Wybrane aspekty komunikacji z pacjentem a wypalenie zawodowe pielęgniarek pracujących w czasie pandemii COVID-19
Selected aspects of patient communication and occupational burnout among nurses working during the COVID-19 pandemic.pdf (Angielski)

Słowa kluczowe

pielęgniarki
wypalenie zawodowe
komunikacja niewerbalna
komunikacja werbalna

Abstrakt

WYBRANE ASPEKTY KOMUNIKACJI Z PACJENTEM A WYPALENIE ZAWODOWE PIELĘGNIAREK PRACUJĄCYCH W CZASIE PANDEMII COVID-19

Cel pracy. Badanie zostało przeprowadzone w celu oceny, jak postrzeganie komunikacji werbalnej i niewerbalnej, wypalenie zawodowe, wiek, posiadanie dzieci oraz zadowolenie z osiągnięć zawodowych oddziaływają na komunikację pielęgniarek z pacjentami podczas pandemii COVID-19.

Materiał i metody. Do analiz włączono 1187 pielęgniarek (kobiet), które zadeklarowały, że na co dzień pracują z pacjentami. Średnia wieku ankietowanych wynosiła 50,4 (SD = 10,1) lat. W badaniu zastosowano pytania autorskie odnoszące się do postrzegania komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz skale HPCSS-12 (Health Professionals Communication Scale) i BAT-12 (Burnout Assesment Tool).

Wyniki. W modelu regresji liniowej ocena znaczenia komunikacji niewerbalnej (b = 0,135; p<0,001) i pogorszenie w sferze emocjonalnej jako wymiar BAT-12 (b = 0,092; p= 0,003) okazały się głównymi predyktorami ogólnego indeksu HPCSS-12. Kolejnymi istotnymi predyktorami pozostaje wiek (b = -0,085; p = 0,003), zadowolenie z osiągnięć w pracy (b = 0,082; p = 0,007), posiadanie dzieci do 19. roku życia (b = 0,072; p = 0,012) oraz ocena znaczenia komunikacji werbalnej (b = 0,082; p = 0,014).

Wnioski. Istotne jest realizowanie szkoleń eksperckich i ustawiczne kształcenie pielęgniarek w obszarach związanych z właściwą komunikacją, które pozwolą im adekwatnie i humanitarnie odpowiadać na oczekiwania pacjentów.

Selected aspects of patient communication and occupational burnout among nurses working during the COVID-19 pandemic.pdf (Angielski)

Bibliografia

1. Itri JN, Yacob S, Mithqal A. Teaching Communication Skills to Radiology Residents. Curr. Probl. Diagn. Radiol. 2017; 46(5): 377-381. doi:10.1067/j.cpradiol.2017.01.005

2. McGilton K, Robinson HI, Boscart V, et al. Communication enhancement: nurse and patient satisfaction outcomes in a complex continuing care facility. J. Adv. Nurs. 2006; 54(1): 35-44. doi:10.1111/j.1365-2648.2006.03787.x

3. Bakker DA, Fitch MI, Gray R, et al. Patient–health care provider communication during chemotherapy treatment: the perspectives of women with breast cancer. Patient Educ. Couns. 2001; 43(1): 61-71. doi:10.1016/S0738-3991(00)00147-6

4. Molina-Mula J, Gallo-Estrada J. Impact of Nurse-Patient Relationship on Quality of Care and Patient Autonomy in Decision-Making. IJERPH. 2020; 17(3): 835. doi:10.3390/ijerph17030835

5. Labrague LJ, Santos JAA. Fear of COVID‐19, psychological distress, work satisfaction and turnover intention among frontline nurses. J. Nurs. Manag. 2021; 29(3): 395-403. doi:10.1111/jonm.13168

6. Izdebski Z, Kozakiewicz A, Białorudzki M, et al. Occupational Burnout in Healthcare Workers, Stress and Other Symptoms of Work Overload during the COVID-19 Pandemic in Poland. IJERPH. 2023; 20(3): 2428. doi:10.3390/ijerph20032428

7. Houchens N, Tipirneni R. Compassionate Communication Amid the COVID‐19 Pandemic. Journal of Hospital Medicine. 2020; 15(7): 437-439. doi:10.12788/ jhm.3472

8. Dziurka M, Machul M, Ozdoba P, et al. Clinical Training during the COVID-19 Pandemic: Experiences of Nursing Students and Implications for Education. IJERPH. 2022;19(10):6352. doi:10.3390/ijerph19106352

9. Kwame A, Petrucka PM. A literature-based study of patient-centered care and communication in nurse-patient interactions: barriers, facilitators, and the way forward. BMC Nursing. 2021; 20(1): 158. doi:10.1186/s12912-021-00684-2

10. Hall JA, Horgan TG, Murphy NA. Nonverbal Communication. Annu. Rev. Psychol. 2019; 70(1): 271-294. doi:10.1146/annurev-psych-010418-103145

11. Al-Kalaldeh M, Amro N, Qtait M, et al. Barriers to effective nurse-patient communication in the emergency department. Emergency Nurse. 2020; 28(3): 29¬35. doi:10.7748/en.2020.e1969

12. Aryankhesal A, Mohammadibakhsh R, Hamidi Y, et al. Interventions on reducing burnout in physicians and nurses: A systematic review. Med. J. Islam Repub. Iran. 2019; 33: 77. doi:10.34171/mjiri.33.77

13. Lato-Pawłowska M, Hoffmann-Aulich J. Styl komunikacji interpersonalnej stosowany w relacji między pielęgniarką a hospitalizowanym pacjentem w wieku senioralnym. Piel. Pol. 2019; 73(3): 277-284. doi:10.20883/pielpol.2019.37

14. Molero Jurado M del M, Herrera-Peco I, Pérez-Fuentes M del C, et al. Communication and humanization of care: Effects over burnout on nurses. PLoS One. 2021; 16(6): e0251936. doi:10.1371/journal.pone.0251936

15. Leal-Costa C, Tirado-González S, Rodríguez-Marín J, et al. Psychometric properties of the Health Professionals Communication Skills Scale (HP-CSS). Int. J. Clin. Health Psychol. 2016; 16(1): 76-86. doi:10.1016/j.ijchp.2015.04.001

16. Schaufeli W, de Witte H, Desart S. Burnout Assessment Tool 1 English Translation of the Dutch Manual Content; Burnout Assessment Tool: Leuven, Belgium, 2019; pp. 1–111. Available online: http://burnoutassessmenttool.be/wpcontent/ uploads/2019/04/ Handleiding-BAT-engels-versie-1.2.pdf (accessed on 8 March 2023).

17. Henly SJ. Health Communication Research for Nursing Science and Practice. Nurs. Res. 2016; 65(4): 257-258. doi:10.1097/NNR.0000000000000171

18. Hillen MA, de Haes HCJM, van Tienhoven G, et al. All eyes on the patient: the influence of oncologists’ nonverbal communication on breast cancer patients’ trust. Breast Cancer Res Treat. 2015; 153(1): 161-171. doi:10.1007/s10549-015-3486-0

19. Nestor MS, Fischer D, Arnold D. “Masking” our emotions: Botulinum toxin, facial expression, and well‐being in the age of COVID‐19. J. Cosmet. Dermatol. 2020; 19(9): 2154-2160. doi:10.1111/jocd.13569

20. Carney DR, Cuddy AJC, Yap AJ. Power Posing: Brief Nonverbal Displays Affect Neuroendocrine Levels and Risk Tolerance. Psychol. Sci. 2010; 21(10): 1363-1368. doi:10.1177/0956797610383437

21. Ambady N, LaPlante D, Nguyen T, et al. Surgeons’ tone of voice: A clue to malpractice history. Surgery. 2002; 132(1): 5-9. doi:10.1067/msy.2002.124733

22. Wanko Keutchafo EL, Kerr J, Jarvis MA. Evidence of nonverbal communication between nurses and older adults: a scoping review. BMC Nurs. 2020; 19(1): 53. doi:10.1186/s12912-020-00443-9

23. Vogel D, Meyer M, Harendza S. Verbal and non-verbal communication skills including empathy during history taking of undergraduate medical students. BMC Med Educ. 2018; 18(1): 157. doi:10.1186/s12909-018-1260-9

24. Alarcón-Espinoza M, Sanduvete-Chaves S, Anguera MT, et al. Emotional Self-Regulation in Everyday Life: A Systematic Review. Front Psychol. 2022; 13: 884756. doi:10.3389/fpsyg.2022.884756

25. Amoah VMK, Anokye R, Boakye DS, et al. A qualitative assessment of perceived barriers to effective therapeutic communication among nurses and patients. BMC Nurs. 2019; 18(1): 4. doi:10.1186/s12912-019-0328-0

26. Leal-Costa C, Díaz-Agea JL, Tirado-González S, et al. Las habilidades de comunicación como factor preventivo del síndrome de Burnout en los profesionales de la salud. Anales Sis San Navarra. 2015; 38(2): 213-223. doi:10.4321/S1137-66272015000200005

27. Liu X, Zheng J, Liu K, et al. Hospital nursing organizational factors, nursing care left undone, and nurse burnout as predictors of patient safety: A structural equation modeling analysis. Int. J. Nurs. Stud. 2018; 86: 82-89. doi:10.1016/j. ijnurstu.2018.05.005

28. Karmila R, Handiyani H, Rachmi SF. Factors relating to nurse satisfaction with communication during the bedside handover. Enfermería Clínica. 2019; 29: 640-647. doi:10.1016/j.enfcli.2019.04.098

29. Vermeir P, Degroote S, Vandijck D, et al. Job Satisfaction in Relation to Communication in Health Care Among Nurses: A Narrative Review and Practical Recommendations. SAGE Open. 2017; 7(2): 215824401771148. doi:10.1177/2158244017711486.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2023 Autorzy