Ocena wiedzy pacjentów zgłaszających się na badania analityczne – doniesienia wstępne
DOI:
https://doi.org/10.12923/Słowa kluczowe:
próby diagnostyczne rutynowe, wiedza, pacjenciAbstrakt
OCENA WIEDZY PACJENTÓW ZGŁASZAJĄCYCH SIĘ NA BADANIA ANALITYCZNE – DONIESIENIA WSTĘPNE
Cel pracy. Ocena wiedzy pacjentów na temat przygotowania do badań laboratoryjnych.
Materiał i metodyka. Badania przeprowadzono w grupie pacjentów wybranego punktu pobrań materiału laboratoryjnego. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego na podstawie którego określono przybliżony poziom wiedzy ankietowanych na temat przygotowania do badań.
Wyniki. W grupie badanej 18% ankietowanych wykazało dobry poziom wiedzy, 59% poziom dostateczny, natomiast 23% poziom niedostateczny. Stwierdzono silną zależność poziomu wiedzy z miejscem zamieszkania, wiekiem oraz zdeklarowanym poziomem wiedzy.
Wnioski. Zakres wiedzy pacjentów na temat przygotowania do badań, utrzymuje się na średnim poziomie ze znacznym udziałem osób niewystarczająco poinformowanych; co stanowi lukę w zakresie edukacji pacjentów przez personel medyczny zajmujący się badaniami laboratoryjnymi.
Bibliografia
1. Dębińska-Kieć A, Naskalski J. Diagnostyka Laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Wrocław: Elsevier Urban & Partner; 2010.
2. Neumeister B, Besenthal I, Böhm B. Diagnostyka laboratoryjna. Wrocław: Elsevier Urban & Partner; 2013.
3. Guder W, Narayanan S, Wisser H i wsp. Próbki: od pacjenta do laboratorium. Wpływ zmienności przedanalitycznej na jakość wyników badań laboratoryjnych. Wrocław: MedPharm Polska; 2009.
4. Plebani M. Errors in clinical laboratories or errors in laboratory medicine? Clin. Chem. Lab. Med. 2006; 44 (6): 750–759.
5. Szutowicz A., Raszei-Specht A. Diagnostyka laboratoryjna tom I. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego; 2009.
6. Morrow Cavanaugh B. Badania laboratoryjne i obrazowe dla pielęgniarek. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2007.
7. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 Listopada 2007 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego (Dz. U. 07.210.1540).
8. Bobilewicz D, Zborowska H, Frankowicz A. Ocena jakości próbek krwi przesyłanych do laboratorium w aspekcie błędów przedanalitycznych – doświadczenia własne. Diagnostyka Laboratoryjna. 2007(4): 669-678.
9. Allison L. Podstawy biologii molekularnej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego; 2009.
10. Wojtysiak-Duma B. Mocz jako materiał do badań laboratoryjnych. Diagnosta Laboratoryjny. 2011;1(22):12-14.
11. Ciechaniewicz W, Grochans E, Łoś E. Wstrzyknięcia śródskórne, podskórne, domięśniowe i dożylne. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL; 2007.
12. Szczeklik A, Gajewski P. Choroby Wewnętrzne – kompendium. Kraków: Medycyna Praktyczna; 2011.
13. Frączyk N. i wsp. Analiza stanu wiedzy młodych ludzi na temat laboratoryjnych badań profilaktycznych. Problemy Higieny Epidemiologicznej. 2013, 94(2): 354-360.
14. Jaźwińska-Kuliś J. Źródła Niepewności przedanalitycznej w badaniach analitycznych – cz. I. Laboratorium- Przegląd Ogólnopolski. 2008(4):40-42.
15. Jaksz-Recmanik E, Bobiński R. Błędy przedlaboratoryjne w praktyce pielęgniarskiej. Problemy Pielęgniarstwa. 2011; 19: 386-390.
16. Szymczak-Nużka M. Wyedukowany dawca – bezpieczny pacjent. Polski Merkuriusz Lekarski. 2011; 177: 208-210.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Monika Stańda-Nowakowska, Patrycja Zurzycka, Iwona Repka (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.