Wybrane aspekty satysfakcji pacjentów z pobytu w oddziałach chorób wewnętrznych szpitala w Krakowie

Autor

  • Agnieszka Gniadek Zakład Pielęgniarstwa Internistycznego i Środowiskowego Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum w Krakowie Autor
  • Iwona Malinowska-Lipień Zakład Pielęgniarstwa Internistycznego i Środowiskowego Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum w Krakowie Autor
  • Marta Zaniewska Szpital Specjalistyczny im. J. Dietla w Krakowie Autor
  • Maria Cisek Zakład Pielęgniarstwa Internistycznego i Środowiskowego Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum w Krakowie Autor

Słowa kluczowe:

satysfakcja pacjenta, oddział chorób wewnętrznych

Abstrakt

WYBRANE ASPEKTY SATYSFAKCJI PACJENTÓW Z POBYTU W ODDZIAŁACH CHORÓB WEWNĘTRZNYCH SZPITALA W KRAKOWIE

Wstęp. Satysfakcja z opieki jest bezpośrednim wymiarem zadowolenia pacjenta z jakości świadczonych usług medycznych. Pacjenci chcąc otrzymywać świadczenia które będą spełniały ich wymagania wybierają te zakłady opieki zdrowotnej, które będą zaspakajać ich oczekiwania. W przypadku szpitali ze względu na organizację opieki zdrowotnej a także stan zdrowia pacjent nie zawsze ma możliwość wyboru takiego szpitala, który zaspokajały by jego potrzeby zdrowotne.

Cel pracy. Celem pracy była ocena wybranych aspektów satysfakcji pacjentów w wieku średnim (do 50 roku życia) z pobytu w oddziałach chorób wewnętrznych szpitala specjalistycznego w Krakowie.

Materiał i metody. Badania za pomocą metody sondażu diagnostycznego przy użyciu autorskiego kwestionariusza ankiety przeprowadzono na grupie 100 pacjentów w wieku 20-50 lat hospitalizowanych w oddziałach internistycznych Szpitala Specjalistycznego im J. Dietla w Krakowie w 2009 roku.

Wyniki. W badaniach wzięło udział 58 kobiet i 42 mężczyzn. Dla 45% respondentów pobyt w szpitalu był pierwszą hospitalizacją w oddziale wewnętrznym tutejszego szpitala. Badani uznali że otoczenie i warunki organizacji oddziałów były korzystne (61%), a uprzejmość personelu medycznego oceniali na wysokim poziomie, wskazując jednocześnie, że najmniej uprzejmy był personel sprzątający. Jednakże tylko jedna trzecia respondentów była zapoznana z oddziałem (35%), a niestety informacje o wykonywanych badaniach były przekazywane tylko 67% pacjentów. O prozaicznej czynności zamykania drzwi podczas czynności higienicznych wykonywanych przez pielęgniarski według badanych zapominało aż 47% pielęgniarek. Pomimo tego stopień zadowolenia ze świadczonych usług medycznych z zachowaniem zasad poszanowania godności pacjenta był oceniony przez badanych jako wysoki z tendencją do wyższej oceny przypisywanej pielęgniarkom niż lekarzom. Według 55% respondentów personel ogranicza czas poświęcony pacjentowi tylko wyłącznie do wykonania swoich obowiązków, a aż 52% badanych nikt nie zapytał w czasie hospitalizacji czy ma jakieś obawy w związku z pobytem w szpitalu.

Wnioski. Poziom satysfakcji pacjentów z otrzymywanej opieki medycznej w szpitalu został oceniony jako wysoki, jednakże szczegółowa analiza wybranych aspektów świadczonych usług była daleka od doskonałej.

Bibliografia

1. Jarosz M. Psychologia lekarska. Warszawa: PZWL; 1999, s. 372-379.

2. Kulczycka K. Kryteria oceniające satysfakcję pacjentów z opieki pielęgniarskiej. Zdrowie publiczne. 2001; (11): 53-56.

3. Kurpas D, Sapilak B, Steciwko A. Ocena satysfakcji pacjenta dializowanego jako wykładnik jakości opieki świadczonej w praktyce lekarza. Problemy Lekarskie. 2006; 45 (3): 99-100.

4. Folkowski A, Tyszka T. Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańsk: Wydawnictwo GWP; 2001.

5. Mykowska A. Satysfakcja pacjenta a jakość obsługi medycznej. Zdrowie i zarządzanie. 2002; (6): 69 – 73.

6. Marcinowicz L, Grębowski R. Satysfakcja pacjentów w świetle polskich badań empirycznych – próba wyjaśnienia zagadki wysokiego poziomu zadowolenia z opieki. Polski Merkuriusz Lekarski. 2005; 17: 663-666.

7. Szewczyk MT, Cierzniakowska K, Ślusarz R i wsp. Modele opieki pielęgniarskiej. Przewodnik Lekarza. 2005; 2: 82-86.

8. Wyrzykowska M. Ocena opieki pielęgniarskiej w opinii pacjentów. Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne. 2007; 1:3-10.

9. Małecka B, Marcinkowski J. Satysfakcja pacjentów czynnikiem kształtującym współczesny rynek usług medycznych. Problemy Higieny i Epidemiologii. 2007; 88: 17-19.

10. Stefańska W, Grabska K. Sylwetka zawodowa pielęgniarki w opinii pacjentów. Problemy Pielęgniarstwa. 2009; 17 (1): 8-12.

11. Gaweł G, Twarduś K, Kin-Dąbrowska J i wsp. Jakość opieki pielęgniarskiej na oddziale kardiologicznym. Problemy Pielęgniarstwa. 2008; 16 (4): 339–342.

12. Miller M, Supranowicz P, Gębska-Kuczerowska A i wsp. Ocena jakości usług medycznych przez pacjentów szpitali. Przegląd Epidemiologiczny. 2008; 62: 643 – 650.

13. Cieśla D, Wesołowska E, Pastuszko M. Jakość opieki świadczonej na oddziale neurochirurgii z perspektywy personelu lekarskiego i pielęgniarskiego. Problemy Pielęgniarstwa. 2010; 18 (2): 97-100.

14. Kowalewska B, Krajewska-Kułak E, Wrońska I i wsp. Oczekiwania chorych dermatologicznych wobec członków zespołu terapeutycznego i opieki sprawowanej w placówkach ochrony zdrowia. Dermatologia Kliniczna. 2010; 12 (3): 149-156.

15. Kleefstra S, Kool T, Zandbelt L et al. An instrument assessing patient satisfaction with day care in hospitals. BMC Health Serv Res. 2012; 24 (1): 125.

Pobrania

Opublikowane

2012-12-01