The fees collected by the educational institutions from the participants of the System Project under the name „Professional training of nurses and midwives as part of bridging studies”, which is co-funded from the European Social Fund as part of the Human Capital Operational Programme
Keywords:
bridging studies for nurses and midwives, study fees, system project, European Social Fund, Human Capital Operational ProgrammeAbstract
Introduction. The entity responsible for the execution of the System Project under the name Professional training of nurses and midwives as part of bridging studies is the Ministry of Health, Department of Nurses and Midwives. The Project is co-funded from the European Social Fund as part of the Human Capital Operational Programme. The entities participating in its execution are the educational institutions which provide bridging studies for nurses and midwives. As part of an agreement signed with the Minister of Health the institutions are obliged not to collect any fees to cover the training costs from the participants of the project. The introduction of additional fees by some of the institutions constitutes an additional obstacle in the access to educational services provided using European funding and is a breach of the stipulations of the concluded agreements.
Aim. The goal of the paper is to establish unified rules pertaining to the collection of fees imposed by the institutions on the participants of the Project based on the historical experience of the Department of Nurses and Midwives and on the co-operation with the Ministry of Science and Higher Education and the Implementing Authority of the Human Capital Programme.
Conclusions. As part of the analysis that was conducted it was established that the institutions executing the Project have the right to collect fees connected with the admission to the studies and with issuing to the participants such documents as student ID cards, student's books (indeks) or the diploma. Moreover, they have to adjust the way of executing the study programme to be in accordance with the applicable law and execution agreements and they may not create any obstacles to prevent the access to educational services funded as part of the Human Capital Operational Programme.
References
1. Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 13 marca 2008 roku, wydany przez Ministra Rozwoju Regionalnego.
2. Decyzja Ministra Zdrowia z dnia 31 lipca 2008 r. w sprawie dofinansowania Projektu systemowego pn. „Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 2.3 Wzmocnienie potencjału zdrowia osób pracujących oraz poprawa jakości funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, z późniejszymi zmianami.
3. Kępowicz M. Unijne fundusze na kształcenie pielęgniarek/pielęgniarzy i położnych, Magazyn Pielęgniarki i Położnej Nr 6.VI.2011,Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
4. Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 r. nr K (2007) 4547, zmieniony decyzją z dnia 21
sierpnia 2009r. nr K (2009) 6607
5. Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia Przetargu Nieograniczonego ogłoszonego przez Zakład Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia, znak sprawy: ZZP-36/11.
6. Wzór Umowy Wykonawczej o dofinansowanie studiów pomostowych realizowanych w ramach projektu Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 2.3 Wzmocnienie potencjału zdrowia osób pracujących oraz poprawa jakości funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, Poddziałania 2.3.2 Doskonalenie zawodowe kadr medycznych, nabór październik 2010 r.
7. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2006r. w sprawie dokumentacji przebiegu studiów (Dz. U. z 2006r. Nr 224, poz. 1634 z późn. zm.).
8. Stanowisko Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego - Departamentu Nadzoru i Organizacji Szkolnictwa Wyższego z 18.10.2010 r., znak sprawy: MNiSW/DNS/WUP/621/9840/2/BS/10.
9. Stanowisko Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkolnictwa Medycznego z 16.09.2010 r., znak sprawy: MZ-KRASZM-078-289-35/BB/10.
10. Uchwała Nr 2/III/2011 z 20.01.2011r. Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkolnictwa Medycznego w sprawie zasadności uwzględniania w programie nauczania na studiach pomostowych dla pielęgniarek i położnych zajęć z technologii informacyjnej, języka obcego oraz procedury przeprowadzania egzaminu dyplomowego.
11. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.)
12. Stanowisko Ministerstwa Zdrowia – Departamentu Funduszy Europejskich z 2.11.2010 r., znak sprawy: MZ-EFIW-079-1159-81/DS/10.
13. Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 84, poz. 455)
14. Projekt rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie dokumentacji przebiegu studiów z dnia 5 kwietnia 2011 r.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Dorota Zinkowska (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.