System zarządzania jakością w perspektywie personelu pielęgniarskiego

Autor

  • Patrycja Gruca-Wójtowicz Doktorantka Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie Autor
  • Maria Mika Instytut Ochrony Zdrowia Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie Autor

Słowa kluczowe:

jakość opieki pielęgniarskiej, zarządzanie jakością, ISO 9001

Abstrakt

Wstęp. System zarządzania jakością jest jednym z najpopularniejszych narzędzi doskonalenia zarządzania w zakładach opieki zdrowotnej w Polsce. W normie ISO 9001:2008 wyspecyfikowano wymagania dotyczące zarządzania jakością w przypadku, gdy organizacja zamierza wykazać swoją zdolność do świadczenia usług, spełniających wymogi prawne oraz oczekiwania pacjentów i pracowników (tzw. klientów wewnętrznych). W przypadku organizacji usługowych szczególne znaczenie mają pracownicy bezpośrednio zaangażowani w realizację świadczeń. W tym obszarze istotne znaczenie odgrywa najliczniejsza grupa zawodowa pielęgniarek i położnych.

Cel pracy. Celem badawczym było uzyskanie informacji o poziomie wiedzy na temat systemu zarządzania jakością wśród pielęgniarek z uwzględnieniem postrzegania znaczenia tej grupy zawodowej w kształtowaniu jakości usług medycznych. 

Materiał i metody. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankietowy, zawierający pytania otwarte i zamknięte skierowane do pielęgniarek zatrudnionych w różnych zakładach opieki zdrowotnej. Badanie przeprowadzono w I kwartale 2011 roku wśród grupy 109 pielęgniarek.

Wyniki. W tekście przedstawiono opinie dotyczące roli personelu pielęgniarskiego jako klienta pośredniego nastawionego na odbieranie i kształtowanie efektywnego systemu zarządzania jakością usług medycznych.

Wnioski. Poznanie preferencji motywów zachowania oraz postrzegania systemu powinno znaleźć się w centrum zainteresowań organizacji, którym zależy na podnoszeniu jakości świadczonych usług. Autorki próbowały dowieść tezy o dużym znaczeniu świadomości jakości pielęgniarek i położnych w kształtowaniu skutecznego systemu zarządzania jakością usług medycznych.

Bibliografia

1. Kapała W. Pielęgniarstwo a jakość, Problemy jakości. 2006: 3: 43.

2. Gutysz-Wojnicka A. Dyk D. Adaptacja polskiej wersji The Newcastle Satisfaction with Nursing Scale. Problemy Pielęgniarstwa. 2007; 15: 134.

3. Kapała W. Pielęgniarstwo a jakość, Problemy jakości. 2006: 3: 43.

4. Gaweł G. Twarduś K. Kin-Dąbrowska J.i wsp . Jakość opieki pielęgniarskiej na oddziale kardiologicznym, Problemy pielęgniarstwa. 2008; 16: 340.

5. Piątek A: Wybrane aspekty zapewnienia jakości opieki pielęgniarskiej [w:] Podstawy pielęgniarstwa pod red. Ślusarska B. Zarzycka D. Zahradniczek K. Lublin. Wyd. Czelej. 2004. 1. s. 406-410

6. Gruca-Wójtowicz P. Jakość usług medycznych w kontekście zróżnicowania oczekiwań stron zainteresowanych. Problemy jakości. 2009: 3: 24

Pobrania

Opublikowane

2011-11-28