To idzie młodość. Nowy wizerunek pielęgniarek i pielęgniarzy
The youth are coming. A new image of female and male nurses.pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

pielęgniarstwo
empatia
asertywność

Abstrakt

TO IDZIE MŁODOŚĆ. NOWY WIZERUNEK PIELĘGNIAREK I PIELĘGNIARZY

Cel pracy. Główny cel niniejszej pracy stanowiło określenie poziomu kompetencji społecznych studentów pielęgniarstwa na przykładzie studentów I roku Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej oraz odpowiedź na pytanie jakie motywy skłaniają adeptów zawodu do podjęcia studiów.

Materiał i metodyka. W badaniu uczestniczyło n=217 studentów pielęgniarstwa I roku Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej rozpoczynających naukę w latach 2013-2015. Do przeprowadzenia badań zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Narzędzia badawcze stanowiły kwestionariusze ankiet: kwestionariusz autorski, Kwestionariusz Wrażliwości Empatycznej autorstwa M. Kaźmierczak, M. Plopa, S. Retowski oraz Kwestionariusz Zachowań Asertywnych autorstwa M. Sobczak opracowany w oparciu o „Mapę asertywności” zawartą w książce Marii Król-Fijewskiej.

Wyniki. Studenci poszczególnych roczników różnią się istotnie w poziomie empatii i asertywności. Osoby nie posiadające dotychczas zawodu medycznego wykazują się istotnie wyższym poziomem asertywności niż osoby posiadające już inny zawód medyczny. Zaobserwowano istotne statystycznie różnice w podskalach kwestionariusza Wrażliwości Empatycznej między badanymi studentkami i studentami. Najczęściej wskazywanym motywem podjęcia studiów przez badanych była pomoc innym oraz pewność zatrudnienia i świadomy wybór posiadania drugiego zawodu.

Wnioski. Osoby podejmujące studia na kierunku pielęgniarstwo nie w pełni wpisują się w aktualnie funkcjonujący wizerunek pielęgniarek. Zróżnicowane motywy podejmowania nauki, inne zasoby kompetencji społecznych przystępujących do zawodu osób mogą sprawić, że ich spojrzenie na pielęgniarstwo i jego problemy będzie inne niż funkcjonujące dzisiaj. Kwestia poznania nowego oblicza polskich pielęgniarek i pielęgniarzy, sposób w jaki wejdą w życie zawodowe staje się więc wyzwaniem, które może zmienić także obraz samego zawodu.

The youth are coming. A new image of female and male nurses.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Król-Fijewska M. Stanowczo, łagodnie, bez lęku. Warszawa: Wydawnictwo WAB; 2003.

2. Kaźmierczak M., Plopa M., Retowski S. Skala Wrażliwości Empatycznej. Przegląd Psychologiczny. 2007; 50(1): 9-24.

3. Sobczak M. Empatia i asertywność wobec wypalenia zawodowego pielęgniarek. Niepublikowana praca doktorska. Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w Bydgoszczy, 2008.

4. Sobczak M. Poziom asertywności studentów Wydziału Nauk o Zdrowiu Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej. [w:] Plopa M, red. Człowiek u Progu Trzeciego Tysiąclecia. Zagrożenia i Wyzwania. Wydawnictwo Elbląska Uczelnia Huamnistyczno-Ekonomiczna, Tom 3; 2009.

5. Dziuba C. Empatia i asertywność pielęgniarek podstawowej opieki zdrowotnej powiatu elbląskiego. Niepublikowana praca magisterska pod kierunkiem Marzeny Sobczak. Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna; 2011.

6. Bartoszewska K. Empatia i asertywność wśród pielęgniarek Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku. Niepublikowana praca magisterska pod kierunkiem Marzeny Sobczak. Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna; 2011.

7. Zielińska A. Asertywność i empatia pielęgniarek oddziałów zabiegowych Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. Janusza Korczaka w Słupsku. Niepublikowana praca magisterska pod kierunkiem Marzeny Sobczak. Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna; 2011.

8. Zielińska N. Asertywność i empatia pielęgniarek oddziałów zachowawczych Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. Janusza Korczaka w Słupsku. Niepublikowana praca magisterska pod kierunkiem Marzeny Sobczak. Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna; 2011.

9. Ślęzak B. Empatia i asertywność pielęgniarek Stacji Dializ. Niepublikowana praca magisterska pod kierunkiem Marzeny Sobczak. Elbląska Uczelnia Humanistyczno- Ekonomiczna; 2011.

10. Davis M. H. Empatia. O umiejętności współodczuwania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne; 2001.

11. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 maja 2012 roku w sprawie standardów kształcenia dla kierunków: lekarskiego, lekarsko - dentystycznego, farmacji , pielęgniarstwa i położnictwa. Dz.U. z dnia 5 czerwca 2012, poz.631.

Creative Commons License

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Prawa autorskie (c) 2016 Autorzy