Pielęgniarskie studia licencjackie – wyobrażenia i rzeczywistość
Słowa kluczowe:
wybór zawodu, studia pielęgniarskie, wyobrażeniaAbstrakt
PIELĘGNIARSKIE STUDIA LICENCJACKIE – WYOBRAŻENIA I RZECZYWISTOŚĆ
Wprowadzenie. Wybór zawodu, dla doświadczonego dorosłego człowieka, jest niełatwy. Tym trudniejszy jest dla młodej osoby kończącej szkołę ponad gimnazjalną. Związane jest to z szeregiem czynników mających wpływ na podejmowanie decyzji, do których należy nie tylko osobowość czy predyspozycje jednostki, ale również wyobrażenia ukształtowane poprzez rodzinę, najbliższe otoczenie, stereotypy czy też „mass media”. Dobrze wybrany zawód, zgodny z naszymi oczekiwaniami, predyspozycjami czy wyobrażeniami daje możliwość samorealizacji i spełnienia.
Cel pracy. Celem pracy było rozpoznanie determinantów wyboru zawodu oraz wyobrażeń
i twierdzeń na temat zawodu pielęgniarki.
Materiał i metody. Badaniami objęto 40 absolwentów licencjackich studiów pielęgniarskich w Wydziale Nauk o Zdrowiu Akademii Techniczno – Humanistycznej w Bielsku - Białej. W tym celu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego wykorzystując autorski kwestionariusz ankiety.
Wyniki. Wyniki Dla 90% respondentów jest to zawód, który daje satysfakcję ze świadczenia stałej pomocy i opieki ludziom oraz pozwala na łagodzenie i zmniejszanie cierpienia ludzi chorych. 57,5% ankietowanych odpowiedziało, że ich wyobrażenia o zawodzie w trakcie kształcenia uległy zmianie częściowej, u 27,5% całkowitej, natomiast u 15% studentów nie zmieniły się. Wyboru tego samego kierunku ponownie dokonałoby 70%, natomiast 27,5% rozpoczęłoby inne studia.
Bibliografia
1. Timoszyk – Tomczak C. Strategie konstruowania własnej przyszłości. Szczecin: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego; 2003, s. 44-48.
2. Kropiwnicka E, Orzechowska A, Cholewska M iwsp. Determinanty wyboru zawodu, poziom aspiracji oraz plany na przyszłość studentów kierunku lekarskiego i pielęgniarstwa Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Problemy Pielęgniarstwa. 2011; 19 (1): 70-80.
3. Beggs J, Bantham J, Taylor S. Distinguishing the factors influencing college students' choice of Major. College student Journal. 2008; 42(2): 381 – 394.
4. Wrońska I, Mariański J. Etyka w pracy pielęgniarskiej. Lublin: Wyd. Czelej; 2002, s. 84.
5. Korczak M. Refleksje na temat kodeksu etyki zawodowej polskiej pielęgniarki. Studia medyczne. 2008; 9: 93-95.
6. Informacja prasowa w sprawie hasła obchodów Międzynarodowego Dnia Pielęgniarek w dniu 12 maja 2012 http://www.ptp.na1.pl/pliki/pdf/IND_Inf_Prasowa_2012.pdf.
7. Piotrowski W. Wpływ edukacji na prestiż zawodowy pielęgniarki. Materiały Międzynarodowej Konferencji Naukowej. Prestiż zawodowy pielęgniarki w Polsce i w Europie, Legnica. Zeszyt Naukowy. 2011; 1(10).
8. Zysberg L, Zisberg A. Nursing students' expectations of the college experience. Journal of Nursing Education. 2008;47(9): 389-95.
9. Ching Li Gwendoline Tan-Kuick, Yong Ngee Keith Ng. Influences on Students’ Choice of Nursing Education in Singapore – An Exploratory Study. Journal of Applied Business and Management Studies. 2010; 1:1-10.
10. Merav Ben Natan, Becker F. Israelis’ perceived motivation for choosing a nursing career. Nurse Education Today. 2010; 30: 308–313.
11. Erickson J et al. Why not nursing? Nursing. 2005; 35(7):46-49.
12. Warren Stomberg M, Nilsson K. Nursing Students’ Self-Graded Motivation to Complete their Programme of Study. The Open Nursing Journal. 2010; 4: 42-47.
13. Binkowska-Bury M, Marć M, Sobolewski M. Orientacja życiowa a czynniki motywujące młodzież do podejmowania kształcenia w zawodzie pielęgniarki w oparciu o badania studentów kierunku pielęgniarstwa Uniwersytetu Rzeszowskiego. Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego. 2005; 2: 149-155.
14. Leoniuk K, Lemska M, Nowakowska H. Wyobrażenia studentów pielęgniarstwa na temat zawodu i pracy w systemie opieki zdrowotnej. Ann. UMCS Sect. D. 2005; 60: 256-259.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Małgorzata Fraś (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.