Postawa konsumencka a udzielanie świadczeń zdrowotnych w opinii pacjentów i pielęgniarek

Autor

DOI:

https://doi.org/10.12923/pielxxiw-2025-0017

Słowa kluczowe:

pacjenci, pielęgniarki, postawy, konsument, zdrowie

Abstrakt

POSTAWA KONSUMENCKA A UDZIELANIE ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH W OPINII PACJENTÓW I PIELĘGNIAREK

Cel pracy. Celem badania była ocena postaw konsumentów wobec usług opieki zdrowotnej z  perspektywy pacjentów i pielęgniarek.

Materiał i metody. Badanie przeprowadzono wśród 593 pacjentów hospitalizowanych w Wojewódzkim Szpitalu Klinicznym nr 1 w Rzeszowie oraz 300 pielęgniarek pracujących na oddziałach zabiegowych i zachowawczych. Dane uzyskano z Ankiety Autorskiej dla Pacjentów oraz Ankiety Autorskiej dla Pielęgniarek.

Wyniki. Poziom akceptacji większości stwierdzeń był wyższy wśród pacjentów (akceptacja warunków szpitalnych – p = 0,0000*, oczekiwanie szacunku od pacjenta/pielęgniarki – p = 0,0000*, otrzymywanie informacji o chorobie – p = 0,0000***, uzyskiwanie informacji o metodach leczenia – p = 0,0000*, oczekiwanie zaangażowania od pacjenta/pielęgniarki – p = 0,0000*, zaufanie pacjentów do pielęgniarek – p = 0,0000*, spełnienie przez szpital oczekiwań pielęgniarki/pacjenta – p = 0,0000*, brak przywiązania do konkretnego szpitala – p = 0,0001*).

Wnioski. Pacjenci częściej niż pielęgniarki szukają opinii innych osób, oczekują zaangażowania pielęgniarek i chcą uzyskać informacje o swojej chorobie i metodach leczenia. Z drugiej strony pielęgniarki częściej wykazują chęć bycia najlepszymi i korzystają z prawa do składania skarg.

Bibliografia

1. CBOS. Polacy o swoim zdrowiu oraz prozdrowotnych zachowaniach i aktywnościach. 2012. Accessed at: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_110_12.PDF (10.02.2020).

2. Lickiewicz J, Piątek J. Doświadczenie agresji w pracy pielęgniarskiej. Sztuka Leczenia. Zakład Psychologii Zdrowia Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa Wydział Nauk o Zdrowiu UJ CM, 2014; 3-4: 11-22. Accessed at: https://www.sztukaleczenia.pl/pub/2014/3-4/sztuka_leczenia_11-21.pdf (01.08.2024).

3. Bidaut-Russell M, Gabriel SE, Scott CG, et al. Determinanty satysfakcji pacjenta w przypadku przewlekłej choroby. Arthritis Rheum. 2002; 47:494-500. http://doi.org/10.1002/art.10667

4. Kautsch M. Czynniki warunkujące zachowania konsumenckie w ochronie zdrowia wybrane zagadnienia. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. 2010;16:242-243.

5. Szwamel K, Sochocka L. Opinia średniego personelu medycznego szpitalnego oddziału ratunkowego na temat agresywnych zachowań pacjentów. Piel. Zdr. Publ, 2014; 4(2): 149-154. Accessed at: https://dbc.wroc.pl/Content/30685/PDF/176.pdf (28.06.2024).

6. Szkup M, Rączka M, Schneider-Matyka D i wsp. Ocena ryzyka wystąpienia agresji wśród pacjentów zgłaszających się do placówek medycznych. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie 2018, 16(2): 119-124. https://doi.org/10.4467/20842627OZ.18.014.9084

7. Tałaj A, Suchorzewska J. Postawy pielęgniarek i położnych wobec osób chorych i cierpiących w aspekcie obowiązujących norm prawnych i moralnych. Problemy Pielęgniarstwa. 2007; 15 (1): 32-38.

8. Dobska M, Dobski P. Zarządzanie jakością w podmiotach leczniczych. Warszawa: Wolters Kluwer Polska; 2012.

9. Nettleton S. The socjology of health and illness. Polity Press. Cambridge, 2001.

10. Freidson E. Zastosowanie teorii organizacji. Modele organizacji i usług w opiece zdrowotnej. Socjologia a zdrowie. [w]: Sokołowska M, Hołówko J, Ostrowska A, (red.). Warszawa: Wydawnictwo PWE; 1976.

11. Niewiadowicz-Czapska T. Agresja w pracy pielęgniarki: Magazyn pielęgniarki i położnej. 2010;3.

12. Ptaszek G, Stołecka B, Graf L, et al. Wypalenie zawodowe pielęgniarek. Pielęgniarstwo specjalistyczne. 2014; 1(4): 180-184.

13. Gallanger E. Ideologia konsumpcji a opieka zdrowotna. Socjologia a zdrowie.[w]: Sokołowska M, Hołówko J, Ostrowska A (red.). Warszawa; Wydawnictwo PWE; 1976.

14. Zúñiga F, Ausserhofer D, Hamers JP, et al. Are staffing, work environment, work stressors, and rationing of care related to care workers’ perception of quality of care? A cross-sectional study. J. Am. Med. Dir. Assoc. 2015; 16(10): 860-866. https://doi.org/10.1016/j.jamda.2015.04.012

15. Kim N, Jeong SY. Patient safety management activities of clinical nurse: A modified theory of planned behawior. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2019; 25(5): 384-392. https://doi.org/10.11111/jkana.2019.25.5.384

16. Eren SS, Eren MS, Ayas N, et al. The eff ect of service orientation on financial performance: the mediating role of job satisfaction and customer satisfaction. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2013; 99(6): 66. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.537

17. Światowy G. Zachowania konsumentów. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWE; 2006, p. 98.

18. Henderson S. Power imbalance between nurses and patients: a potential inhibitor of partnership in care, Journal of Clinical Nursing. 2003; 12(4): 501-508. https://doi.org/10.1046/j.1365-2702.2003.00757.x

19. Dhaini SR, Simon M, Ausserhofer D, et al. Trends and variability of implicit rationing of care across time and shifts in an acute care hospital: a longitudinal study. J. Nurs. Manag. 2020; 28(8): 1861-1872. https://doi.org/10.1111/jonm.13035

Opublikowane

2025-05-23

Jak cytować

Krakowiak-Burdzy, A. B., & Fąfara, A. (2025). Postawa konsumencka a udzielanie świadczeń zdrowotnych w opinii pacjentów i pielęgniarek. Pielęgniarstwo XXI Wieku, 24(2(91), 110-115. https://doi.org/10.12923/pielxxiw-2025-0017