Znaczenie psychoedukacji w leczeniu schizofrenii
Słowa kluczowe:
schizofrenia, psychoedukacjaAbstrakt
ZNACZENIE PSYCHOEDUKACJI W LECZENIU SCHIZOFRENII THE ROLE OF
Schizofrenia jest chorobą, która przebiega z okresami remisji i zaostrzeń. Cechuje się zróżnicowanym obrazem klinicznym i przebiegem, objawami dezintegracji psychicznej oraz ryzykiem dezadaptacji. Farmakoterapiam nawet w przypadku zastosowania optymalnego leku i optymalnych dawek, nie stanowi wystarczającego zabezpieczenia przed nawrotem choroby. Terapia chorych na schizofrenię powinna obejmować różnorodne oddziaływania w skład której wchodzą metody biologiczne, socjoterapia, psychoterapia i rehabilitacja. Bardzo ważnym elementem w terapii schizofrenii jest psychoedukacja zarówno pacjentów jak ich rodzin. Umiejętne nawiązanie kontaktu z rodziną wpływa na efektywniejszy proces leczenia. Udział pacjentów i ich rodzin w psychoedukacji ma wpływ na zmniejszenie częstotliwości hospitalizacji i wydłużenie okresów remisji, przyczynia się do poprawy współpracy z leczonym pacjentem, zwiększa stosowanie się do zaleceń lekarskich i poprawia jakość życia pacjentów. Istotą psychoedukacji jest przekazywanie wiedzy na temat choroby, leczenia, rozpoznawania zwiastunów i nawrotów choroby oraz opracowywanie planu postępowania w takich sytuacjach. Znaczenie programów psychoedukacyjnych jest niepodważalne, dlatego celem pracy jest przedstawienie założeń oraz analiza wpływu psychoedukacji na proces leczenia pacjenta.
Bibliografia
1. Bilikiewicz A. Psychiatria. Wrocław: Urban& Partner; 2002.
2. Różyczka W, Czernek A, Wojtas K. Wybrane modele psychoedukacji rodziny i pacjentów chorych na schizofrenię. Zdr. Publ. 2008;118 (2): 226-231.
3. Juchnowicz D, Zdanowicz E, Mantur M. Rola psychoedukacji w leczeniu schizofrenii. Bad. Schizofr. 2007;8: 62-74.
4. Popławska R, Konarzewska B, Agnieszka T i wsp. Psychoedukacja rodzin w terapii schizofrenii. Ann UMCS. 2005;Vol. 60; Supp. 16; 423: 388-390.
5. Voltz H, Pajonk F. Schizofrenia. Wrocław: Urban@ Partner; 2004.
6. Barbaro B. Schizofrenia w rodzinie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 1999.
7. Mączka G, Grabski B, Gierowski J i wsp. Psychoedukacja grupowa w kompleksowym leczeniu choroby afektywnej dwubiegunowej - doświadczenia krakowskie. Psychiatr. Pol. 2010; 44(1): 89-100.
8. Meder J. Schizofrenia - leczenie i rehabilitacja. Przew Lek. 2004; 5: 52-59.
9. Ugniewska C. Pielęgniarstwo Psychiatryczne i neurologiczne. Warszawa PZWL; 1998.
10. Górna K, Palacz M. Znaczenie psychoedukacji w opinii rodzin chorych na schizofrenię. Pielęgn. Pol. 2003; 2(16): 164-167.
11. Mc Farlame WR. Family Therapy In schizofrenia. New York, London: The Guilford Press 1983.
12. Górna J, Jaracz K, Suwalska A i wsp. Psychoedukacja w schizofrenii, a relacja terapeutyczna. Bad. Schizofr.2009;10: 96-100.
13. Cechnicki A. Rehabilitacja psychiatryczna- cele i metody. Psychiatr. Prakt. Klin. 2009; 2 (1): 41- 54
14. Meder J. Psychoedukacja pacjentów z zaburzeniami psychotycznymi. Wiad. Psychiatr. 2001;4: 52-56.
15. Juchnowicz D, Zdanowicz E, Mantur M. Wpływ psychoedukacji na postawę wobec leczenia farmakologicznego pacjentów z rozpoznaniem schizofrenii paranoidalnej. Bad. Schizofr. 2007;8: 75-87.
16. Meder J. Aktywny udział pacjentów w leczeniu farmakologicznym. Warszawa: Fundacja IPN; 1995.
17. Górna K, Suwalska A. Psychoedukacja chorych na schizofrenię. Pielęgn. Pol. 2001; 2: 238-245.
18. Barbaro B, Ostoja- Zawadzka K. Możesz pomóc. Poradnik dla rodzin pacjentów chorych na schizofrenię i zespoły schizofrenopodobne. Warszawa: PZWL; 1992.
19. Muraszkiewicz L. Rodzina partnerem efektywnego leczenia schizofrenii. Przew. Lek. 2002;5 (7): 27-33.
20. Haley C, O’ Callaghan E, Hill S. et al. Telepsychiatry and carer education for schizofrenia. Eur. Psychiatry. 2011; 26(5): 302-304.
21. Jewell TC, Downing D, Mc Farlame WR. Partnering with families: multiple family group psychoeducation for schizofrenia. J. Clin. Psychol. 2009;65 (8): 868-878.
22. Nasr T, Kausar R. Psychoeducation and the family burden in schizofrenia: a randomised controlled trial. Ann. Gen. Psychiatry. 2009;8: 17-24.
23. McFarlame WR, Lukens E, Link B. et al. Multiple- Family groups and psychoeducation In The treathment of schizofrenia. Arch. Gen. Psychiatr. 1995;52: 679-687.
24. Waluk A, Galińska B, Czernikowicz A. Schizofrenia w rodzinie- podsumowanie rocznej współpracy z rodzinami. Bad. Schizofr. 2006;7: 285-294.
25. Pitschel- Waltz G, Frobose T, Gsottschneider T. et al. Do individuals with schizofrenia and borderline intellectual disability benefit from psychoeducational groups? J. Intellect Disabl. 2009; 13 (4): 305-320.
26. Popławska R, Szulc A, Tomczak A. i wsp. Wpływ psychoedukacji na przebieg schizofrenii- wstępne wyniki 2- letniej obserwacji. Bad. Schizofr. 2005; VI; 6: 272-279.
27. Kissling W, Bauml J, Pitschel- Waltz G. Psychoedukation Und Complliance bei der Schizophrenie behandlung, Munch. Med. Wschr. 1995;137: 801-805.
28. Chądzyńska M, Meder J, Charzyńska K. Uczestnictwo w psychoedukacji osób chorych na schizofrenię- analiza zajęć z perspektywy pacjentów. Psychiatr. Pol. 2009; 43 (6): 693-704.
29. Wilczewska L, Ciszkowska – Kreft M. Udział pielęgniarki w rehabilitacji psychiatrycznej. Probl. Piel. 2011;18 (4): 483-489.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Emilia Paszkiewicz-Mes (Autor)

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.