Potrzeby edukacyjne pacjentów zakwalifikowanych do koronarografii

Autor

  • Iwona Bodys-Cupak Uniwersytet Jagielloński, Collegium Medicum, Wydział Nauk o Zdrowiu, Pracownia Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa, Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa / Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie, Instytut Ochrony Zdrowia, Zakład Pielęgniarstwa Autor
  • Alicja Kamińska Uniwersytet Jagielloński, Collegium Medicum, Wydział Nauk o Zdrowiu, Pracownia Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa, Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa Autor
  • Beata Ogórek-Tęcza Uniwersytet Jagielloński, Collegium Medicum, Wydział Nauk o Zdrowiu, Pracownia Teorii i Podstaw Pielęgniarstwa, Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa / Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie, Instytut Ochrony Zdrowia, Zakład Pielęgniarstwa Autor
  • Aneta Grochowska Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie, Instytut Ochrony Zdrowia, Zakład Pielęgniarstwa Autor
  • Jadwiga Jordanek Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie, Instytut Ochrony Zdrowia, Zakład Pielęgniarstwa Autor

Słowa kluczowe:

koronarografia, potrzeby edukacyjne, diagnostyka inwazyjna

Abstrakt

POTRZEBY EDUKACYJNE PACJENTÓW ZAKWALIFIKOWANYCH DO KORONAROGRAFII

Wprowadzenie. Kardiologia interwencyjna w Polsce w ostatnich latach to bardzo dynamicznie rozwijająca się dziedzina. Obserwuje się rosnącą liczbę ośrodków wyposażonych w pracownie hemodynamiczne umożliwiające wykonanie szybkiej i skutecznej diagnostyki choroby wieńcowej. Koronarografia jest obecnie uznawana za „złoty standard” tej diagnostyki. Ze względu na wzrastającą dostępność tego zabiegu i ilość wykonywanych procedur, postanowiono ocenić w tej pracy poziom wiedzy na temat koronarografii jaki posiadają pacjenci kierowani na badanie.

Cel. Celem niniejszej pracy jest określenie potrzeb edukacyjnych pacjentów zakwalifikowanych do zabiegu koronarografii. Poznanie stopnia wiedzy pacjentów pozwoli na prowadzenie ukierunkowanego procesu edukacyjnego wśród badanych.

Materiał i metody. Badania zostały przeprowadzone wśród 100 pacjentów Szpitala Rejonowego w Suchej Beskidzkiej na Oddziale Kardiologii, od stycznia do kwietnia 2011 roku. Dobór pacjentów był losowy. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego za pomocą własnego kwestionariusza ankiety.

Wyniki.Z analizy materiału wynika, iż połowa ankietowanych posiada wysoki poziom wiedzy na temat koronarografii, 45% otrzymało ocenę bardzo dobrą, 5% ocenę dobrą. Natomiast druga połowa badanych wykazała znacznie niższy poziom wiedzy, 35% otrzymało ocenę dostateczną i aż 15% ocenę niedostateczną.

Wnioski. Analiza statystyczna wyników ukazuje istotne statystycznie różnice pomiędzy wiekiem, wykształceniem, miejscem zamieszkania a poziomem wiedzy na temat koronarografii. Przedstawione wyniki prowadzą do konkluzji, iż konieczne jest podjęcie odpowiednich działań w obszarze grupy interwencyjnej. Jest to zadanie dla każdego z członków zespołu terapeutycznego.

Bibliografia

1. Naruszewicz M. Kardiologia zapobiegawcza. Wydanie II uzupełnione. Warszawa: Wydawnictwo eMKa; 2007.

2. Witkowski A, red. Kardiologia interwencyjna: Jak leczyliśmy chorych w roku 2008? Raport Zarządu Sekcji Interwencji Sercowo – Naczyniowych Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Postępy w Kardiologii Interwencyjnej. 2009; 5, 2(16): 62-65.

3. Moczko JA, Bręborowicz GH, Tadeusiewicz R. Statystyka w badaniach medycznych. Springer. Warszawa: PWN; 1988.

4. Jaciubek M. Kardiologia interwencyjna w chorobie wieńcowej. Medycyna Dydaktyka Wychowanie. 2006; 5 (38): 83-88.

5. Legutko J, Dudek D. Powikłania ogólne i miejscowe diagnostyki oraz leczenia inwazyjnego choroby wieńcowej. Postępy w Kardiologii Interwencyjnej. 2009; 5, 4(18): 188-197.

6. Osman D, Deptuła E, Olszewski R i wsp. Przygotowanie merytoryczne pacjentów kierowanych na zabieg koronarografii. Folia Cardiologica. 2004; 11(12): 921-927.

7. Grochans E, Starczewska M, Jurczak A i wsp. Wsparcie emocjonalno – informacyjne jako element działań pielęgniarskich w opiece nad pacjentami poddawanymi koronarografii. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2008; 4(25): 25-29.

8. Bachórzewska – Gajewska H, Serwicka A, Komło A i wsp. Znajomość czynników ryzyka choroby wieńcowej wśród pacjentów hospitalizowanych celem wykonania koronarografii oraz ich oczekiwania po badaniu. Przegląd Kardiodiabetilogiczny. 2007;2, 1: 35-40.

9. Gryz J, Izdebski P. Lęk u pacjentów przed inwazyjnymi badaniami diagnostycznymi: koronarografia, arteriografia i kolonoskopia. Polish Journal of Radiology. 2005; 70(2): 31-36.

10. Tarkowska A, Tarkowski A, Wilczyńska A i wsp. Przyczyny obaw i lęku u pacjentów przed badaniem koronarograficznym. Sztuka Leczenia. 2001; 7(2): 25-29.

11. Sawicka J, Jurkowska G, Bachórzewska – Gajewska H i wsp. Ocena jakości życia oraz częstość występowania objawów depresji u pacjentów z chorobą niedokrwienną serca kierowanych na planową koronarografię. Przegląd Kardiodiabetologiczny. 2008; 3,1: 23-27.

12. Skrzypek M, Widomska – Czekajska T. Znaczenie wsparcia społecznego dla stanu zdrowia pacjentów z chorobą wieńcową zakwalifikowanych do koronarografii. Zdrowie Publiczne. 2004; 114(1): 46-51.

Pobrania

Opublikowane

2012-12-01

Jak cytować

Bodys-Cupak, I., Kamińska, A., Ogórek-Tęcza, B., Grochowska, A., & Jordanek, J. (2012). Potrzeby edukacyjne pacjentów zakwalifikowanych do koronarografii. Pielęgniarstwo XXI Wieku, 11(4(41), 5-10. https://czasopisma.umlub.pl/piel21w/article/view/2256