Motywacja do podnoszenia kwalifikacji na studiach niestacjonarnych I stopnia i ocena przygotowania pielęgniarek uzyskujących tytuł licencjata do sprawowania profesjonalnej opieki

Autor

  • Beata Ogórek-Tęcza Wydział Nauk o Zdrowiu UJCM Autor
  • Renata Skupnik Wydział Nauk o Zdrowiu UJCM Autor
  • Monika Matusiak Wydział Nauk o Zdrowiu UJCM Autor

Słowa kluczowe:

edukacja, tytuł licencjata, opieka zdrowotna

Abstrakt

MOTYWACJA DO PODNOSZENIA KWALIFIKACJI NA STUDIACH NIESTACJONARNYCH I STOPNIA I OCENA PRZYGOTOWANIA PIELĘGNIAREK UZYSKUJĄCYCH TYTUŁ LICENCJATA DO SPRAWOWANIA PROFESJONALNEJ OPIEKI

Wprowadzenie. Aktualna sytuacja w Polsce związana z przemianami dokonującymi się w różnych obszarach życia społecznego przyniosła za sobą konieczność dostosowania systemu edukacji – także zawodowej do potrzeb rynku pracy i wymagań międzynarodowych. Integracja z Unią Europejską wpłynęła w  znaczący sposób na kształcenie pracowników ochrony zdrowia, w szczególności zaś personelu pielęgniarskiego i położnych.
Studia pomostowe tzw. uzupełniające dla pielęgniarek i położnych, zostały wprowadzone celem podniesienie i uzupełnienie kwalifikacji zawodowych oraz uzyskanie tytułu licencjata pielęgniarstwa. Projekt Systemowy pt: „Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych” dał olbrzymią szansę kilkudziesięciu tysiącom pielęgniarek i położnych na bezpłatne uzupełnienie swojego wykształcenia. Kształcenie na poziomie szkół wyższych przyczyniło się do zwiększenia motywacji do dalszego podnoszenia poziomu kompetencji zawodowych przez pielęgniarki, a uzyskany dyplom zyskał uznanie we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

Cel. Celem pracy było poznanie motywacji do podnoszenia kwalifikacji na studiach niestacjonarnych I stopnia i ocena przygotowania pielęgniarek uzyskujących tytuł licencjata do sprawowania profesjonalnej opieki.

Materiał i metody. Badanie przeprowadzono w grupie dwustu pielęgniarek, które ukończyły studia pomostowe  na kierunku pielęgniarstwo, uzyskując tytuł licencjata pielęgniarstwa, pracujących w czterech szpitalach województwa małopolskiego.
Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, jako narzędziem posłużono się kwestionariuszem ankiety zawierającym 21 pytań poświęconych zagadnieniom motywacji i wartości wynikających z podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pielęgniarki.

Wyniki. Ukończenie studiów niestacjonarnych zdecydowana większość respondentów traktowała jako wyraz osobistej potrzeby własnego rozwoju zawodowego, blisko jedna piąta uważała, iż jest to świadomy plan rozwoju kariery zawodowej. Dla nieznacznego odsetka badanych motywacją do podjęcia kształcenia na poziomie studiów wyższych był wymóg stawiany przez pracodawcę. Zdobycie tytułu licencjata sprawiło, że blisko połowa badanych chce wziąć odpowiedzialność za swój dalszy rozwój, a jedna piąta uczestników badania planuje kształcenie w ramach studiów II stopnia. Zdaniem respondentów opieka pielęgniarska świadczona przez personel z wyższymi kwalifikacjami ma wyższy poziom, w pracy wykorzystywane są nowe metody, wzrasta poczucie bezpieczeństwa u pacjentów.

Wnioski. Ukończenie studiów niestacjonarnych I stopnia wpływa korzystnie na kształtowanie osobowego rozwoju pielęgniarek, umocnienie pozycję pielęgniarek w zespole terapeutycznym, wpływa na samodzielność i wyższe poczucie pewności siebie w wykonywanej pracy. Co warto podkreślić dla większości uczestnictwo w studiach, wpłynęło na rozwój empatycznego stosunku do pacjenta.

Bibliografia

1. Marzec A, Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz A i wsp. Motywy kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych. Piel XXI wieku. 2005; (1,2):131-136.

2. www. isap.sejm.gov.pl [Data cytowania 20.05.2012].

3. www.studiapomostowe.mz.gov.pl [Data cytowania 15.05.2012].

4. Wrońska I. Integracja pielęgniarstwa europejskiego. Pielęgniarka i Położna. 1997; 3: 4-6.

5. Bidzińska E, Sobczak MD, Rakowska KA. Motywy podwyższania wykształcenia przez pielęgniarki Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu. Problemy Pielęgniarstwa. 2007;15 (2,3): 197- 202.

6. Kolonko J, Grzywna T, Sternal D i wsp. Licencjackie studia pomostowe dla pielęgniarek w opinii studentów WNOZ ATH w Bielsku-Białej. Problemy Pielęgniarstwa. 2008; 16 (1,2): 88-93.

7. Lesińska-Sawicka M, Kapała W. Stadia pomostowe dla pielęgniarek w ocenie ich absolwentów. Nowoczesne Pielęgniarstwo i Położnictwo. 2007; 1 (1) Data cytowania 20.05.2012], www.pielęgniarki.info.pl.

Pobrania

Opublikowane

2012-05-01