Abstrakt
OCENA SATYSFAKCJI PACJENTÓW Z OPIEKI PIELĘGNIARSKIEJ ZA POMOCĄ SKALI NEWCASTLE
Wprowadzenie. Podniesienie jakości świadczonych usług oraz zwiększenie satysfakcji pacjenta z pobytu w placówkach medycznych jest niewątpliwym wyzwaniem dla instytucji ochrony zdrowia w Polsce. Wysoki poziom opieki pielęgniarskiej zwiększa efektywność procesu leczenia, redukuje koszty jednostek ochrony zdrowia i wpływa na poczucie satysfakcji i zadowolenia pacjenta.
Cel pracy. Celem badań była ocena poziomu satysfakcji z opieki pielęgniarskiej za pomocą skali Newcastle.
Materiał i metody. Badaniem objęto 117 pacjentów hospitalizowanych w oddziale rehabilitacji kardiologicznej. Narzędziem badawczym wykorzystanym w badaniu był standaryzowany kwestionariusz Newcastle do oceny ogólnej satysfakcji i doświadczeń pacjentów z opieki pielęgniarskiej na poziomie oddziału.
Wyniki. Doświadczenia respondentów związane z opieką pielęgniarską oceniono na średnim poziomie, zaś poziom ich satysfakcji z tej opieki oceniono na poziomie wysokim. Na powyższą ocenę wpływał wiek oraz poziom wykształcenia pacjentów.
Wnioski. Pacjenci oddziałów rehabilitacji kardiologicznej dobrze oceniają doświadczenia związane z opieką pielęgniarską, zaś poziom ich satysfakcji z tej opieki jest wysoki.
Bibliografia
1. Pypłacz P, Skóra D, Mikos M. Jakość usług medycznych a satysfakcja pacjenta, Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu. 2018; 2(55): 182-185.
2. Aiken LH, Sloane DM, Ball J, et al. Patient satisfaction with hospital care and nurses in England: An observational study. British Medical Journal Open. 2018; 8(1): 1-7.
3. Karaca A, Durna Z. Patient satisfaction with the quality of nursing care. Nursing Open. 2019; 6: 535-545.
4. Wereda W, Jończyk A. The role of customer satisfaction in the modern marketing on the example of the market of dental services. Zeszyty Naukowe Polityki Europejskie, Finanse i Marketing. 2016; 16(65): 114-124.
5. Ankiel M, Kuczyńska A. Wyznaczniki satysfakcji klientów korzystających z usług medycyny estetycznej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. 2017; 330: 7-14.
6. Łukomska A, Szrajda J, Nowakowska I. Satysfakcja osób starszych z usług świadczonych przez lekarza rodzinnego. Gerontologia Polska. 2012; 2(20): 68-71.
7. Rybarczyk A, Marczak M. Quality assessment of health care services in patients’ and medical staff’s opinion. Zdr. Publ. 2011; 121(2): 111-116.
8. Bednarski P, Gajda J, Walkiewicz P. Wskaźniki jakości w ochronie zdrowia na przykładzie diagnostyki i leczenia raka jelita grubego. Warszawa: Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji; 2019, s. 4-7.
9. Hreńczuk M, Gorzała I, Małkowski P. The quality of nursing care provided in the neurosurgery department from the patients’ perspective. Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne. 2022; 16(1): 23-30.
10. Parizad N, Goli R, Mirzaee R, et al. Satisfaction with nursing care and its related factors in patients with COVID-19: A descriptive correlational study. J. Educ. Health Promot. 2021; 10: 437. doi: 10.4103/jehp.jehp_79_21. PMID: 35071643; PMCID: PMC8719559.
11. Gündoğdu H, Tanrıkulu F, Erol F, et al. Nursing Care Satisfaction among Patients Infected with Covid-19: A Turkish Perspective. Galician Medical Journal. 2022; 29(1): E202213. https://doi.org/10.21802/gmj.2022.1.3 9 (dostęp 15.11.2022)
12. Gaweł G, Twarduś K, Kin-Dąbrowska J, i wsp. Jakość opieki pielęgniarskiej na oddziale Kardiologicznym. Problemy Pielęgniarstwa. 2008; 16(4): 339-342.
13. Szpringer M, Chmielewski J, Kosecka J, i wsp. Poziom satysfakcji pacjenta jako jeden z aspektów jakości opieki medycznej. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu. 2015; 2(21): 132-137.
14. Ali S, Chessex C, Bassett-Gunter R, et al. Patient satisfaction with cardiac rehabilitation: association with utilization, functional capacity, and heart-health behaviors. Patient Prefer. Adherence. 2017; 11: 821-830.
15. Moczydłowska A, Krajewska-Kułak E, Kózka M, i wsp. Oczekiwania chorych wobec personelu pielęgniarskiego. Problemy Pielęgniarstwa. 2014; 22(4): 464-470.
16. Alhowaymel F, Abaoud A, Alhuwaimel A, et al. COVID-19 Patients’ Satisfaction Levels with Nursing Care: A Cross-Sectional Study. SAGE Open Nurs. 2022; Feb 10: 8. doi: 10.1177/23779608221078163. PMID: 35174280; PMCID: PMC8843417.
17. Yusefi AR, Davarani ER, Daneshi S, et al. Responsiveness level and its effect on services quality from the viewpoints of the older adults hospitalized during COVID-19 pandemic. BMC Geriatr. 2022; 22: 653. https://doi.org/10.1186/s12877¬022-03344-5.
18. Delura M, Posłuszna-Owcarz M, Rezmerska L. Satysfakcja pacjentów z pielęgniarskiej opieki przedoperacyjnej. Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu. 2016; 4(1): 8-15.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2023 Autorzy