Kształtowanie postaw rodzicielskich oraz umacnianie więzi między partnerami – edukacyjna rola Szkoły Rodzenia

Autor

  • Katarzyna Kłopocka-Rutka Oddział Położniczo-Ginekologiczny, Szpital Wojewódzki im. św. Łukasza w Tarnowie Autor

Słowa kluczowe:

szkoła rodzenia, rodzicielstwo, edukacja prozdrowotna

Abstrakt

KSZTAŁTOWANIE POSTAW RODZICIELSKICH ORAZ UMACNIANIE WIĘZI MIĘDZY PARTNERAMI – EDUKACYJNA ROLA SZKOŁY RODZENIA

Wstęp. Zadaniem przedporodowej opieki zdrowotnej nad rodzicami oczekującymi narodzin dziecka jest fizyczne i psychiczne przygotowanie ich do pełnienia ról rodzicielskich. Edukacja w okresie przedporodowym nabiera doniosłego znaczenia, ponieważ największa motywacja do kształtowania zachowań potęgujących zdrowie i największa skuteczność oddziaływań edukacyjnych ma miejsce właśnie w tym okresie.
Szkoła Rodzenia wydaje się być jedynym miejscem, w którym przyszli rodzice mogą być otoczeni profesjonalną opieką i otrzymać niezbędną wiedzę z zakresu ciąży, porodu i połogu oraz pielęgnacji i karmienia noworodka.

Cel pracy. Celem pracy było wykazanie, że wspólne uczestnictwo partnerów w zajęciach Szkoły Rodzenia przygotowuje do pełnienia ról rodzicielskich oraz wpływa na kształtowanie i umacnianie więzi rodzinnej między partnerami.

Materiał i metody. Badanie przeprowadzono w Oddziale Położniczym w Szpitalu Wojewódzkim im. św. Łukasza w Tarnowie w okresie od 28.10.2005 do 15.03.2006 roku. Badaniem objęto 36 położnic, których poród był poprzedzony uczestnictwem wraz z partnerem w kursie Szkoły Rodzenia. Do przeprowadzenia badania wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety, która składa się z dwóch części, zawierających łącznie 35 pytań.

Wyniki. W kursie Szkoły Rodzenia wraz z partnerem częściej uczestniczą kobiety w przedziale wiekowym między 26 a 35 rokiem życia, z wykształceniem wyższym i oczekujące narodzin pierwszego dziecka. Uczestnikami kursu są rodzice – partnerzy ze stażem liczącym od 1 do 3 lat, którzy zgodnie podejmują ważne dla ich związku decyzje takie, jak wspólny udział w kursie Szkoły Rodzenia, wspólny poród oraz sposób i czas karmienia noworodka.

Wnioski. Powodem wspólnego udziału w zajęciach Szkoły Rodzenia jest chęć przygotowania się do świadomego rodzicielstwa a wspólne uczestnictwo w zajęciach ułatwia podjęcie decyzji o porodzie rodzinnym co wpływa na umacnianie więzi współdziałania, współrozumienia i współodczuwania między partnerami.

Bibliografia

1. Bień A, Iwanowicz – Palus G. Narodziny ojcostwa. Zdrowie kobiety - naszą troską. Materiały z III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej, Krosno. 9 -10 maja 2003.

2. Bień A, Iwanowicz – Palus G. Obraz ojca w rodzinie (cz. I). Magazyn Pielęgniarki i Położnej. 2003; 7-8: 58.

3. Bień A, Iwanowicz – Palus G. Obraz ojca w rodzinie (cz. II). Magazyn Pielęgniarki i Położnej. 2003; 9: 40-41.

4. Doroszewska A. Rola współczesnego ojca w opiece nad noworodkiem i jego matką. POŁOŻNA nauka i praktyka. 2012; 1(17):30-33.

5. Preis K, Minowski P. Uczestnictwo męża przy porodzie. Kliniczna Perinatologia i Ginekologia. 2004; Suplement I: 34-37.

6. Fijałkowski W. Poród naturalny po przygotowaniu w Szkole Rodzenia. Warszawa: PZWL; 1989.

7. Kubicka – Kraszyńska U. Przewodnik po szkołach rodzenia i poradniach laktacyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacji „Rodzić po ludzku”; 2004.

8. Teleżyńska A, Kubicka U. Przewodnik po szkołach rodzenia i poradniach laktacyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacji „Rodzić po ludzku”; 2002.

9. Wasilko E, Krajewska K. Rola Szkoły Rodzenia w przygotowaniu kobiety do porodu i opieki nad noworodkiem. Pielęgniarstwo XXI Wieku. 2005;3(12):149-151.

10. Bożkowa K, Sito A. Opieka zdrowotna nad rodziną. Warszawa: PZWL; 2004.

11. Iwanowicz – Palus G, Kuter A, Stadnicka G i wsp. Rola położnej w promocji i przygotowaniu do porodu rodzinnego. Kliniczna Perinatologia i Ginekologia. 2004; Suplement I: 26-130.

12. Baum E. Jak kochać dziecko. Pielęgniarka i Położna. 2000; 11: 9-11.

13. Karauda M, Łepecka – Klusek C. Aktywny udział małżonków w porodzie. Pielęgniarka i Położna. 2001; 8: 7–8.

14. Karauda M, Łepecka – Klusek C. Poród rodzinny w szpitalu w ocenie małżonków. Pielęgniarka i Położna. 2001; 9: 6-8.

15. Bręborowicz GH. Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek. Warszawa: PZWL; 2002.

16. Ćwiek D, Gutowska – Czajka D. Opinie matek na temat obecności osoby towarzyszącej i odczuwania lęku w czasie porodu rodzinnego. Kliniczna Perinatologia i Ginekologia. 2004; Suplement I: 137-140.

17. Szczawińska M. Razem czy osobno? Poród rodzinny. Kraków: Wydawnictwo AZ; 2000.

Pobrania

Opublikowane

2012-12-01