Przygotowanie do wykonywania zawodu pielęgniarki w opinii absolwentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie

Autor

  • Urszula Romanowska Zakład Pielęgniarstwa, Instytut Ochrony Zdrowia, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie Autor
  • Krystyna Maj Zakład Pielęgniarstwa, Instytut Ochrony Zdrowia, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie Autor
  • Maria Lipińska Zakład Pielęgniarstwa, Instytut Ochrony Zdrowia, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie Autor

Słowa kluczowe:

absolwenci, ocena kształcenia, praktyka pielęgniarska, pielęgniarstwo

Abstrakt

PRZYGOTOWANIE DO WYKONYWANIA ZAWODU PIELĘGNIARKI W OPINII ABSOLWENTÓW PAŃSTWOWEJ WYŻSZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ W TARNOWIE

WstępW związku z reformą oświaty i szerokimi przemianami w polskiej opiece zdrowotnej istnieje potrzeba podjęcia tematyki ewaluacji kształcenia pielęgniarek. Dąży się by programy studiów były elastyczne i ukierunkowane na kształtowanie wiedzy, postaw studenta, rozwijanie jego osobowości oraz umiejętności sprawnego rozwiązywania problemów na jakie napotyka w swojej drodze zawodowej.

Cel pracy. Celem pracy była ocena procesu kształcenia, stopnia przygotowania absolwentów PWSZ w Tarnowie do samodzielnego wykonywania zawodu pielęgniarki oraz poznanie rozwoju zawodowego absolwentów kierunku pielęgniarstwo.

Materiał i metody. Badaniami objęto grupę 104 absolwentów PWSZ w Tarnowie, kierunek pielęgniarstwo, którzy studiowali w latach 2001-2008. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Badania przeprowadzono w lipcu 2010 roku.

Wyniki. Badania wykazały, że absolwenci PWSZ w Tarnowie, kierunek pielęgniarstwo są dobrze przygotowani do samodzielnego wykonywania zawodu pielęgniarki/rza. Zdobyta wiedza w toku studiów oraz umiejętności praktyczne zdobyte w czasie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych dobrze przygotowują do wykonywania zadań zawodowych. Po ukończeniu studiów znaczna większość absolwentów podejmuje różne formy kształcenia.

Bibliografia

1. Kostrzanowska Z, Zarzycka D. Struktura i zasoby pielęgniarstwa europejskiego. [w:] Wrońska I, Krajewska-Kułak E. red. Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego. Lublin: Wydawnictwo Czelej; 2007, s 27-48.

2. Kwiatkowski SM, Bogaj A, Baraniak B. Pedagogika pracy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne; 2007, s.210.

3. Krajewska-Kułak E, Lewko J, Jankowiak B i wsp. Ocena systemu kształcenia licencjackiego na kierunku pielęgniarstwo w opinii studentów Wydziału Pielęgniarstwa i Ochrony zdrowia Akademii Medycznej w Białymstoku. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2006; 1/2 (14/15):83-89.

4. Cuber T. Koncepcja wyższego kształcenia pielęgniarek w ujęciu systemowym. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2003; .2: 19.

5. Kózka M, Wrońska I. Europejskie kształcenie pielęgniarek. [w:] Wrońska I, Krajewska-Kułak E. red. Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego. Lublin: Wydawnictwo Czelej; 2007, s 99-132.

6. Wasyluk J. Podręcznik dydaktyki medycznej. Warszawa: CMKP; 1998, s.179.

7. Denek K. Ocenianie szkolne w kontekście określania efektywności kształcenia zorientowanego na jego jakość. [w:] Wenta K, Seidler W. red. Diagnoza pedagogiczno-psychologiczna wobec zagrożeń transformacji. Szczecin: 2003, s.12.

Pobrania

Opublikowane

2012-12-01