Ocena aktywności fizycznej młodzieży akademickiej

Autor

  • Ewa Smoleń Zakład Pielęgniarstwa, Instytut Medyczny, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku Autor
  • Lucyna Gazdowicz Zakład Pielęgniarstwa, Instytut Medyczny, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku Autor

Słowa kluczowe:

aktywność, uprawianie sportu, studenci, profilaktyka

Abstrakt

OCENA AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ MŁODZIEŻY AKADEMICKIEJ

Wstęp. Do prozdrowotnych zachowań zdrowotnych zalicza się aktywność fizyczną, niezbędną do prawidłowego utrzymania i umacniania zdrowia. Regularna aktywność fizyczna podejmowana w młodym wieku ma istotny wpływ na prawidłowy rozwój i funkcjonowanie organizmu. Systematyczny wysiłek fizyczny dostosowany do możliwości osobniczych stanowi element profilaktyki wielu chorób.

Cel pracy. Celem badań była ocena aktywności fizycznej studentów.

Materiał i metoda. Badaniem objęto grupę 194 studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. J. Grodka w Sanoku. Zastosowano autorski kwestionariusz ankiety. W opracowaniu statystycznym posłużono się testem niezależności χ2.

Wyniki. Ponad połowa badanych osób oceniła swoją aktywność fizyczną jako dobrą. Za główną przyczynę niepodejmowania aktywności fizycznej badani uznali brak wolnego czasu. Zaledwie co czwarty badany student deklarował uprawianie sportu i najczęściej była to gimnastyka, jazda na rowerze oraz bieganie. Tylko co dziesiąta badana osoba nie ćwiczyła na zajęciach wychowania fizycznego w trakcie studiów. Znamienne statystycznie okazała się wyższa samoocena aktywności fizycznej dokonana przez mężczyzn niż przez kobiety. Studentki częściej od studentów deklarowały regularne wykonywanie ćwiczeń.

Wnioski. Czynnikiem determinującym częstotliwość i rodzaj uprawianego sportu przez studentów była płeć. Poza zajęciami wychowania fizycznego zaledwie jedna czwarta osób podejmowała aktywność fizyczną, co jest zjawiskiem niekorzystnym dla zdrowia. Działania promocyjne skierowane do studentów powinny motywować do podejmowania aktywności fizycznej poza obowiązkowymi zajęciami wychowania fizycznego w czasie trwania studiów.

Bibliografia

1. Sęk H, Heszen-Niejodek I. Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2008.

2. Jędrychowski W. Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; 2010.

3. Witana K, Szpak A. Uwarunkowania społeczno-ekonomiczne aktywności fizycznej młodzieży szkół średnich w Białymstoku. Problemy Higieny i Epidemiologii. 2009; 90(1): 42-46.

4. Bińkowska-Bury M. Zachowania zdrowotne młodzieży akademickiej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego; 2009.

5. www.mz.gov.pl Narodowy Program Zdrowia. (30. 04. 2012).

6. Bednarek A. Wybrane problemy zdrowotne w populacji wieku rozwojowego. Część II. Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży jako jeden z wyznaczników prozdrowotnego stylu życia w populacji wieku rozwojowego. Pielęgniarstwo XXI wieku. 2011;1(34): 29-33.

7. Kostrzanowska Z. Pojęcie zdrowia i choroby w wymiarze biopsychospołecznym. [w:] Krajewska-Kułak E, Wrońska I, Kędziora-Kornatowska K. Problemy wielokulturowości w medycynie. Warszawa: Wydawnictwo PZWL; 2010, s. 114-136.

8. Marcysiak M, Zagroba M, Ostrowska B, i wsp. Aktywność fizyczna a zachowania żywieniowe dzieci i młodzieży powiatu ciechanowskiego. Problemy pielęgniarstwa. 2010; 18( 2): 176-183.

9. Drabik J. Aktywność fizyczna dzieci, młodzieży i dorosłych. Gdańsk: Wydawnictwo Akademia Wychowania Fizycznego; 1995.

10. http://www.stat.gov.pl Główny Urząd Statystyczny. Departament Badań Społecznych. Stan zdrowia ludności Polski w 2009 roku. Warszawa 2011. (30. 04. 2012).

11. Makohoń-Wiadrowska E, Kulik TB. Styl życia młodzieży akademickiej elementem warunkującym zdrowie. Annalles Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. 2003; Vol. LVIII. Suppl. XIII, 157, Sectio D: 409-413.

12. Poręba R, Gać P, Zawadzki M i wsp. Styl życia i czynniki ryzyka chorób układu krążenia wśród studentów uczelni Wrocławia. Polskie Archiwum Medycyny Wewnętrznej. 2008; 118 (3):1 - 9.

13. Duda B. Aktywność fizyczna studentów Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu

w Gdańsku przykładem zdrowego stylu życia. Annalles Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. 2005; Vol. LX. Suppl. XVI, 84, Sectio D : 409-413, 387-390.

14. http://www.stat.gov.pl Główny Urząd Statystyczny, Departament Badań Społecznych

|i Warunków Życia: Zdrowie i ochrona zdrowia w 2010 roku. Warszawa 2012. (30. 04. 2012).

15. Bogusz R, Kunic R. Socjokulturowe uwarunkowania zachowań zdrowotnych kobiet. Przyczynek do praktycznych aplikacji socjologii zdrowia. [w:] Popielski K, Skrzypek M, Albińska E. Zdrowie w kontekście psychospołecznym. Lublin: Wydawnictwo KUL; 2010, s. 271-281.

Pobrania

Opublikowane

2012-12-01

Jak cytować

Smoleń, E., & Gazdowicz, L. (2012). Ocena aktywności fizycznej młodzieży akademickiej. Pielęgniarstwo XXI Wieku, 11(4(41), 97-102. https://czasopisma.umlub.pl/piel21w/article/view/2283