Wybrane problemy zdrowotne w populacji wieku rozwojowego. Część II. Znaczenie interdyscyplinarnych działań medycznych oraz paramedycznych wobec problemu krzywdzenia dzieci i młodzieży
Słowa kluczowe:
krzywdzenie dzieci i młodzieży, interdyscyplinarne działaniaAbstrakt
WYBRANE PROBLEMY ZDROWOTNE W POPULACJI WIEKU ROZWOJOWEGO. CZĘŚĆ II. ZNACZENIE INTERDYSCYPLINARNYCH DZIAŁAŃ MEDYCZNYCH ORAZ PARAMEDYCZNYCH WOBEC PROBLEMU KRZYWDZENIA DZIECI I MŁODZIEŻY
Wstęp. Systematycznie realizowana aktywność fizyczna od najmłodszych lat stanowi wymierny składnik zdrowego stylu życia, który w największym stopniu decyduje o stanie zdrowia człowieka.
Cel pracy. Przedstawienie optymalnego poziomu aktywności fizycznej, zależnego od wieku, stanu zdrowia i warunków życia dziecka, jako istotnego elementu stymulacji jego rozwoju w kierunku prozdrowotnym.
Materiał i metodyka. Systematyczny przegląd piśmiennictwa medycznego w aspekcie uwarunkowań zapotrzebowania na racjonalny poziom aktywności fizycznej u dzieci i młodzieży.
Wyniki. Trening zdrowotny poprzez odpowiedni do wieku poziom aktywności fizycznej stanowi gwarancję zachowania prawidłowych relacji tkanki mięśniowej do tłuszczowej oraz zwiększenia udziału bodźców środowiskowych z korzyścią dla funkcjonowania organizmu. U dzieci i młodzieży niezbędne są zorganizowane i różnorodne zajęcia ruchowe, które stanowią podstawowy warunek osiągnięcia wydolności fizycznej, zmniejszającej ryzyko rozwoju chorób układu krążenia. Racjonalna i stała wydolność ruchowa prowadzi do morfologicznego i czynnościowego doskonalenia poszczególnych układów i narządów oraz stopniowego wzrastania zdolności przystosowawczych organizmu do wysiłku fizycznego. W ten sposób zwiększa się odporności ustroju na zmęczenie oraz swoista reakcja korzystnie przeciwdziałająca podatności na zachorowanie.
Podsumowanie. Pracownicy zawodów medycznych i paramedycznych moralnie odpowiedzialni za krzewienie kultury zdrowotnej, w tym aktywności fizycznej w społeczeństwie, powinni czuć się zobligowani do przekazywania właściwych informacji oraz prezentowania wzorców aktywności ruchowej w populacji dzieci i młodzieży.
Bibliografia
1. Spodaryk K.: Aktywność ruchowa w promocji zdrowia młodzieży. Wydawnictwo Akademia Wychowania Fizycznego, Kraków, 2001
2. Kasperczyk T., Aktywność ruchowa jako składowa profilaktyki zdrowia ze szczególnym uwzględnieniem układu odpornościowego. [w]: Rutkowska E.: Aktywność fizyczna w pielęgnowaniu zdrowia i terapii chorób. Lublin 1998
3. Koszczyc T., Wołyniec J., Guła-Kubiszewska H.: Aktywność ruchowa dzieci i młodzieży. Wydawnictwo: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, wydanie: 1, 2007
4. Drabik J.: Aktywność fizyczna dzieci, młodzieży i dorosłych. Wydawnictwo Akademia Wychowania Fizycznego, Gdańsk, 1995.
5. Zaniewicz D. (red.).: Aktywność ruchowa dzieci i młodzieży jako profilaktyka chorób cywilizacyjnych. Wydawca: Medicina Sportiva, wydanie 1, Kraków 2006
6. Kasperczyk T.: Poziom sprawności i aktywności fizycznej a zdrowie. Nowa Medycyna, 2000; 108, 12: 88-90.
7. Łuczak J., Bronowicki S.: Zdrowotne aspekty aktywności fizycznej. Wyd. Wielkopolska Wyższa Szkoła Turystyki i Zarządzania w Poznaniu. Poznań 2010
8. Suliusz S.: Wielowymiarowość sportu dzieci i młodzieży. Wychow. Fiz. i Sport. 2002; 5: 32-38.
9. Jegier A.: Medyczne problemy sportu dzieci i młodzieży. Medicina Sportiva, wyd. 1, Kraków 2005
10. Jodkowska M., Ostręga W., Oblacińska A.: Zasady i metodyka nadzoru w profilaktycznej opiece zdrowotnej nad uczniami. Wydawnictwo Medyczne Instytut Matki i Dziecka, Warszawa, 2003
11. Maszczak T.: Wychowanie fizyczne w nowym systemie edukacji – szanse i zagrożenia Wychow. Fiz. i Zdr. 2000, 5, 196-199.
12. Woynarowska B. (red).: Profilaktyka w pediatrii. Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa, 1998
13. Karski J. B. (red.).: Promocja zdrowia. Wydawnictwo Ignis, Warszawa, 1999.
14. Panasiuk B., Pokopowicz D.: Częstość występowania bólów kręgosłupa a sposób spędzania czasu wolnego wśród dziewcząt wiejskich. Nowa Pediatria, 2006;4: 90-94.
15. Sozański H.: Cele strategiczne oraz uwarunkowania sportu dzieci i młodzieży. Wychow. Fiz. i Zdr. 2000; 2/3: 56-62.
16. Sajda B., Nowe formy aktywności ruchowej w kształtowaniu prozdrowotnych postaw dziewcząt. Wychow. Fiz. i Zdr. 2001; 3: 12-16.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Anna Bednarek (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.