Wiedza pielęgniarek na temat sepsy: opracowanie i testowanie psychometryczne nowego narzędzia

Autor

DOI:

https://doi.org/10.12923/pielxxiw-2025-0003

Słowa kluczowe:

sepsa, epidemiologia, rozwój instrumentów, edukacja kliniczna, pielęgniarstwo chorób zakaźnych

Abstrakt

WIEDZA PIELĘGNIAREK NA TEMAT SEPSY: OPRACOWANIE I TESTOWANIE PSYCHOMETRYCZNE NOWEGO NARZĘDZIA

Cel pracy. Celem badania było opracowanie oraz psychometryczna ocena skali mierzącej poziom wiedzy pielęgniarek na temat sepsy. 

Materiał i metody. W celu opracowania i walidacji skali zastosowano siedmioetapowe podejście obejmujące: generowanie pozycji, ocenę adekwatności treści, administrację kwestionariusza, analizę czynnikową, ocenę spójności wewnętrznej, ocenę trafności konstruktu oraz replikację. Walidacja została przeprowadzona na dogodnie dobranej próbie 265 uczestników w okresie trzech lat.

Wyniki. Eksploracyjna analiza czynnikowa wykazała, że najlepszym dopasowaniem do danych była struktura trójczynnikowa. Rzetelność poszczególnych czynników, oceniona za pomocą wzoru Kuder-Richardson 20, wyniosła 0,702 dla czynnika wiedzy oraz 0,631 dla czynnika dotyczącego postępowania. Dla czynnika postawy współczynnik alfa Cronbacha wyniósł 0,884.

Wnioski. Dysponowanie odpowiednim narzędziem do oceny poziomu wiedzy jest kluczowe dla określenia liczby przypadków sepsy oraz związanej z nią śmiertelności. Opracowanie narzędzia badającego poziom wiedzy pielęgniarek na temat sepsy pozwala na rzetelną ocenę ich kompetencji w tym zakresie. Prezentowana skala będzie przydatna zarówno dla pielęgniarek, jak i menedżerów ochrony zdrowia w ocenie poziomu wiedzy o sepsie, monitorowaniu jej zmian w trakcie rozwoju zawodowego oraz weryfikacji potrzeby i skuteczności szkoleń.

Bibliografia

1. Genga KR, Russell JA. Update of sepsis in the intensive care unit. Journal of innate immunity. 2017; 9(5): 441-455.

2. Reinhart LDR, Kissoon N, Machado FR, et al. Recognizing Sepsis as a Global Health Priority - a WHO resolution. The New England Journal of Medicine; 2017; 377(5): 414-417.

3. Singer M, Deutschman CS, Seymour CW, et al. The third international consensus definitions for sepsis and septic shock (Sepsis-3). JAMA. 2016; 315(8): 801-810.

4. Makic MBF, Bridges E. Managing Sepsis and Septic Shock Current Guidelines and Definitions. AJN The American Journal of Nursing. 2018; 118(2): 34-39.

5. Torsvik M, Gustad LT, Mehl A, et al. Early identification of sepsis in hospital inpatients by ward nurses increases 30-day survival. Critical Care. 2016; 20(1): 244.

6. Branco MJC, Lucas APM, Marques RMD, et al. The role of the nurse in caring for the critical patient with sepsis. Rev. Bras. Enferm. 2020; 73(4): e20190031.

7. Horvat L, Fry M, Fong J, et al. To explore the nursing assessment and initial management of septic patients in the emergency department. Australasian Emergency Nursing Journal. 2011; 14: S17.

8. Jeffery AD, Mutsch KS, Knapp L. Knowledge and recognition of SIRS and sepsis among pediatric nurses. Pediatric nursing. 2014; 40(6): 271-278.

9. Storozuk SA, MacLeod ML, Freeman S, et al. A survey of sepsis knowledge among Canadian emergency department registered nurses. Australasian emergency care. 2019; 22(2): 119-125.

10. Van den Hengel L, Visseren T, Meima-Cramer P, et al. Knowledge about systemic inflammatory response syndrome and sepsis: a survey among Dutch emergency department nurses. International Journal of Emergency Medicine. 2016; 9(1): 19.

11. Stamataki P, Papazafiropoulou A, Kalaitzi S, et. al. Knowledge regarding assessment of sepsis among Greek nurses. Journal of Infection Prevention. 2014; 15(2): 58-63.

12. Horak J, Martinkova V, Radej J, et al. Back to Basics: Recognition of Sepsis with New Definition. J. Clin. Med. 2019; 8(11): 1838.

13. Hinkin TR, Tracey JB, Enz CA. Scale construction: Developing reliable and valid measurement instruments. Journal of Hospitality & Tourism Research. 1997; 21(1): 100-120.

14. Coiner SE, Wingo NP. Addressing Gaps in Nurses’ Knowledge of Sepsis: A Literature Review. The Journal of Continuing Education in Nursing. 2021; 52(1): 43-46.

15. Nucera G, Esposito A, Tagliani N, et al. Physicians’ and nurses’ knowledge and attitudes in management of sepsis: An Italian study. J. Health Soc. Sci. 2018; 3(1): 13-26.

16. Robson W, Beavis S, Spittle N. An audit of ward nurses’ knowledge of sepsis. Nursing in Critical Care. 2007; 12(2): 86-92.

17. Nunnally JC. Psychometric theory - 25 years ago and now. Educational Researcher. 1975; 4(10); 7-21.

18. Taber KS. The use of Cronbach’s alpha when developing and reporting research instruments in science education. Research in Science Education. 2018; 48(6): 1273-1296.

19. Norman DA, Sandvik LV, Fjortof H. Reduced grading in assessment: A scoping review. Teaching and Teacher Education. 2023; 135: 104336.

Opublikowane

2025-04-03