Rola pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania w kreowaniu prozdrowotnych postaw uczniów
Słowa kluczowe:
pielęgniarka szkolna, edukacja zdrowotna, uczeń, postawaAbstrakt
ROLA PIELĘGNIARKI ŚRODOWISKA NAUCZANIA I WYCHOWANIA W KREOWANIU PROZDROWOTNYCH POSTAW UCZNIÓW
Wstęp. Wyzwania stawiane przed jednostką we współczesnym świecie, choroby cywilizacyjne i niekorzystne tendencje zdrowotne powodują, że praca przedstawicieli ochrony zdrowia oraz wszystkich, którzy zajmują się zdrowiem, staje się niezwykle istotna. Szczególna rola przypada tu przede wszystkim pielęgniarkom i położnym, na co dzień zajmujących się zdrowiem swoich podopiecznych w różnych fazach ich życia i zdrowia. Ochrona wartości, jaką jest zdrowie i pomnażanie jego potencjału to idea, którą odnajdujemy w zawodach pielęgniarki, położnej czy lekarza.
Jeszcze do niedawna, udział w opiece zdrowotnej wiązał się głównie z korzystaniem ze świadczeń w sposób bierny, natomiast obecnie, to również branie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi oraz czynne uczestnictwo w tworzeniu środowiska sprzyjającego zdrowiu. Budowanie świadomości zdrowotnej społeczeństwa, opartej na przekonaniu, że styl życia jest głównym, modyfikowalnym czynnikiem determinującym zdrowie, zwiększa działania ludzi na rzecz zdrowia. Motorem napędowym dla tych działań, mogą być więc przedstawiciele zawodów medycznych, ze szczególnym uwzględnieniem pielęgniarki.
Wychowanie szkolne jest niezbędnym elementem przygotowania młodego człowieka do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, świadomego i odpowiedzialnego za dokonywane wybory, w tym także zdrowotne. Ważnym elementem tego procesu będzie edukacja zdrowotna, której realizatorem poza rodziną, nauczycielami i wychowawcami jest pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania, jako jedyny profesjonalnie przygotowany pracownik ochrony zdrowia na terenie szkoły.
Cel pracy. Celem niniejszego opracowania, jest ukazanie roli pielęgniarki szkolnej w kreowaniu prozdrowotnych postaw uczniów.
Wnioski. Pielęgniarka obecnie to osoba, która potrafi wykonać nie tylko czynności instrumentalne, ale i dietetyk, psycholog i pedagog w jednym. Interdyscyplinarność zawodu powoduje, że to właśnie ona cieszy się znaczącym uznaniem i zaufaniem społecznym i potrafi znaleźć wspólny język z każdym, zarówno z dorosłym jak i z małym pacjentem, co jest szczególnie ważne w przypadku pielęgniarki szkolnej. Współpracując z innymi osobami w środowisku szkolnym, jest liderem zdrowia i inicjatorem działań edukacyjnych a także promujących zdrowie.
Bibliografia
1. Heszen I, Sęk H. Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2008, s. 226, 276.
2. Woynarowska B. Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2010, s. 337.
3. Tobiasz-Adamczyk B. Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; 2000, s. 97.
4. Sokołowska M. Umiejętności życiowe uczniów. Remedium. 2002; 9: 4-5.
5. http://www.instytucja.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1261%3Awane-stanowisko-komitetu-rozwoju-czowieka-pan&Itemid=105, dostęp 24.04.2012.
6. Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 2008, s. 259.
7. Syrek E. Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego; 2000, s. 34.
8. Lizak D. Medical knowledge necessary element modern education of teacher [in:] Charzyńska-Gula M, Kachaniuk H, Bednarek A. Diagnosis and conditions determining the health of carees and carers – selected issues. Edited by Charzyńska-Gula M, Kachaniuk H, Bednarek A. Lublin 2011, site 231, 233.
9. http://www.bibliotekako.pl/news.aid,258,Profilaktyczna_ochrona_zdrowia_uczniow.html, dostęp 24.04.2012
10. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 grudnia 2004 w sprawie zakresu
i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą, Dz. U. 04.282.2814 z dnia 30 grudnia 2004r.
11. http://www.nfz-warszawa.pl/index/poz_spis/zakres_piel_edu, dostęp 20.04.2012.
12. Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz M. Promocja zdrowia dla studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwo i położnictwo. Tom I. Teoretyczne podstawy promocji zdrowia. Lublin: Wydawnictwo Czelej; 2008, s. 208.
13. http://www.bibliotekako.pl/save_pdf_article.php?aid=258, dostęp 24.04.2012
14. Graczykowska B. i wsp. Edukacja zdrowotna, turystyka i rekreacja dzieci i młodzieży – w nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego. Opole: Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej; 2010, s. 19,29.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Dorota Lizak, Mariola Seń, Edyta Laska (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.