Rola położnej w kontakcie z rodzicami dziecka przebywającego w Oddziale Intensywnej Opieki Neonatologicznej
Słowa kluczowe:
komunikacja interpersonalna, wsparcie emocjonalne, postawy rodziców wobec dzieci leczonych w OITN, wcześniakAbstrakt
ROLA POŁOŻNEJ W KONTAKCIE Z RODZICAMI DZIECKA PRZEBYWAJĄCEGO W ODDZIALE INTENSYWNEJ OPIEKI NEONATOLOGICZNEJ
Wprowadzenie. W procesie kształtowania relacji międzyludzkich istotną rolę odgrywa wzajemne komunikowanie się. Sztuka komunikowania się jest jedną z podstawowych umiejętności, które są niezbędne w pracy położnej. W codziennym kontakcie informuje ona rodziców odnośnie pielęgnowania dzieci, a także stara się pocieszać rodzinę w bardzo trudnych dla niej chwilach. Ważne jest, aby komunikacja między nimi przebiegała prawidłowo, w sposób partnerski. Rodzic musi wiedzieć, że może otwarcie rozmawiać o swoich problemach i obawach.
Cel pracy. Celem pracy było ukazanie roli, jaką w kontakcie z rodziną dziecka przebywającego w Oddziale Intensywnej Terapii Neonatologicznej, pełni położna.
Materiał i metody. Materiał do prospektywnych badań stanowiły dane uzyskane od 38 położnych pracujących w OITN (I grupa) oraz 39 rodziców dzieci przebywających w OITN (II grupa). Całość badań przeprowadzono w okresie od sierpnia do października 2009 roku. Metodą zastosowaną w pracy, był sondaż diagnostyczny, w oparciu o autorski kwestionariusz ankiety. Całość zebranego materiału poddano analizie statystycznej w oparciu o program Statistica.
Wyniki i wnioski. W badanej grupie I dominowały położne w wieku 41-50 lat, staż pracy 21-30 lat. II grupę stanowiły osoby w wieku 32,4±5,7 lat. Wśród cech, jakimi powinna charakteryzować się położna rodzice wymienili: życzliwość, zrozumienie, troskę i empatię. Pytania, które najczęściej zadawane były położnym dotyczyły: stanu zdrowia dziecka, masy ciała, chęci przyjmowania pokarmu przez dziecko. Zarówno rodzice, jak i położne, oceniały przebieg komunikacji jako dobry.
Bibliografia
1. Nyklewicz W. Podstawy teoretyczne procesu komunikowania. [w:] Kwiatkowska A, Krajewska- Kułak E, Panek W, red. Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie. Lublin: Wyd. Czelej; 2003: 29, 50-51, 36-37.
2. Nęcki Z. Komunikacja międzyludzka. Kraków: Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu; 1996:109.
3. Cooper PJ. Sprawne porozumiewanie się. Warszawa: Wyd. Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli; 1994: 1.
4. Sikorski C. Zachowania ludzi w organizacji. Warszawa: PWN; 2002: 196.
5. Wolska-Lipiec K. Komunikowanie w pielęgnowaniu, [w:] Kwiatkowska A, Krajewska- Kułak E, Panek W, red. Komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie. Lublin: Wyd. Czelej; 2003: 88-89.
6. Fallow. eld L., Jenkins V. Communicating sad, bad, and difficult news in medicine, Lancet 2004, 363: 312-9.
7. Kawczyńska- Butrym Z. Rodzina – zdrowie - choroba. Lublin: Wyd. Czelej; 2001:27, 79.
8. Kmita G. Rodzice i ich przedwcześnie urodzone dziecko, [w:] Helwich E, red. Wcześniak. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL; 2002:123, 116, 113, 122.
9. Kmita G. Wybrane metody wspierania wczesnych kontaktów pomiędzy rodzicami
a hospitalizowanym noworodkiem. Medycyna Wieku Rozwojowego; 2000; (supl. 4):413-422.
10. Urbaniak K. Matki na oddziale patologii noworodka. Dziecko potrzebuje miłości. Magazyn pielęgniarki i położnej; 2005; 12.
11. Bednarek A, Mianowana V, Jachorek M. Zakres funkcji profilaktycznej i promocji zdrowia w pracy pielęgniarki pediatrycznej a oczekiwania rodziców hospitalizowanych noworodków. Problemy Pielęgniarstwa; 2011; 19 (3): 296-302.
12. Bilicka D., Korbińska M., Popow A., Szewczyk M. T. Oczekiwania rodziców względem opieki pielęgniarskiej nad dzieckiem w warunkach szpitalnych. Pielęgniarstwo Chirurgiczne; 2009; 1:20-25.
13. Zarzycka D. Model teoretyczny pielęgniarstwa Florence Nightingale, [w:] Ślusarska B, Zarzycka D, Zahradniczek K, red. Podstawy pielęgniarstwa. Lublin: Wyd. Czelej; 2004:123.
14. Glińska J, Bera A, Brosowska B i wsp. Analiza przyczyn hospitalizacji oraz wyników leczenia noworodków na oddziale patologii i intensywnej terapii noworodka. Rola pielęgniarki neonatologicznej. Problemy Pielęgniarstwa; 2011;19 (4):431-438.
15. Motyka M. Rola aktywnego słuchania w komunikacji terapeutycznej z pacjentem. Problemy Pielęgniarstwa; 2011;19 (2):259-265.
16. http://www.termedia.pl/showpdf.phparticle. 2010.01.05
17. Kmita G. Rodzice i ich przedwcześnie urodzone dziecko, [w:] Helwich E, red. Wcześniak. Warszawa: Wyd. Lekarskie PZWL; 2002, s.123, 116, 113, 122.
18. Bednarek A., Mianowana V., Jachorek M. Oczekiwania rodziców hospitalizowanych noworodków w zakresie realizowanej opieki. Problemy Pielęgniarstwa; 2011; 19 (1):27-33.
19. Marć M. Gromadzenie informacji o pacjencie i jego rodzinie. Podstawy pielęgniarstwa. Tom I. Lublin: Wyd. Czelej; 2004:222-235.
20. http://www.zdrowiepubliczne.pl/artykul/. 2010.01.05
21. Fisher M. Identified needs of parents in pediatric intensive care unit. Crit Care Nurse. 1994, 14: 82-90.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Elżbieta Porada, Renata Raś, Dominika Pasierb, Jolanta Wała (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.