Nowe metody oceny umiejętności praktycznych studentów pielęgniarstwa
DOI:
https://doi.org/10.12923/Słowa kluczowe:
pielęgniarstwo, efekty kształcenia, OSCEAbstrakt
NOWE METODY OCENY UMIEJĘTNOŚCI PRAKTYCZNYCH STUDENTÓW PIELĘGNIARSTWA
Cel pracy. Celem pracy była próba ewaluacji wdrożenia nowej metody oceny efektów kształcenia studentów pielęgniarstwa – zaliczenia typu skrócony OSCE w ramach przedmiotu Podstawy pielęgniarstwa – ćwiczenia.
Materiał i metodyka. Badaniami objęto 298 studentów pierwszego roku studiów stacjonarnych I stopnia WNZ UJ CM w Krakowie na kierunku Pielęgniarstwo. Badania przeprowadzono dwukrotnie na zakończenie zajęć w laboratorium umiejętności w styczniu i kwietniu 2013 roku. Zaliczenie tych zajęć odbyło się metodą typu skrócony OSCE. Metoda ta miała charakter formatującej (kształtującej) oceny efektów kształcenia. Po zakończeniu zaliczenia studenci wypełniali ewaluacyjny kwestionariusz ankiety. W badaniach posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, wykorzystano technikę ankietową, a jako narzędzie badawcze wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety ewaluacyjnej.
Wyniki. Metoda została wysoko oceniona przez większość studentów, jako przydatna do kształtowania zarówno umiejętności intelektualnych, praktycznych, jak i afektywnych. W ocenie studentów zaliczenie typu skrócony mini OSCE zarówno pod względem merytorycznym, jaki i organizacyjnym także zasługiwało na wysoką ocenę. W większości kategorii otrzymało oceny wysokie i bardzo wysokie.
Wnioski. Badania własne wymagają poszerzenia zakresu ewaluacji oraz kilkukrotnych powtórzeń OSCE. Uzyskane wyniki wstępne można potraktować jako próbę obiektywizacji nowej metody sprawdzania efektów kształcenia przez studentów pielęgniarstwa.
Bibliografia
1. Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Dz. U. z 2011 nr 84, poz. 455.
2. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacyjnych dla Szkolnictwa Wyższego. Dz. U. z 2011 nr 253, poz. 1520.
3. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 4 listopada 2011 r. w sprawie wzorcowych efektów kształcenia. Dz. U. z 2011 nr 253, poz. 1521.
4. Chmielecka E. red. Autonomia programowa uczelni – ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego; 2010.
5. Kraśniewski A. Jak przygotowywać programy kształcenia zgodnie z wymaganiami Krajowych Ram Kwalifikacyjnych dla Szkolnictwa Wyższego. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego; 2011.
6. Kózka M. Efektywność kształcenia zawodowego na studiach pielęgniarskich pierwszego stopnia w okresie transformacji systemu edukacji. Kraków: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”; 2008.
7. Jeruszka U. Efektywność kształcenia zawodowego. Kształcenie zawodowe a rynek pracy. Warszawa: Wyd. IPiSS; 2000.
8. Denek K, Kuźniak I. Projektowanie celów kształcenia w reformowanej szkole. Poznań: Wyd. Eruditus; 2001.
9. Ogarek M. Taksonomia celów kształcenia zawodowego pielęgniarek – teoria i praktyka. Ann. Acad. Med. Lodz. 2002; 2: 60-62.
10. Różyczka E, Majda A, Walewska E i wsp. Przygotowanie pielęgniarek – mentorów do prowadzenia zajęć praktycznych ze studentami pielęgniarstwa. Kraków: Wydawnictwo UJ; 2004.
11. Woźniak K. Egzaminowanie w przebiegu kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych oraz propozycja implementacji egzaminowania typu OSCE. Pielęg. XXI w 2012; 2 (39): 63-67.
12. Kaczmarek U. Assessment methods of the effects of dental students’ education. J Stoma 2011; 64 (7): 457-475.
13. Rushforth HE. Objective structured clinical examination (OSCE): Review of literature and implications for nursing education. Nurse Educ Today 2007; 27: 481-490.
14. Harden RM, Dent J. Apractical guide for medical teachers. Oxford: Wyd. Elsevier; 2009. 15. Ward H, Barratt J. Assessment of nurse practitioner advanced clinical practice skills: using the objective structured clinical examination (OSCE). Prim. Health Care 2005; 15 (10): 37-42.
16. Alinier G. Nursing students’ and lecturers’ perspectives of objective structured clinical examination incorporating simulation. Nurse Educ. Today 2003; 23 (6): 419-426.
17. Mitchell LM, Henderson A, Groves M. et al. The objective structured examination (OSCE): Optimising its value in the undergraduate nursing curriculum. Nurse Educ. Today 2009; 29: 398-404.
18. El-Nemer A, Kandeel N. Using OSCE as an assessment tool for clinical skills: nursing students’ feedback. Aust. J Basic Appl. Scien. 2009; 3 (3): 2465-2472.
19. Selim AA, Ramadan FH, El-Gueneidy MM. et al. Using Objectives structured clinical examination (OSCE) in undergraduate psychiatric nursing education: Is it reliable and valid? Nurse Educ. Today 2012; 32 (6): 283-288.
20. Palese A, Bulfone G, Venturato E. et al. The cost of the objective structured clinical examination on an Italian nursing bachelor’s degree course. Nurse Educ. Today 2012; 32 (4): 422-426.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Alicja Kamińska, Anna Majda, Beata Ogórek-Tęcza, Jadwiga Radwańska (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.