System kształcenia pielęgniarskiego i aktywność organizacji pielęgniarskich w Niemczech – doświadczenia z V Europejskiego Spotkania Studentów Pielęgniarstwa w Magdeburgu

Abstrakt

SYSTEM KSZTAŁCENIA PIELĘGNIARSKIEGO I AKTYWNOŚĆ ORGANIZACJI PIELĘGNIARSKICH W NIEMCZECH – DOŚWIADCZENIA Z V EUROPEJSKIEGO SPOTKANIA STUDENTÓW PIELĘGNIARSTWA W MAGDEBURGU

Wstęp. W dniach 20-26 października 2017 roku studenci kierunku pielęgniarstwo Uniwersytetu Medycznego w Lublinie mieli okazję uczestniczyć w V Europejskim Spotkaniu i Konferencji Studentów Pielęgniarstwa w Magdeburgu.

Cel. Celem tego opracowania jest analiza systemu kształcenia pielęgniarek w Niemczech oraz przedstawienie działalności Niemieckiego Towarzystwa Pielęgniarskiego (DBfK).

Podsumowanie. Istnieje kilka dróg edukacji pielęgniarek w Niemczech, edukacja na poziomie wyższym licencjackim stanowi jedną z opcji. Pielęgniarki zrzeszone w Niemieckim Towarzystwie Pielęgniarskim (DBfK) dążą do zwiększenia zainteresowania pielęgniarek wykształceniem wyższym, jak również podejmują starania stworzenia samorządu pielęgniarskiego.

System of nursing education and activity of nursing organisations in Germany – experience from 5th European Meeting of Nursing Students in Magdeburg.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Cuber T. i wsp. Analiza porównawcza wybranych elementów systemu szkolnictwa pielęgniarskiego na poziomie licencjatu w Polsce i Finlandii. Problemy Pielęgniarstwa, 2011; 19 (3): 273-281.

2. Nowicki G. i wsp. Możliwości i bariery rozwoju zawodowego pielęgniarek w opinii uczestników specjalizacji w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego. Problemy Pielegniarstwa, 2012; 20 (4): 473-479.

3. Cisoń-Apanasewicz U. i wsp. Opinie pielęgniarek na temat kształcenia podyplomowego. Problemy Pielęgniarstwa, 2009;17 (1): 32-37.

4. StatistischesBundesamt (2013): A - Umfragezur Anzahl der akademischausgebildeten Pflegekräfte. dostęp: http://de.statista.com/statistik/daten/studie/425556/umfra-ge/anzahl-akademisierter-pflegekraefte-in-deutschen-krankenhaeusern/ [dostep: 23.02.2016].

5. StatistischesBundesamt (2013): B-UmfragezumBedarf an akademischausgebildeten Pflegekräften. dostęp: (vgl. http://de.statista.com/statistik/daten/studie/425556/umfrage/anzahl-akademisierter-pflegekraefte-in-deutschen-krankenhaeusern [dostep: 23.02.2016].

6. Krankepflegegesetz (2003), dostep: https://www.gesetze-im-internet.de/krpflg_ 2004/KrPflG.pdf [dostęp: 19.11.2017].

7. Reform des Pflegeberufegesetz – dostęp: https://www.bundestag.de/dokumente/textarchiv/2017/kw25-de-pflegeberufe/509760 [dostęp: 19.11.2017]

8. Krankepflegegesetz (2003), dostęp: https://www.gesetze-im-internet.de/krpflg_2004/KrPflG.pdf [dostęp: 19.11.2017].

9. http://www.pflegeschulzentrum-goslar.de/cms/ [dostęp: 10.11.2017].

10. Altenpflegegesetz – dostep: https://www.gesetze-im-internet.de/altpflg/AltPflG.pdf [dostęp: 19.11.2017].

11. https://www.dbfk.de/de/ueber-uns/English.php [dostęp: 10.11.2017].

12. Konkret gefragt: Was kostetdas?/ Ile kosztuje przynależność do DBFK? - dostęp: https://www.dbfk.de/de/index.php [dostęp: 19.11.2017].

13. Mapa landów, na terenie których działają izby pielęgniarskie - dostęp: https://www.dbfk.de/de/themen/Pflegekammer.php [dostęp: 19.11.2017].

14. Anzahl der Pflegestudiengänge in Deutschland (2016): dostęp: http://www.studycheck.de/studium/medizin-gesundheitswesen/pflege [dostęp:11.02.2016].

15. Zarobki pielęgniarki w zależności od lat pracy (pracodawca z sektora państwowego) - dostęp: http://oeffentlicher-dienst.info/c/t/rechner/tvoed/p?id=tvoed-p-2017z& matrix=1 [dostęp: 19.11.2017].

Creative Commons License

Praca jest udostępniana na licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Prawa autorskie (c) 2017 Autorzy