Symulacja medyczna – innowacja w kształceniu pielęgniarek
Medical simulation – innovation in nursing education.pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

symulacja
pielęgniarstwo
edukacja
innowacja

Abstrakt

SYMULACJA MEDYCZNA – INNOWACJA W KSZTAŁCENIU PIELĘGNIAREK

Cel pracy. Analiza wpływu symulacji edukacyjnej na poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów pielęgniarstwa.

Metody. W badaniach zastosowano metodę niesystematycznej analizy piśmiennictwa. Do analizy zaklasyfikowano literaturę, z której wyłoniono treści dotyczące wpływu symulacji edukacyjnej na proces kształcenia studentów pielęgniarstwa. Podczas kwalifikacji czasopism wykorzystano wyszukiwarkę Google Scholar. Korzystano z artykułów opublikowanych w elektronicznych bazach danych: EBSCOhost, MEDLINE, ScienceDirect.

Wnioski. Kształcenie prowadzone z wykorzystaniem symulacji edukacyjnej w pielęgniarstwie nie tylko zwiększa poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów ale też podnosi jakość opieki nad pacjentami i wpływa na wzrost ich bezpieczeństwa.

Medical simulation – innovation in nursing education.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Kaya N, Turan N, Aydin GQ. A Concept Analysis of Innovation in Nursing. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015: 195; 1674-1678.

2. Kaya N, Turan N, Aydin GQ. Innovation in Nursing: A Concept Analysis. J Comm Pub Health Nursing. 2016; 2:1-4.

3. Fulton CR, Clark C, Dickinson S. Clinical hours in nurse practitioner programs equals competence: Fact or misnomer? Nurse Educator. 2017; 42 (4): 195-198.

4. LeFlore JL, Thomas PE. Educational changes to support advanced practice nursing education. J Perinat Neonatal Nurs. 2016; 30 (3): 187-190.

5. Rutherford-Hemming T, Nye C, Coram C. Using simulation for clinical practice hours in nurse practitioner education in the United States: A systematic review Nurse Educ Today. 2016; 37: 128-135.

6. Sweeney N, Rollins MC, Gantt L, et al. Development and Reliability Testing of the Sweeney-Clark Simulation Evaluation Rubric. Clinical Simulation in Nursing. 2019.

7. Parry M, Fey MK. Simulation in Advanced Practice Nursing. Clinical Simulation in Nursing. 2019; 26:1-2.

8. Green M, Tariq R, Green P. Improving patient safety through simulation training in anesthesiology: Where are we now? Anesthesiology Research and Practice. 2016; 5:1-12.

9. Guido-Sanz F, Desiree A. Diaz, Anderson M, Gonzalez L, Houston A., Role Transition and Communication in Graduate Education: The Process. Clinical Simulation in Nursing.2019; 26: 11-17.

10. Lee J, Oh PJ. Effects of the use of high-fidelity human simulation in nursing education: A meta-analysis. J of Nurs Educ. 2015; 4 (9): 501-50.

11. Shin S, Park J-H, Kim J-H. Effectiveness of patient simulation in nursing education: Meta-analysis. Nurse Educ Today. 2015; 35, 1: 176-182.

12. Adamson K. A systematic review of the literature related to the NLN/Jeffries Simulation Framework. Nurs Educ Perspect. 2015; 36 (5): 281-291.

13. Sujatta S, Oberärztin L. First of all: Do not harm! Use of simulation for the training of regional anaesthesia techniques: Which skills can be trained without the patient as substitute for a mannequin. Best Pract Res Clin. Anaesthesiol. 2015; 29 (1): 69-80.

14. Starkweather A, Sargent L, Nye C, Albrecht T, Cloutier R, Foster A. Progressive assessment and competency evaluation framework for integrating simulation in nurse practitioner education. J Nurse Pract. 2017; 13 (7): 301-310.

15. Larue C, Pepin J, Allard E. Simulation in preparation or sub-stitution for clinical placement: A systematic review of the literature. J Nurse Educ and Pract. 2015: 5(9): 132-140.

16. Park H, Yu S. .Policy issues in simulation-based nursing education and technology development. Health Policy and Technology. 2018; 7, 3: 318-321.

17. Cant RP, Cooper. SJ. Use of simulation-based learning in undergraduate nurse education: An umbrella systematic review. Nurse Educ Today. 2017; 49: 63-71.

18. Tjoflåt I, Våga BB, Søreide E. Implementing simulation in a nursing education programme: a case report from Tanzania. Adv Simul (Lond). 2017; 3,2:17.

19. Anderson M, Campbell SH, Nye C, Diaz D, Boyd T. Simulation in Advanced Practice Education: Let’s Dialogue!! Clinical Simulation in Nursing. 2019; 26: 81-85.

Creative Commons License

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Prawa autorskie (c) 2019 Autorzy