Kontekst kulturowy pielęgniarstwa w dziedzinie podstawowej opieki zdrowotnej w Serbii
Cultural context of nursing in the field of outpatient healthcare in Serbia.pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

kulturowy kontekst
pielęgniarstwo
model Hofstede
opieka ambulatoryjna

Abstrakt

KONTEKST KULTUROWY PIELĘGNIARSTWA W DZIEDZINIE PODSTAWOWEJ OPIEKI ZDROWOTNEJ W SERBII

Wstęp. Współczesna mapa świata charakteryzuje istnienie pluralistycznych i wielokulturowych społeczeństw powstałych w wyniku zwiększonej mobilności obywateli i procesu globalizacji. Różnorodność kulturowa realizuje swoje implikacje we wszystkich aspektach funkcjonowania społecznego i w znacznym stopniu poprzez system opieki zdrowotnej. Przyjmując koncepcję choroby jako konstruktu społecznego, międzykulturowość staje się przewodnią zasadą edukacji i praktycznych działań pracowników służby zdrowia na wszystkich poziomach. Charakter działalności pielęgniarki w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej odgrywa kluczową rolę we wdrażaniu zasad międzykulturowych w praktyce klinicznej z tendencją systemu opieki zdrowotnej do większej otwartości i wrażliwości na specyfikę istniejącej sytuacji społecznej i uwarunkowane kulturowo potrzeby zdrowotne użytkowników.

Cel. Analiza teoretycznego i praktycznego fundamentu wielowymiarowego i różnorodnego podejścia do opieki zdrowotnej.

Wyniki. Dyskurs na temat kulturowego kontekstu opieki pielęgniarskiej w dziedzinie opieki ambulatoryjnej w Serbii opiera się na aksjomatycznym założeniu, że choroba jest konstruktem kulturowym i że perspektywa socjologiczna i antropologiczna może zmienić praktykę kliniczną. Praca przedstawia analizę podstawowych cech kulturowych jako dynamicznych czynników zdrowia i choroby, dodatkowo zasady, elementy i znaczenie oceny kulturowej pacjentów w praktyce pielęgniarskiej; pokazuje różnice w pozycji pacjentów w koncepcji Parsonsa i współczesną koncepcję postmodernistycznego podejścia do pacjenta. Kontekst kulturowy pielęgniarstwa w Serbii został przeanalizowany przez pryzmat „5d Modelu Kulturowego” dr Geerta Hofstede, z prezentacją i interpretacją jego podstawowych wymiarów.

Wnioski. System opieki zdrowotnej w Serbii stoi przed wyzwaniami reformy, wprowadzając aspekt społeczno-kulturowy w tworzeniu polityki podstawowej opieki zdrowotnej w świetle współczesnych wielokulturowych tendencji społecznych. W celu zapewnienia wysokiej jakości opieki zdrowotnej, konieczne jest, aby zrozumieć, jak społeczeństwo postrzega zdrowie i chorobę oraz czynniki kulturowe, które leżą u podstaw zachowań jednostek. Jeśli opieka zdrowotna nie opiera się na wartościach kulturowych, niemożliwe jest osiągnięcie celu terapeutycznego, a zapewniona opieka zdrowotna będzie niekompletna i nieudana. Plan leczenia i opieki nad pacjentem musi być indywidualny, całościowy i kulturowo odpowiedni.

Cultural context of nursing in the field of outpatient healthcare in Serbia.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Stanisavlјević S, Kekuš D. Teacher of nursing care in the process of multicultural education - role and competence. In: Matijević M, Majkihar M, Pejović D,editors. Proceedings of the 5th International Scientific Conference on career development for teaching, practice and research in nursing “Developing a focus for nursingthrough better understanding and implementation of safety, productivity andquality improvement”. Beograd, Srbija: Udruženje medicinskih sestara-tehničaraKliničkog centra Srbije ”Sestrinstvo”; 2011. p.123-128. Available from: https://docplayer.net/39177181-Razvoj-fokusa-za-sestrinstvo-kroz-bolje-razumevanjei-implementaciju-bezbednosti-produktivnosti-i-unapredena-kvaliteta-zbornikpredavanja.html (29.05.2019)

2. UNESCO. Guidlelines on Intercultural Education. Education Sector UNESCO, CLD-29366, Paris, 2006.

3. Petrović D, Jokić T. (ed.). Interkulturalno obrazovanje u Srbiji – Regulativni okvir,stanje i mogućnosti za razvoj. Beograd: Centar za obrazovne politike; 2016.

4. Žegarac N, Kišjuhas A, Koprivica I. Pojmovnik kulturno kompetentne prakse. Novi Sad: Pokrajinski zavod za socijalnu zaštitu; 2016.

5. Değer V.B. Transcultural Nursing. IntechOpen, Turkey. 2018. Available from: http://dx.doi.org/10.5772/intechopen.74990 (12.05.2019)

6. Tortumoğlu G. Examples of transcultural nursing and cultural care models. Cumhuriyet University Nursing School Journal. 2004; 8(2):47-57.

7. Bolsoy N, Sevil Ü. Health-disease and culture interaction. Atatürk University Nursing School Journal. 2006; 9(3):78-87.

8. Hotun Şahin N, Onat Bayram G, Avcı D. Responsive approach to cultures: Transcultural nursing. Journal of Nursing Education and Research. 2009; 6 (1):2-7.

9. Serrant-Green L. Transcultural nursing education: A view from within. Nurse Education Today. 2001; 21(8):670-678.

10. Douglas MK. Standards of practice for culturally competent nursing care. Journal of Transcultural Nursing. 2011; 22(4):317-333.

11. Staničić Ž. Re(de)konstrukcija Parsonsovog koncepta uloge bolesnika u postmodernom društvu. Rev. soc. Polit. 2007; 14 (3-4): 313-326.

12. Parsons T, Shils, E, Naegele KD, Pitts JR. Teorije o društvu. Prva knjiga. Beograd: Vuk Karadžić; 1969.

13. Bellaby P. What is genuine sickness? The relation between work-discipline and the sick role in a pottery factory. Sociology of Health and Illness. 1990; 12(1):47-68.

14. Radley A. Making sense of illness. The social psychology of health and disease. London: SAGE Publications; 1998.

15. Field D. The Social definition of illness. In: Tuckett, D. (ed.), An introduction to medical sociology. London and New York: Tavistock Publications; 1976.

16. Berger PL., Luckmann T. Socijalna konstrukcija zbilje. Zagreb: Naprijed; 1992.

17. Kaminski J. Nursing through the Lens of Culture: A multiple gaze. University of British Columbia, Curriculum Studies, Faculty of Education; 2006.

18. Hofstede G. Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations. 2nd ed. Thousand Oaks: SAGE Publications; 2001.

19. Mirosavlјević M, Milovanović M. Osnovne kulturološke dimenzije po Geert Hofstede - u, na primjeru Republike Srbije. Aktuelnosti – časopis za društvena pitanja. 2012; 19: 73-84. Available from: www.researchgate.net/publication/320265253 (18.05.2019)

20. Kleinman A, Eisenberg L, Good JB. Culture, Illness, and Care: Clinical Lessons From Anthropologic and Cross-Cultural Research. FOCUS the journal of lifelong learning in psychiatry. 2006; 4(1): 140-149.

21. Rupčić D. Bolest u procjepu biologije i kulture – Postmoderno shvaćanje bolesti kao biokulturne pojave. Filozofska istraživanja. 2016; 36 (3): 421-438.

22. Lie D, Lee-Rey E, Gomez A, et al. Does Cultural Competency Training of Health Professional Improve Patient Outcomes? A Systematic Review and Proposed Algorithm for Future Research. J. Gen Intern Medicine. 2010; 26(3): 317-25.

23. Beach MC, Price E, Gary T, et al. Cultural Competency: A Systematic Review of Health Care Provider Educational Interventions. Med Care 2005; 43(4): 356-73.

24. Internacional Council of Nursing. Closing the gap: Increasing access and equity. Geneva: ICN; 2011.

Creative Commons License

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Prawa autorskie (c) 2019 Autorzy