. Lublin: Czelej, 2004; s. 293-338.

2. Poznańska S. Pielęgniarstwo i jego istota. [w:] Ślusarska B, Zarzycka D, Zahradniczek K, red. Podstawy pielęgniarstwa. Tom I. Lublin: Czelej, 2004; s. 21-35.

3. Zarzycka D. Definiowanie pielęgnowania. [w:] Ślusarska B, Zarzycka D, Zahradniczek K, red. Podstawy pielęgniarstwa. Tom I. Lublin: Czelej, 2004; s. 163-189.

4. Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej. Dz.U. 2011 nr 174 poz. 1039.

5. Alexander Ch. Notes on the Synthesis of Form. Harvard University Press 1964.

6. Pearson AT. Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli. Warsza wa: WsiP; 1994.

7. Schön D. The Reflective Practicioner. How professionals thinkin action. Basic Books 1983.

8. Johns Ch. Becoming a reflective practitioner. Blackwell Publishing, Oxford Malden, MA 2004.

9. Clinton M. On reflection in action: Unaddressed issues in refocusing the debate on reflective pratice. International Journal of Nursing Practice 1998, 4: 197-202.

10. Cooney A. Reflection demystified: answering some common questions. British Journal of Nursing 1999, 8 (22): 1530-1534.

11. Ruth - Sahd L. Reflective Practice: A Critical Analysis of Data-Based Studies and Implications for Nursing Education. Journal of Nursing Education 2003, 42(11): 488-497.

12. Clarke M. Action and reflection: practice and theory in nursing. Journal of Advanced Nursing 1986, 11: 3-11.

13. Heath H. Reflection and patterns of knowing in nursing. Journal of Advanced Nursing 1998, 27: 1054-1059.

14. Lockyer J, Gondocz T, Thivierge R. Knowledge Translation: The Role and Place of Practice Reflection. The Journal of Continuing Education in the Health Professions 2004, 24: 20-56.

15. Wrońska I. Historyczne i społeczne uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa. [w:] Ślusarska B, Zarzycka D, Zahradniczek K, red. Podstawy pielęgniarstwa. Tom I. Lublin: Czelej 2004; s. 36-46.

16. Paget T. Reflective practice and clinical outcomes: practitioners’ views on how reflective practice has influenced their clinical practice. Journal of Clinical Nursing 2001, 10: 204–214.

17. Plack M, Santasier A. Reflective Pratice: A Model for Facilitating Critical Thinking Skills Within an Integrative Case Study Class room Experience. Journal of Physical Therapy Education 2004, 18 (1): 4-12.

18. Rolfe G. Beyond expertise: theory, practice and the reflexive practitioner. Journal of Clinical Nursing 1997, 6: 93-97.

19. Andrew, M. E. (1996): Reflection as infiltration: learnig in the experimental do main. Journal of Advanced Nursing, 24, s. 391-399.

20. Cotton AH. Private thoughts in public spheres: issues in reflection and reflective practices in nursing. Journal of Advanced Nursing 2001, 36(4): 512-519.

21. Teekman B. Exploring reflective thinking in nursing practice. Journal of Advanced Nursing 2000, 31(5): 1125-1135.

22. Benner P. From Novice to Expert. Excellence and power in clinical nursing practice. Menlo Park, CA: Addison-Wesley 1984.

23. Polanyi M. The Logic of Tacit Inference. Philosophy 1996, 41(1): 1–18.

24. Polanyi M, Sen A. The tacit dimension. University of Chicago Press 2009.

25. Seed J. Reflection on action: communication is the key. Journal of Perioperative Practice 2006, 16 (12): 581-584.

26. Smyth W J. Reflection-in-Action. Deakin University, Victoria 1986.

27. Poznańska S. Komunikowanie w relacjach pielęgniarka pacjent. [w:] Zahradniczek K, red. Wprowadzenie do pielęgniarstwa. Podręcznik dla szkół medycznych. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 1995.

28. Boud D, Walker D. Promoting reflection in professional courses. The challange of context. [w:] Harrison R, Reeve F, Hanson A, Clarke J, red. Supproting Lifelong Learning. Volume I. Perspectives of Learning. Routledger Falemer, London 2002, s. 91-110.

29. Butterworth T, Faugier J. Clinical supervision and mentorship in nursing. 1st edition, Chapman and Hall, London 1992.

30. Lyth GM. Clinical supervision: a concept analysis. Journal of Advanced Nursing 2000, 31: 722-729.

31. Kilcullen N. Ananalysis of the experiences of clinical supervision on Registered Nurses undertaking MSc/graduate diploma in renal and urological nursing and on their clinical supervisors. Journal of Clinical Nursing 2007, 16: 1029-1038.

Pobrania

Opublikowane

2013-12-01