Motywacja, postawy i wiedza pielęgniarek w zakresie leczenia ran: badanie przekrojowe
DOI:
https://doi.org/10.12923/pielxxiw-2024-0051Słowa kluczowe:
postawa, kompetencje kliniczne, wiedza, motywacja, leczenie ranAbstrakt
MOTYWACJA, POSTAWY I WIEDZA PIELĘGNIAREK W ZAKRESIE LECZENIA RAN: BADANIE PRZEKROJOWE
Cel pracy. Rany przewlekłe/trudno gojące się/nie gojące się są problemem ogólnoświatowym, który wymaga wykształconych, zmotywowanych pielęgniarek z pozytywnym nastawieniem do opieki nad ranami. Celem tego badania była ocena motywacji, postaw i wiedzy pielęgniarek leczących pacjentów z przewlekłymi ranami podczas ich codziennej praktyki przed ukończeniem nowo wprowadzonego programu certyfikacji.
Metody. Eksploracyjne badanie przekrojowe. W badaniu wzięły udział dziewięćdziesiąt cztery losowo wybrane pielęgniarki, które na co dzień pracują z pacjentami z ranami. Instrument skonstruowany przez autorów został rozprowadzony między lutym a marcem 2022 roku.
Wyniki. Ogólna motywacja osiągnęła 73%, postawa 53%, a wiedza 54%. Stwierdzono istotną różnicę w motywacji między oddziałami/placówkami (P = 0,036), przy czym pielęgniarki opieki domowej osiągnęły najwyższy poziom, dodatnią korelację między wiedzą a poziomem wykształcenia (P = 0,042) oraz pozytywne nastawienie wśród pielęgniarek ze specjalizacją (P = 0,021). Pielęgniarki są zainteresowane dalszym kształceniem, ale brakuje im kompetencji.
Wnioski. Wyniki są związane z wcześniejszym brakiem zorganizowanej edukacji pielęgniarskiej w zakresie leczenia ran. Skuteczne leczenie pacjentów z przewlekłymi ranami jest złożone i wymaga odpowiedniej wiedzy, postaw i motywacji do leczenia ran. Oczekuje się, że wola pielęgniarek i nowa certyfikacja doprowadzą do pozytywnych ogólnych wyników.
Bibliografia
1. Olsson M, Järbrink K, Divakar U, et al. The humanistic and economic burden of chronic wounds: A systematic review. Wound Repair Regen. 2019;27(1):114-125. doi:10.1111/wrr.12683.
2. Nussbaum SR, Carter MJ, Fife CE, et al. An Economic Evaluation of the Impact, Cost, and Medicare Policy Implications of Chronic Nonhealing Wounds. Value Health. 2018;21(1):27-32. doi:10.1016/j.jval.2017.07.007.
3. Martinengo L, Olsson M, Bajpai R, et al. Prevalence of chronic wounds in the general population: systematic review and meta-analysis of observational studies. Ann. Epidemiol. 2019;29:8-15. doi:10.1016/j.annepidem.2018.10.005.
4. Guest JF, Fuller GW, Vowden P. Cohort study evaluating the burden of wounds to the UK’s National Health Service in 2017/2018: update from 2012/2013. BMJ Open. 2020;10(12):e045253. doi:10.1136/bmjopen-2020-045253.
5. Werdin F, Tenenhaus M, Rennekampff HO. Chronic wound care. Lancet. 2008;372(9653):1860-1862. doi:10.1016/S0140-6736(08)61793-6.
6. Welsh L. Wound care evidence, knowledge and education amongst nurses: a semi-systematic literature review. Int. Wound J. 2018;15(1):53-61. doi:10.1111/iwj.12822.
7. Dimunová L, Rónayová I, Grešš Halász B, et al. Analysis of chronic wound management in nursing. Clinical Social Work and Health Intervention. 2020;11(3):65-70. doi:10.22359/cswhi_11_3_10.
8. Act of the National Council of the Slovak Republic No. 578/2004 Coll. on health care providers, health care workers, professional organisations in health care and on amendment and supplementation of certain acts.
9. Act of the National Council of the Slovak Republic No. 311/2002 Coll. on the profession of nurse, on the profession of midwife, on the Slovak Chamber of Nurses and Midwives and on the amendment and supplementation of the Slovak National Council Act No. 14/1992 Coll. on the Slovak Chamber of Secondary Health Care Professionals and on the Slovak Chamber of Dental Technicians.
10. Decree of the Ministry of Health of the Slovak Republic No. 208/2024 Coll.
11. Measure of the Ministry of Health of the Slovak Republic of December 12, 2019 no. 09796-2019-OL laying down minimum standards for specialisation study programmes, minimum standards for certification study programmes and minimum standards for further education study programmes and their structure, as amended.
12. Wang X, Cheng Z. Cross-Sectional Studies: Strengths, Weaknesses, and Recommendations. Chest. 2020;158(1S):S65-S71. doi: 10.1016/j.chest.2020.03.012. PMID: 32658654.
13. Saibertová S, Kůřil P, Menšíková A, et al. Nurses‘ knowledge in the field of specific prevention and treatment of heels pressure injuries. Ceska a Slovenska Neurologie a Neurochirurgie. 2022;85(Supp. 1):38-42. doi:10.48095/cccsnn2022S38.
14. Ferreira AM, Rigotti MA, da Silva Barcelos L, et al. Knowledge and practice of nurses about care for patients with wounds. Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online. 2014;10(12):4532-4538. doi:10.9789/2175-5361.2014.v6i3.1178-1190.
15. Corbett LQ. Wound Care Nursing: Professional Issues and Opportunities. Adv Wound Care. (New Rochelle). 2012;1(5):189-193. doi:10.1089/wound.2011.0329.
16. Goudy-Egger L, Dunn KS. Use of Continuing Education to Increase Nurses’ Knowledge of Chronic Wound Care Management. J. Contin. Educ. Nurs. 2018;49(10):454-459. doi:10.3928/00220124-20180918-05.
17. Hoffmann B. Motivation for Learning and Performance. 1st ed. Elsevier Academic Press, 2016.
18. Oldland E, Redley B, Botti M, et al. Nurses’ motivations and desired learning outcomes of postgraduate critical care studies: A descriptive exploratory study. Aust. Crit. Care. 2023;36(4):586-594. doi:10.1016/j.aucc.2022.05.004.
19. Kinsella D, Fry M, Zecchin A. Motivational factors influencing nurses to undertake postgraduate hospital-based education. Nurse Educ. Pract. 2018;31:54-60. doi:10.1016/j.nepr.2018.04.011.
20. Pokorná A, Holloway S, Strohal S. Wound curriculum for nurses: post-registration qualification wound management - European Qualification Framework level 5. Journal of Wound Care. 2017;26(Supp.12): S1-S27. doi: 10.12968/jowc.2017.26.Sup12.S1.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Autorzy

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.