Wpływ cyklu kształcenia studentek pielęgniarstwa na świadomość o zakażeniach przenoszonych drogą płciową

Autor

  • Seweryn Haratyk Zakład Propedeutyki Pielęgniarstwa Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach / SP Szpital Kliniczny im. A. Mieleckiego SUM Autor
  • Anita Kocięba-Łasiak Zakład Propedeutyki Pielęgniarstwa Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach / SP Szpital Kliniczny im. A. Mieleckiego SUM Autor

Słowa kluczowe:

choroby przenoszone drogą płciową, cykl kształcenia, świadomość

Abstrakt

WPŁYW CYKLU KSZTAŁCENIA STUDENTEK PIELĘGNIARSTWA NA ŚWIADOMOŚĆ O ZAKAŻENIACH PRZENOSZONYCH DROGĄ PŁCIOWĄ

Cel pracy. Ocena wpływu kształcenia studentek pielęgniarstwa na świadomość zakażeń przenoszonych drogą płciową.

Materiał i metody. Badaniem objęto 69 studentek I roku oraz 33 studentki IV roku. Badania przeprowadzono za pomocą autorskiej, anonimowej ankiety. Średni wiek wszystkich studentek wynosił 22,6±5,4 lat. Średni wiek inicjacji studentek I roku wynosił średnio 17,8±1,2 lat, natomiast dla IV roku - średnio 19,7±2,2 lat.

Wyniki badań. Studentki I roku uzyskały w ankiecie średnio 21 punktów, natomiast IV roku – 20 punktów. Jako sposób zabezpieczenia przed chorobami przenoszonymi drogą płciową zarówno studentki I jak i IV roku wymieniają kolejno prezerwatywę oraz posiadanie stałego partnera. Ponad 28% studentek I roku, które rozpoczęły współżycie seksualne podaje, że nie zabezpiecza się przed chorobami przenoszonymi drogą płciową, mimo że 20,4% z nich używa prezerwatywy jako metody antykoncepcji, co może świadczyć o ich niewiedzy. Liczba punktów uzyskanych w ankiecie przez studentki I i IV roku nie różni się między sobą w sposób istotny statystycznie (p=0,8), natomiast studentki, które rozpoczęły współżycie uzyskały znamiennie większą liczbę punktów niż te, które nie rozpoczęły współżycia (p=0,01).

Wnioski: Rozpoczęcie współżycia wpływa w istotniejszy sposób na świadomość studentek o zakażeniach przenoszonych drogą płciową niż sam cykl kształcenia.

Bibliografia

1. Snowden L. An investigation into whether nursing student alter their attitudes and knowledge levels regarding HIV infection and AIDS following a 3-year programme leading to registration as a qualified nurse. Journal of advanced nursing. 1997; 25 (6): 1167-74.

2. Li Y, Scott C, Li I. Chinese nursing students' HIV/AIDS knowledge, attitudes and practice intentions. Applied Nursing Research. 2008; 21 (3): 147-52.

3. Suominen T, Koponen N, Staniuliene V. et al. Nursing students' attitudes towards HIV/AIDS patients In Finland, Estonia and Lithuania. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 2009; 23 (2): 282-289.

4. Earl C, Penney P. Rural nursing students' knowledge, attitudes, and beliefs about HIV/AIDS: a research brief. Journal of the Association of Nurses in AIDS Care. 2003;14 (4): 70-3.

5. Pickles D, King L. Belan I. Undergraduate nursing student's attitudes towards caring for people with HIV/AIDS. Nurse Education Today. 2012; 32 (1): 15-20. Epub 2011.

6. Shouman AE, Fotouh AA. The impact of health education on the knowledge and attitude of Egyptian nurses towards occupational HIV infection. The Journal of the Egyptian Public Health Association. 1995; 70 (1-2): 25-35.

7. Mockiene V, Suominen T, Valimaki M. et al. The Impact of an Education Intervention to Change Nurses’ HIV-Related Knowledge and Attitudes in Lithuania: A Randomized Controlled Trial. The Journal of the Association of Nurses in AIDS Care. 2011; 22 (2): 140-9.

8. Uwakwe CB. Systematized HIV/AIDS education for student nurses at the University of Ibadan, Nigeria: impact on knowledge, attitudes and compliance with universal precautions. Journal of advanced nursing. 2000;3 2 (2): 416-24.

Pobrania

Opublikowane

2012-05-01