Abstrakt
SZKOŁA RODZENIA – WPŁYW ZAJĘĆ NA PRZEBIEG PORODU W OCENIE PACJENTEK
Ciąża to fizjologiczny stan kobiety, obejmujący okres od zapłodnienia do porodu. Jest to czas ważny w życiu każdej kobiety oraz ojca dziecka. Często nowym rodzicom, trudno jest odnaleźć się w nowej sytuacji. Pomoc w przejściu przez okres ciąży i porodu oferują szkoły rodzenia dla matek i ojców. Celem badania była ocena wpływu zajęć w szkole rodzenia, na przebieg porodu w ocenie pacjentek. Badania zostały przeprowadzone w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Lublinie, na oddziale położniczym na grupie155 pacjentek metodą sondażu diagnostycznego. Ankieta za pomocą której zebrany został materiał badawczy została opracowana w sposób autorski. Wykazano, że wykształcenie oraz wiek uczestników zajęć wpływają na decyzję o skorzystaniu z usług szkoły rodzenia. Ponadto stwierdzono, że znajomość technik oddechowych, stosowanie udogodnień porodowych, opracowanie planu porodu oraz znajomość metod łagodzenia bólu porodowego, nie ma wpływu na czas jego trwania. Wykazano również, że istotne znaczenie ma stosowanie odpowiednich pozycji porodowych.
Bibliografia
1. Fijałkowski W. (1989) Poród naturalny po przygotowaniu w szkole rodzenia. Warszawa: PZWL.
2. Kwiatek M. i wsp. Szkoła rodzenia-profil pacjentek oraz wpływ zajęć na przebieg porodu i stan noworodka. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu. 2011; 17 (3): 111-115.
3. Piziak W. Wpływ przygotowania psychofizycznego w szkole rodzenia na przebieg ciąży i porodu. Rzeszów: Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego. 2009; 3: 282-292.
4. Sioma-Markowska U, Poręba R. Analiza postawy ojców w porodzie rodzinnym w materiale Katedry i Oddziału Klinicznego Ginekologii i Położnictwa w Tychach Śląskiej Akademii Medycznej. Perinatologia. Neonatologia i Ginekologia. 2008; 1(2): 142-143.
5. Chazan B, Bręborowicz G.(red). Położnictwo i Ginekologia. Warszawa: PZWL; 2010, s.58-67.
6. Kołomyjec P, Suchocki S, Kędra-Rakoczy M. Wykształcenie i zachowania prozdrowotne ciężarnych biorących udział w zajęciach szkoły rodzenia oraz ich wpływ na przebieg porodu i stan noworodka. Kliniczna Perinatologia i Ginekologia. 2007; 43 (3): 57-60.
7. Kozłowska J, Curyło M. Skutki przygotowania kobiet do porodu i połogu według zasad psychoprofilaktyki porodowej. Now Lek. 2005; 74; 159-162.
8. Małecka A, Nowak Z. Opinia badanych kobiet w czasie ciąży dotycząca uczestnictwa w szkole rodzenia jako formy przygotowania do porodu. Przegląd Lekarski. 2014;71(8):437-440.
9. Swieboda P, Filip R, Prystupa A, Drozd M. Assessment of pain: types, mechanism and treatment. Annals of agricultural and environmentalmedicine. Special Issue 2013;1: 2-7.
10. Dziechciaż M, Balicka-Adamik L, Filip R. The problem of pain in old age. Annals of agricultural and environmentalmedicine. 2013; 1: 35-38.
11. Grignaffinii WSP. Childbirth preparation courses: obstetrical and neonatal evaluation, Acta Biomed AteneoParmense. 2000; 71 (1):701-707.
12. Sadowska M, Kędzierska A, Wdowiak A, Brześcińska A. Efektywność funkcjonowania szkół rodzenia w opinii kobiet. EuropeanJournal of Medical Technologies; 2013; 1(1): 39-47.
13. Ćwiek D, Grochans E, Sowińska-Gługiewicz I, Wysiecki P. Analysis of some pro-health behaviors of pregnant women after a childbirth education class. Wiad Lek. 2004; 57 (1):48-51.
Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Prawa autorskie (c) 2016 Autorzy