Kompetencje zdrowotne i zdrowy tryb życia wśród studentów pielęgniarstwa
Health literacy and health related lifestyle among nursing students.pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

opieka zdrowotna
zachowania prozdrowotne
kompetencje zdrowotne

Abstrakt

KOMPETENCJE ZDROWOTNE I ZDROWY TRYB ŻYCIA WŚRÓD STUDENTÓW PIELĘGNIARSTWA

Wprowadzenie. Studenci pielęgniarstwa stanowią istotną populację osób do zgłębiania wiedzy dotyczącej kompetencji zdrowotnych oraz zachowań prozdrowotnych. Z jednej strony jest to grupa młodych dorosłych rozpoczynających samodzielną troskę o własne zdrowie, a z drugiej, uczą się oni by być profesjonalistami, którzy będą przekazywać wsparcie i wiedzę ludziom poprzez zmianę ich stylu życia dążąc do zachowania ich zdrowia lub walki z chorobą. W związku z tym, niniejsze badanie ukierunkowane jest na zgłębianie tematyki kompetencji zdrowotnych oraz zachowań prozdrowotnych wśród studentów pielęgniarstwa.

Materiał i metoda. Badaniem kompetencji zdrowotnych oraz zachowań prozdrowotnych objęto grupę 337 studentów programów związanych z opieką zdrowotną w Słowenii. Wykorzystano dwa narzędzia badawcze do zgłębienia kompetencji zdrowotnych studentów (Kwestionariusz Oceny Kompetencji Zdrowotnych i Skróconą ocenę kompetencji i opieki zdrowotnej – Newest Vital Sign) oraz skalę mierzącą zachowania prozdrowotne.

Wyniki. Analiza czynnikowa wyodrębniła trzy wymiary kompetencji zdrowotnych: rozumienie zdrowia lub choroby, rozumienie instrukcji otrzymywanych od służby zdrowia i orientacja w zakresie systemu zdrowia. Zmienne odnoszące się do kompetencji zdrowotnych i zachowań prozdrowotnych są ściśle powiązane.

Dyskusja i wnioski. Edukacja studentów pielęgniarstwa powinna kłaść nacisk na tematy kompetencji zdrowotnych oraz ich własnej ochrony zdrowia. Powinna także wspierać i zachęcać studentów do prowadzenia zdrowego trybu życia, jako, że powinni oni stanowić przykład tego co wpajają pacjentom.

Health literacy and health related lifestyle among nursing students.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Marks R. Health Literacy and School-Based Health Education. New York: York College, The City University of New York and Teachers College, Columbia University; 2012.

2. Lee S-YD, Arozullah AM, Cho YI. Health literacy, social support, and health: a research agenda. Soc Sci Med. 2004; 58(7): 1309-1321.

3. Speros C. Health literacy: concept analysis. J Adv Nurs. 2005; 50(6): 633-640.

4. Baker DW. The meaning and the measure of health literacy. J Gen Intern Med. 2006; 21(8): 878-883.

5. Paasche-Orlow MK, Wolf MS. The causal pathways linking health literacy to health outcomes. Am J Health Behav. 2007; 31(1): S19-26.

6. Van Servellen G. Communication skills for the health care professional; concepts, practice and evidence, 2nd ed. Jones and Barlett, Sudbury (Ma.). 2009, p. 203.

7. Manganello JA. Health literacy and adolescents: a framework and agenda for future research. Health Education Research. 2008; 23(5): 840-847.

8. Ghaddar SF, Valerio MA, Garcia CM, Hansen L. Adolescent Health Literacy: The Importance of Credible Sources for Online Health Information. J Sch Health. 2012; 82(1): 28–36.

9. Zarcadoolas C, Pleasant A, Greer DS. Understanding health literacy: an expanded model. Health Promot Int. 2005; 20(2): 195-203.

10. Sorensen K, Van den Broucke S, Fullam J, et al. Health literacy and public health: a systematic review and integration of definitions and models. Am J Trop Med Publ Health. 2012; 12(80): 6-13.

11. Nutbeam D. Health promotion glossary. Health Promot Int. 1998; 13(4): 349-364.

12. Kanj M, Mitic W. Health Literacy and Health Promotion. Nairobi, Kenya: World Health Organization. 2009. Available at: http://www.who.int/healthpromotion/conferences /7gchp/Track 1_Inner.pdf.

13. Nutbeam D. Defining and measuring health literacy: what can we learn from literacy studies?. Int J Publ Health. 2009; 54 (5): 303-305.

14. Liechty J. Health literacy: critical opportunities for social work leadership in health care and research. Health Soc Work. 2011; 36(2): 99-107.

15. Kamin T. Zdravje na barikadah. Dileme promocije zdravja. Ljubljana: Univerza v Ljubljani. Fakulteta za družbene vede. 2006.

16. Long AF, Gambling T. Enhancing health literacy and behavioural change within a tele-care education and support intervention for people with type 2 diabetes. Blackwell Publishing Ltd Health Expectations. 2011;15(3): 267–282.

17. Deeks A, Lombard C, Michelmore J, Teede H. The effects of gender and age on health related behaviors. BMC Public Health. 2009; 9(213): 1-8. doi:10.1186/1471-2458-9-213.

18. Grappasonni I, Petrelli F, Klusoňova H, Kračmarova L. Level of understanding of medical terms among italian students. Ceska Slov Farm. 2016; 65(6): 216-220.

19. Shu-Ching Y, Yi-Fang L, Chia-Hsun C. The Associations Among Individual Factors, eHealth Literacy, and Health-Promoting Lifestyles Among College Students. J Med Internet Res. 2017;19(1): e15. DOI: 10.2196/jmir.5964.

20. Chew LD, Bradley KA, Boyko EJ. Brief questions to identify patients with inadequate health literacy. Family Medicine. 2007; 36(8): 588-594.

21. Štemberger Kolnik T, Babnik K. Development of the health literacy instrument for Slovenian population : results of the pilot study. V: Železnik D, (ur.), Kaučič BM, (ur.), Železnik U. (ur.). Innovation in step with the time - best practice examples: proceedings of lectures with peer rewiev. Slovenj Gradec: University College of Health Sciences; 2012, p. 248-255.

22. Sarafino EP. Health Psychology. Biopsychosocial Interactions. Fifth.ed. Hoboken (NJ): J. Wiley & Sons, cop; 2006, p. 140.

23. Weiss BD, Mays MZ, Martz W, et al. Quick assessment of literacy in primary care: the newest vital sign. Ann Fam Med. 2005; 3(6): 514-522.

24. Zarcadoolas C, Pleasant FA, Greers D. Advancing Health Literacy. A frame work for Understanding and Action. San Francisco: John Wiley&Sons; 2006, p. 1-6.

Creative Commons License

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Prawa autorskie (c) 2017 Autorzy