Działania poprawiające wizerunek pielęgniarki w mediach elektronicznych. Opinia młodzieży studiującej na kierunkach medycznych

Autor

  • Ewa Klaudia Jakubowska Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor
  • Anna Sykut Zakład Medycyny Rodzinnej i Pielęgniarstwa Środowiskowego, Katedra Onkologii i Środowiskowej Opieki Zdrowotnej Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie Autor

DOI:

https://doi.org/10.1515/pielxxiw-2017-0027

Słowa kluczowe:

wizerunek zawodowy, media elektroniczne, studenci pielęgniarstwa, pielęgniarki polskie, poprawa wizerunku

Abstrakt

DZIAŁANIA POPRAWIAJĄCE WIZERUNEK PIELĘGNIARKI W MEDIACH ELEKTRONICZNYCH. OPINIA MŁODZIEŻY STUDIUJĄCEJ NA KIERUNKACH MEDYCZNYCH

Cel pracy. Celem pracy było określenie działań mających na celu poprawę wizerunku pielęgniarek w mediach elektronicznych.

Materiał i metodyka. W badaniu ankietowym wzięło udział 219 kobiet i 44 mężczyzn, studentów kierunków: pielęgniarstwo, ratownictwo medyczne, położnictwo, lekarski, stomatologa, farmacja, fizjoterapia, zdrowie publiczne. Badania zostały przeprowadzone z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety w 2015 roku.

Wyniki. Większość badanych 64,6% (n=169) było zdania, że poprawa wizerunku zawodu pielęgniarki należy do samych pielęgniarek i pielęgniarzy, tylko 35,4% (n=93) ankietowanych wskazało na rolę organizacji zawodowych pielęgniarek i położnych. Według 72,2% (n=189) badanych studentów najważniejszym zadaniem, które powinny przedsięwziąć organizacje zawodowe w celu poprawy wizerunku zawodu w mediach elektronicznych były poprawa płac i warunków pracy oraz większa promocja zawodu w mediach elektronicznych (73,8%, n=193). Pielęgniarki mogą wpływać na poprawę swojego wizerunku w mediach dbając o dobrą opinię o zawodzie poprzez własny przykład (32%, n=84), a także tworzenie np. blogów, forów społecznościowych, internetowych serwisów informacyjnych (26,2%, n=69).

Wnioski. Według badanych wizerunek pielęgniarki w mediach elektronicznych kształtowany jest przez telewizję i radio. Wymienione media przedstawiają środowisko pielęgniarskie w złym świetle. Z analizy danych wynika, iż zdaniem respondentów odpowiedzialnymi za poprawę sytuacji powinny być organizacje zawodowe pielęgniarek i położnych oraz same pielęgniarki i pielęgniarze. W celu poprawy wizerunku zawodu pielęgniarki powinny promować osiągnięcia zawodowe, zmieniać stereotyp pielęgnowania prezentowany w serialach i filmach oraz zapoznawać społeczeństwo z profesją zawodu. Należy wykorzystać różne rodzaje mass mediów takie jak: strony internetowe, telewizję i radio do promowania najlepszych cech zawodu.

Bibliografia

1. Dyczewski L. Więź rodzinna a media elektroniczne. Ruch Prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny. 2005; LXVII(1): 231, 235.

2. Lemish D. Dzieci i telewizja. Perspektywa globalna. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; 2008.

3. Miller G, Galantem E, Pribram K. Plans and the structure of behavior. New York Holt, 1980 12.

4. Grabska K, Stefańska W. Sylwetka zawodowa pielęgniarki w opinii pacjentów. Problemy Pielęgniarstwa. 2009; 17(1): 8-12.

5. Centrum Badania Opinii Społecznej: Opinia społeczna na temat badania zaufania publicznego. http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_018_16.PDF (dostęp: 2017.05.27).

6. http://www.gallup.com/poll/1654/honesty-ethics-professions.aspx (dostęp: 2017.05.27).

7. Lepa A. Opinia publiczna, media i zasady etyki. Paedagogia Christiana. 2011; 1(27): 90-93.

8. Dobek-Ostrowska B. Media masowe w systemie demokratycznym. Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, 2003.

9. Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmieniona następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2. Dz.U. z 1993 r. nr 61, poz. 284.

10. Prawo prasowe. Dz.U. z 1984 r. nr 5, poz. 24. Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r.

11. Sobczak M, Kamińska B. Poziom prestiżu zawodowego pielęgniarek w opinii wybranych grup. Problemy Pielęgniarstwa. 2012; 20(2): 218–222.

12. Kołodziej A. Czynniki określające status społeczny pielęgniarek. Hygeia Public Health. 2014; 49(1): 69-74.

13. Grychtoł S, Leszczyńska K. Stereotypy a pozycja zawodowa. Magazyn Pielęgniarki i Położnej. 2012; 10: 4-5.

14. Kunecka D. Jak Cię widzą tak Cię piszą. Magazyn Pielęgniarki i Położnej. 2011; 10: 4-5.

15. Sykut A. Media elektroniczne w budowaniu wizerunku zawodowego pielęgniarek. Opinia pielęgniarek czynnych zawodowo. Nieopublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem B. Dobrowolskiej.

16. Januszewicz P, Zarzycka D, Binkowska-Bury M, Marć M, Zalewska K. Pielęgniarki i lekarze – życie codzienne i prognozy na przyszłość. Przegląd Lekarski. 2009; 66(7): 469-470.

17. Dahnke M, Dreher M. Philosophy of Science for Nursing Practice, Second Edition: Concepts and Application. New York: Springer Publishing Company; 2016.

Opublikowane

2018-02-01

Jak cytować

Jakubowska, E. K., & Sykut, A. (2018). Działania poprawiające wizerunek pielęgniarki w mediach elektronicznych. Opinia młodzieży studiującej na kierunkach medycznych. Pielęgniarstwo XXI Wieku, 16(3(60), 42-50. https://doi.org/10.1515/pielxxiw-2017-0027