Postrzeganie uczestnictwa w sesjach biblioterapeutycznych: jakościowe badanie fokusowe przeprowadzone z pozycji wewnętrznej
DOI:
https://doi.org/10.12923/pielxxiw-2024-0045Słowa kluczowe:
biblioterapia, komunikacja, upodmiotowienie, pielęgniarstwoAbstrakt
Cel pracy. Zbadanie i zrozumienie postrzegania uczestnictwa w sesjach biblioterapii.
Materiał i metody. W ramach jakościowego zogniskowanego badania grupowego prowadzonego z pozycji wewnętrznej, przeprowadzono zogniskowane wywiady grupowe z ośmioma uczestnikami biorącymi udział w sesjach biblioterapii w Chorwacji. Wszystkie zogniskowane wywiady grupowe zostały nagrane, transkrybowane i przeanalizowane przy użyciu indukcyjnej analizy tematycznej.
Wyniki. Zidentyfi kowaliśmy trzy tematy: (i) rezonowanie emocjonalne i empatia, (ii) rozwój osobisty i akceptacja oraz (iii) biblioterapia w ochrony zdrowia. Uczestnicy uznali, że biblioterapia poprzez opowiadanie historii ma moc wywoływania emocji, promowania rozwoju osobistego, tworzenia empatycznych więzi między jednostkami i może być wdrażana w placówkach ochrony zdrowia. Uczestnicy mieli pozytywne doświadczenia i wierzyli, że biblioterapia jest cennym narzędziem do wprowadzania zagadnień klinicznych i rozwojowych, promowania skutecznej komunikacji i wspierania bezpiecznej eksploracji emocji oraz osobistych doświadczeń. Teksty mogą skutecznie służyć jako środek do przekazywania trudnych i niepokojących tematów dotyczących reakcji emocjonalnych doświadczanych przez pacjentów w związku z diagnozą, leczeniem i jego wynikami.
Wnioski. Uczestnicy badania podkreślali korzyści płynące z biblioterapii. Wskazywali, że jest ona korzystna dla osób w różnych grupach wiekowych i z różnymi stanami chorobowymi, od dzieci po starszych pacjentów objętych opieką długoterminową.
Bibliografia
1. Bilich LL, Deane FP, Phipps AB, et al. Effectiveness of bibliotherapy self‐help for depression with varying levels of telephone helpline support. Clinical Psychology & Psychotherapy: an International Journal of Theory & Practice. 2008;15(2):61-74.
2. Roberts N. Acceptability of bibliotherapy for patients with cancer: A qualitative, descriptive study. Oncology Nursing Forum. 2016;43(5):588-594.
3. Janavičienė D. Bibliotherapy process and type analysis: review of possibilities to use it in the library. Tiltai. 2010;4:119-132.
4. Wells E, Velasquez D, Hutchinson A, et al. Psycho-oncology bibliotherapy program for improving the emotional wellbeing of people undergoing cancer treatment: Literature review and preliminary findings. Journal of the Australian Library and Information Association. 2023;72(3):270-293.
5. Rocha RCNP, Pereira ER, Silva RMCRA, et al. The bibliotherapy in the humanization of care: contributions to nursing practice. International Archives of Medicine. 2016; 274(9):1-7. doi: 10.3823/2145.
6. Ryu YM, Yi M. The effects of bibliotherapy in nursing students. Research Journal of Pharmacy and Technology. 2017;10(7):2379-2386.
7. Jenifer J. Assess the effectiveness of bibliotherapy on exam anxiety reduction among b.sc. nursing students. International Journal of Psychiatric Nursing. 2019;6(1):9-12.
8. Aslam A, Amna S. Bibliotherapy: a potential tool for stress reduction in nurses;
an interventional study. Journal of Nurses and Midwives Pakistan. 2021;1(2):58-63.
9. Astarani K, Richard SD. Bibliotherapy strategy: experimental study to reduce hospitalization stress in pre-school children. STRADA Jurnal. 2020;9(2):917-925.
10. Dimitrijević SM, Marić S, Bacetić T. A book as a medicine implementation of bibliotherapy in nursing home for the adult and elderly people in Zabucje. Korak biblioteke: časopis za kulturu i bibliotečko-informacionu delatnost. 2022;7:183-207.
11. Ryan Malibiran M, Kim Amer PhD R. Bibliotherapy. Clinical Journal of Oncology Nursing. 2018;22(4):377-380.
12. Bašić I. Biblioterapija i poetska terapija: priručnik za početnike. Zagreb: Balans centar. 2011.
13. Silaj K. Biblioterapija i poetska terapija: priručnik za početnike/Ivana Bašić. Zagreb: Školska knjiga, 2021. Glasilo Zagrebačkoga knjižničarskog društva. 2022;20(37):53-57.
14. Aburn GE, Gott M, Hoare K. Experiences of an insider researcher–interviewing your own colleagues. Nurse Researcher. 2021;29(3):22-28.
15. Cheng FK. Using focus groups with outsider and insider approaches: Preparation, process, and reflections: SAGE Publications, Ltd.; 2014.
16. Nakou P. Reflections On ‘Insider Focus Groups’. SENTIO. 2022:126.
17. Tong A, Sainsbury P, Craig J. Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. International Journal for Quality in Health Care. 2007;19(6):349-357.
18. Low J, Saks M, Allsop J. Unstructured and semi structured interviews in health research. London: Sage Publications. 2019:123-141.
19. Braun V, Clarke V. Contextualism: thematic analysis - a practical guide. London: Sage Publications; 2022.
20. Lincoln YS, Guba EG, Pilotta J. Naturalistic inquiry. Newbury Park: Cal Sage; 1985.
21. World Medical Association. World Medical Association Declaration of Helsinki: ethical principles for medical research involving human subjects. JAMA. 2013;310(20):2191-2194.
22. Cardy P, Corner J, Evans J, et al. Worried sick: the emotional impact of cancer. Macmillan: Cancer Support London, 2006.
23. Galway K, Black A, Cantwell MM, et al. Psychosocial interventions to improve quality of life and emotional wellbeing for recently diagnosed cancer patients. Cochrane Database of Systematic Reviews. 2012;11(11):CD007064.
24. Angell KL, Kreshka MA, McCoy R, et al. Psychosocial intervention for rural women with breast cancer: the Sierra Stanford partnership. Journal of General Internal Medicine. 2003;18:499-507.
25. Körner A, Roberts N, Steele RJ, et al. A randomized controlled trial assessing the efficacy of a self-administered psycho-educational intervention for patients with cancer. Patient Education and Counseling. 2019;102(4):735-741.
26. Krebber A-MH, Jansen F, Witte B, et al. Stepped care targeting psychological distress in head and neck cancer and lung cancer patients: a randomized, controlled trial. Annals of Oncology. 2016;27(9):1754-1760.
27. Pidjadee C, Soh KL, Attharos T, et al. The effect of infection prevention and control programme for childcare workers in daycare centres: a systematic review. Journal of Pediatric Nursing. 2024;79:116-125.
28. Semple CJ, Dunwoody L, Kernohan WG, et al. Development and evaluation of a problem-focused psychosocial intervention for patients with head and neck cancer. Supportive Care in Cancer. 2009;17:379-388.
29. Yu T-Y, Wu T-J, Jou S-T, et al. Examining the emotional healing process through bibliotherapy in adolescents with cancer: a qualitative descriptive study. European Journal of Oncology Nursing. 2024;71:102653.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Autorzy

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.